henkverhaar Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Goedenmorgen, Mijn naam is Henk Verhaar; ik was enkele jaren geleden actief op Engelstalige scheerforums - The Shaving Room (UK), Badger and Blade, en nog zo wat. Mijn belangstelling voor (nat)scheren kwam/komt voort uit een aantal andere hobbies, met name houtdraaien en zeepmaken. Ik maak dan ook (ook op bestelling) scheerzeep (en aanverwante cosmetica, zoals after shave balsem) en scheerkwasten. Op The Shaving Room kun je daar vast nog wel opmerkingen over vinden. Ik ben een aantal jaren minder actief geweest (maar scheer me nog steeds nat met eigengemaakte kwasten en scheerzeep, en zelfs af en toe een krabbertje met custom handvat...), maar kwam er via via achter dat er inmiddels een NL scheerforum is. Daarom kom ik hier maar eens rondneuzen. Groet Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Goedemorgen en welkom Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Hartelijk welkom Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gyedema Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom en natuurlijk veel plezier hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom op het forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom Henk en veel (scheer)plezier toegewenst hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom, Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjdevos Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Hallo Henk, welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 welkom maak je vaak scheerzeep? misschien leuk om daar wat meer van te posten Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 welkommaak je vaak scheerzeep? misschien leuk om daar wat meer van te posten Nou het is al even geleden dat ik mijn laatste batch maakte - ik ben/was weinig actief op fora, en dan wordt het altijd wat stil met bestellingen. Over scheerzeep valt niet zoveel te vertellen, afgezien van het feit dat de meeste zeepmakers geen flauw idee hebben over wat voor eigenschappen scheerzeep moet hebben, en ook geen idee hebben over hoe je, chemisch gezien, scheerzeep maakt. Er is namelijk chemisch een significant verschil tussen gewone (hand)zeep en scheerzeep. En er zijn maar weinig (lees: geen) moderne 'handleidingen' voor het maken van scheerzeep - het is namelijk een ouderwets product, en de paar fabrieken die het nog maken doen al jaren niet meer aan echte productontwikkeling. De chemische informatie moet je dus uit hele oude chemische handboeken en oude patenten, en cosmetische ingredientenverklaringen halen, hoewel je die laatste wel moet leren lezen - als je het wilt gebruiken om eea na te maken. Maar het geheim is op zich betrekkelijk eenvoudig, als je het eenmaal weet. De meeste scheerzeepmakers die achter het geheim gekomen zijn hebben daar echter voldoende moeite voor moeten doen dat ze het niet zomaar verklappen.... nuff said? Groet Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom Henk, mooi dat je ons gevonden hebt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 +1, Leuk dat je hier "actief" bent! Misschien een nieuwe badge speciaal voor hier maken, of gaat het in enorme bakken tegelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Ben nu toch ook wel heel benieuwd naar een zeepje van je, Henk! Heb je trouwens ook twee band knots? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Over scheerzeep valt niet zoveel te vertellen, afgezien van het feit dat de meeste zeepmakers geen flauw idee hebben over wat voor eigenschappen scheerzeep moet hebben, en ook geen idee hebben over hoe je, chemisch gezien, scheerzeep maakt. Er is namelijk chemisch een significant verschil tussen gewone (hand)zeep en scheerzeep. En er zijn maar weinig (lees: geen) moderne 'handleidingen' voor het maken van scheerzeep - het is namelijk een ouderwets product, en de paar fabrieken die het nog maken doen al jaren niet meer aan echte productontwikkeling. De chemische informatie moet je dus uit hele oude chemische handboeken en oude patenten, en cosmetische ingredientenverklaringen halen, hoewel je die laatste wel moet leren lezen - als je het wilt gebruiken om eea na te maken. Maar het geheim is op zich betrekkelijk eenvoudig, als je het eenmaal weet. De meeste scheerzeepmakers die achter het geheim gekomen zijn hebben daar echter voldoende moeite voor moeten doen dat ze het niet zomaar verklappen.... Welkom Henk, bovenstaande quote heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt. Maar laat ik mij eerst maar eens DE gaan scheren voordat ik de stap zet om als oud chemicus de scheerzeepformule zien te achterhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lampuhkap Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Nou Henk, welkom! Fijn dat je er ook bij gekomen bent! Leuk om te zien! Inmiddels zijn de bakjes Bay Rum With A Twist en Dutch Moss wel al helemaal op gekomen hoor En de kwast doet het ook nog steeds uitstekend Veel plezier op het forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom hier Henk! Interessant dat je erbij bent! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Welkom Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Ook welkom Henk!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nix13 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Welkom hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 +1, Leuk dat je hier "actief" bent! Misschien een nieuwe badge speciaal voor hier maken, of gaat het in enorme bakken tegelijk? Nee, geen enorme bakken. Per kilo (ongeveer - meer like 1200 gram); past net in een grote kookketel op het fornuis (hele grote ketel, tegen het spatten). Als er voldoende belangstelling is wil ik wel een forum-batch maken binnenkort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Ben nu toch ook wel heel benieuwd naar een zeepje van je, Henk! Heb je trouwens ook twee band knots? Niet op voorraad - die overigens bijna op is, ik moet binnenkort weer een nieuwe voorraad gaan bestellen. Op voorraad heb ik over het algemeen 1 maat silvertip; daar is veruit de meeste vraag naar. Individuele wensen (zoals two-band of varkensharen borstels) worden dan meestal voldaan door borstels bij The Golden Nib te bestellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts