Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Bij deze stel ik me voor, ik ben Mathieu en ben net begonnen met DE scheren na 29 jaar scheerervaring met cardridges.

Ik was op zoek naar een minder methode waarbij minder plastics etc verspilt worden.

Mijn startset:

Feather popular

Personna double edge scheermesjes

Proraso RED scheerzeep

Bluebeards Revenge scheerkwast synthetisch haar

Saponificio Varesino after shave 70th Anniversary

Hiervoor geschoren met verschillende cardridges (Mach3 etc) icm vooral gillette scheergel. En diverse 'drogist' aftershaves en balsems.

Nu 4 scheerbeurten gehad. Soms wat kleine snijwondjes en gaat verder prima.  

Enorm verrast door de scheerzeep, erg lekker, qua geur en ook hoe lekker het scheert.

De feather popular vindt ik erg licht, daardoor zet je al snel te veel druk. Nu heb ik er een personna mesje in, hopelijk werken de meegeleverde feather mesjes beter.

Ook de Saponificio aftershave is erg lekker! Beste dat ik ooit heb gebruikt. 

Ik overweeg nog wel Proraso red aftershave te kopen, heeft iemand daar ervaring mee? Verzorgt die ook een beetje? (net als de saponificio)

Verder  al aan her rondkijken naar een Muhle R89, bv icm met astro mesjes, lijkt me naar verhalen te hebben gelezen een prettigere DE razor. Hier nog iemand die deze overstap heeft gemaakt?

Ook vroeg ik me af hoe jullie aan samples van zeepsoorten komen etc?

Posted

Welkom Mathieu! Veel lees en scheerplezier hier ??. De Proraso rood is een heel aangename aftershave, zowel de geur en eigenschap is goed en vooral niet duur. Mijn meeste samples komen van Maggard Razors. Groeten

Posted

Welkom Mathieu,

Ik heb laatst samples gekocht bij shavedash.com. Veel plezier!

Posted

Welkom.

De rode Proraso zeep is erg fijn.

De Persona mesjes is niks mis mee, goede mesjes voor weinig geld.

Heel weinig druk (krabber losjes vasthouden tussen twee vingers) en 3 gangen is de manier voor een gladde bakkes....

Posted

Welkom Mathieu.

Deze twee waren mijn favoriete mesjes in mijn Krabber tijd. Feather is de scherpste op de markt en de (Israelische) Personna zit daar niet ver vanaf.

Feather mesjes zijn initieel scherper dan de Personna mesjes maar worden sneller bot.  (Ik veronderstel dat het Israëlische Personna's zijn. De andere zijn niet scherp.)

Feather mesjes scheren ook wat agressiever meen ik me te herinneren. Dit is omdat ze waarschijnlijk een fractie van een mm breder zijn dan de Personna's waardoor ze iets meer uitsteken.

Maar vermits je beiden hebt is het best om zelf te ondervinden hoe ze scheren en welke je verkiest.

De neiging om druk zetten zal eerder een gevolg zijn van spiergeheugen dat je jarenlang met cartridges hebt opgebouwd dan de krabber.

Posted
Bartmen schreef 8 uur geleden:

Welkom

zou eerst wat bij je spulletjes blijven om ervaring op te doen 

Succes

Erg goede raad. Niets mis met wat je nu hebt.

PS:

Vermits ecologische voetafdruk een sterke drijfveer is kan je misschien overwegen om navullingen van harde zepen te kopen zodra je potje Proraso op is.

Harde zepen gaan veeeeeel langer mee en je hebt bij een navulling enkel de dunne plastieke verpakking rond de zeep. Soms een doosje en papier.

Deze zeep plak je dan in herbruikbaar potje en de voetafdruk is minimaal.

Voorbeelden van harde zepen in navulling zijn Haslinger, Mitchell's woolfat, Saponificio Varesino en Tabac.

Als je toch zachte zepen blijkt te verkiezen kan je opteren voor Cella. Daar kan je een blok van 1kg van kopen die je dan zelf in een potje stopt.

• I like it 1
Posted

Dank jullie voor de tips. Ik ga het eens met 2 vingers proberen. Verder gekeken naar de personna mesjes. Daar staat geen land van herkomst op. Maar als ik google lijkt het wel die uit israel. Verder zal ik voor de toekomst uitkijken naar een harde zeep. Nog maar ff zoeken naar een fris geurtje voor het voorjaar/zomer. Ik schat in dat de prosaro dan nog niet op is en dan zou een houten zeepbakje wel mooi zijn. Evt los ergens kopen??

Een kilo klinkt wel heel veel en is zie dat de Cella coconut geur heeft.....lijkt me niet heel erg lekker. Is natuurlijk wel erg persoonlijk. 

Posted
Mathieu schreef 1 uur terug:

Zorg gewoon dat je doosje een handig formaat en een dekseltje heeft. Zonder deksel verdwijnt alle geur van de zeep.

Ik zal even de geuren van bovenstaande zepen trachten te beschrijven.

Haslinger... Meerdere geuren beschikbaar. Zeer natuurlijk. Eerder "mono-geuren" Haslinger salbei (salie) ruikt bijna letterlijk naar salie. Ik vind dit geweldig. Anderen vinden de geuren te simpel.

Prestaties: uitstekend. Qua scheereigenschappen bij de absolute top. Goede verzorging.

Mitchell's woolfat. Geur kan je best omschrijven als een heel brave en lichte zeepgeur. Niet  speciaal mannelijk of vrouwelijk. Gewoon clean.

