Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste allen,

Als eerste de beste wensen gewenst allemaal en een voorspoedig 2020!

Ik zal mezelf even opnieuw voorstellen wegens lange afwezigheid en een laag frequente activiteit voorheen.

Ik ben Rob, 29 jaar geboren te Oss. Ik scheer me momenteel al een jaar of 8, 9 nat met een muhle r41. Destijds had ik ook een interesse gekregen in het open scheermes maar na aanschaf had ik hem kapot laten vallen waardoor ik er al die tijd niet meer naar omgekeken heb.

Nu wil ik het eigenlijk weer oppakken en een nieuwe aanschaffen en heb ik een paar vragen die hier ongetwijfeld beantwoord kunnen worden.

Ik heb ook de intentie om zelf een strop te gaan maken maar zoals we ze allemaal kennen hebben ze twee zijdes. Nu dacht ik hier op het forum gelezen te hebben dat een suede stuk NA het scheren, het scheermes ontdoet van zeepresten. Als dit juist is neem ik dit mee in mijn idee zodat ik niet twéé, maar drie lappen heb.

En mijn tweede vraag luidt als volgt; heeft een spijkerbroek dezelfde functionaliteit als een stuk canvas om het mes te richten?

Groeten,

Rob

Posted

Hoeft geen suede te zijn. Kan ook gewoon op je stuk textiel zijn dat op de strop zit (linnen\katoen).

Op een stuk jeans valt te stroppen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Posted (edited)

Welkom Rob.

Ik zou altijd zo minimalistisch mogelijk beginnen. Zeker als je zelf dingen maakt.

Stroppen op leer voor het scheren. Na het scheren het mes goed afdrogen en een tiental slagen op leer om de snede te drogen. (beiden op de gladde kant!)

Dat lijkt me prima en veel mensen doen enkel dit met succes.

Ik heb nu een paar zelfgemaakte strops uit erg dun leer. (Zoals een jas.)

Die lijken  prima te werken. Beter dan het dikke stuk tuigleer dat ik eerst had. 

Ik snij repen van 5 cm kleef een latje balsahout aan de twee uitersten. De ene kant gebruik ik als handvat de ander doe ik een touwtje door om de strop op te hangen.

kBbLaR3.jpg

Een goed artikel over wat stroppen exact doet vind je hier.

Voor een uitstekend geslepen mes zoek je in de markt naar Tony.

Hij heeft naast 1 of twee Solingen messen ook Gold Dollars 208 in de aanbieding denk ik.  Die zijn spotgoedkoop en scheren prima.

Veel Succes.

Edited by Hans1980
Hyperlink gefixt.
  • I like it 1
Posted

Dank jullie wel en wat een interressant stukje vakmanschap in uw hyperlink Hans.

Voor wat betreft strop maken ben ik nog niet uit over de materiaalkeuze want ik zie uiteenlopenende ervaringen. 

Er zijn mensen die zweren bij tuigleer, die juchtenleer en nu u bij misschien weer een ander soort leer.  Dus die staat nog open.

Wel dank jullie voor t antwoord op mijn suede vraag, dan moet het dus ook op leer schoon en droog te maken zijn.