Jock Posted December 19, 2019 Posted December 19, 2019 Ik ben dit jaar begonnen aan het maken van mijn eigen zeep. Cold Process zeep dus. Na het volgen van wat YouTube films en fora, heb ik vroeg in de zomer de eerste stap gewaagd. Eerst een algemene zeep om mee te wassen, met kokosolie, olijfolie, en shea butter. Dat ging goed en kwam goed uit de mal. Na 6 weken begon ik het te gebruiken en het waste goed en gaf veel vromigheid. Toen twee batches van elk een kilo Alleppo stijl zeep. Dit ging ook goed, maar heeft een rijpingstijd van minimaal 9 maanden. Dus zal in april klaar zijn. En vroeg in november een harde shampoo ook van een kilo. Heb nu al een recept voor scheerzeep en dat wordt volgend jaar in februari gemaakt. Slechts 6 weken rijpingstijd. Maar eerst twee kilo zeep van ossenwit. De enige wat niet 100% vegetal zou zin. Mijn ossenwit bestel ik bij Schotsehooglanders.nl . Biologisch gevoerde koeien. Tot nu toe, verzeept al min pogingen om essentieel olie toe te voegen om een geurtje eraan te doen. Maar heb nu wat kaolin klei in huis, want dat schijnt een geurtje vast te houden. Ik zie het wel. heb via Ali Expres mooie mallen en het zijn leuke cadeautjes om weg te geven. Mijn eerste keer met loog vond ik doodeng, maar nu gaat dat goed. Ben benieuwd of er nog meer mensen op het forum zijn die zelf zeep maken 5
Marcel Posted December 23, 2019 Posted December 23, 2019 Leuk Jock! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten als de scheerzeep klaar is en gerijpt. Gaat een toegevoegde geur al mee met het verzepingsproces of is dat een toevoeging achteraf?
Jock Posted January 20, 2020 Author Posted January 20, 2020 Ik heb ontdekt dat de geur volledig verzeept. Blijft niet echt goed bij cold process hangen. Volgende batch met lavender essentiele olie. Dat schijnt beter te werken 2
Recommended Posts