Prestaties: uitstekend. Mits gebruik van VEEL water bij de absolute top qua scheereigenschappen. Uitstekende verzorging. (mijn favoriete zeep.)

Saponificio Varesino . Geen ervaring mee. Hoog aangeschreven. Erg duur.

Tabac. Dé klassieker. Controversiële geur. Bijna vrouwelijke florale boventoets met zeer mannelijke ondertoon van musk . Vandaar de controverse. Love it or hate of in zeldzame gevallen geen van beiden zoals mij.

Prestaties: Scheereigenschappen zijn absoluut top. Als je tabac op een schuifaf smeert vliegt iedereen de speeltuin uit. Verzorging: Gemiddeld.

Cella. Geur: Marsepein. Letterlijk. Ik dacht dat ik deze geur ging haten maar om een of andere bizarre reden werkt dit... :D

Prestaties: Top. Zwaar onderschatte zeep vind ik. Uitstekende verzorging.

Je hoeft niet van alles een kilo te nemen eerst. Volgens mij zijn zuiver plastieken bakjes zeer goed recycleerbaar tegenwoordig.

Het is eerder gemengde materialen zoals cartridges die een probleem vormen.

Posted

Hans dank je voor de uitgebreide omschrijvingen. Ook nog tips voor een betaalbare zomerse geur voor na de winter? Ik vindt de prosaro red namelijk wel echt een winters geurtje hebben.

Posted
Mathieu schreef 10 minuten geleden:

Hans dank je voor de uitgebreide omschrijvingen. Ook nog tips voor een betaalbare zomerse geur voor na de winter? Ik vindt de prosaro red namelijk wel echt een winters geurtje hebben.

Ik ben misschien niet de juiste man om dit aan te vragen.

Voor iets als een Eau De Toilette hou ik wat rekening met zomer of Winter maar qua zepen niet echt. De eigenschappen zijn voor mij belangrijker.

Toen ik nog krabbers gebruikte vond ik menthol in de zeep wel leuk in de zomer. Met open mes heb ik dit minder omdat menthol licht verdovend werkt en minder feedback geeft.

Haslinger en Mitchell's wool fat zijn lichte geuren. Niet zo "winters" als bvb. de sandelhout geur in de Proraso.

Proraso groen is  ook prima in de zomer. Frisse geur, Prima zeep en een beetje Menthol...

Het is geen harde zeep maar nog steeds tien keer beter dan spul uit een spuitbus. Zowel voor het milieu als voor de huid.

Als je omschrijft welk geurenpalet je graag wenst voor de zomer is het misschien makkelijker om iets aan te raden. Zowel voor mij als voor anderen.

Posted

Vandaag geschoren in 2 passages. Eerst een korte warme douche. Daarna geschoren. Sinds zondagochtend niet meer geschoren. Kon nu goed mijn baardgroei bestuderen om vast te stellen wat ATG en WTG zou zijn. Een erg mooie schuim verkregen in een plastic kommetje, wat dikker dan eerder door me verder te hebben ingelezen over het opschuimen. Vervolgens 2 passages geschoren WTG en daarna ATG.  Goed gelet op met duim en vinger vastpakken en zo min mogelijk kracht gezet. Eerst rechtop en dan hoek aanpassen tot het mees pakt, korte slagen. Nog wat stoppels over op de kaaklijn maar stelt niet veel voor, de rest superglad! Daarna Axe aftershave gebruikt en me verbaasd, totaal geen branderig gevoel!!! Overkomt me nooit. 

Echt heel fijn. Ik had wel het idee dat nu na 5x scheren het persona mesje iets minder scherp aan het worden is. Ik was binnen 10 minuten klaar met scheren.

• I like it 2
Posted
Mathieu schreef op 17-12-2019 om 18:39:

Ik had wel het idee dat nu na 5x scheren het persona mesje iets minder scherp aan het worden is.

Ik gebruik mn mesje altijd maar drie keer, onafhankelijk van het merk.  Kan misschien wel vaker en zal ook voor een deel aan de baardgroei liggen. 

Posted
Rudi schreef 3 uur geleden:

Ik gebruik mn mesje altijd maar drie keer, onafhankelijk van het merk.  Kan misschien wel vaker en zal ook voor een deel aan de baardgroei liggen. 

Mijn zoon (14jr) heeft vandaag voor het eerst zijn snor geschoren. Heeft dit mesje gepakt icm met de feather popular, dat ging prima. Puberdons, lukte slecht met de rockwell 6s op stand 1 (astra ss), haren gleden mee. Met de feather icm personna lukte het prima. Ik heb het voorgedaan en hij deed het zelf meteen probleemloos.

• I like it 1
Posted
Mathieu schreef 11 uur geleden:

Mijn zoon (14jr) heeft vandaag voor het eerst zijn snor geschoren. Heeft dit mesje gepakt icm met de feather popular, dat ging prima. Puberdons, lukte slecht met de rockwell 6s op stand 1 (astra ss), haren gleden mee. Met de feather icm personna lukte het prima. Ik heb het voorgedaan en hij deed het zelf meteen probleemloos.

Wat mooi! Was dat een bijzonder moment voor jullie? Ik heb een 6s gekocht met in mijn achterhoofd het idee dat mijn zoon hem later kan krijgen. Maar dat zal nog wel 10 jaar duren. 

Posted
Mathieu schreef 16 uur geleden:

Mooi.

Maar het is best om geen gebruikte mesjes te delen. Zelfs niet met je zoon.

Menig man heeft al "onverklaarbare" irritatie gekregen omdat de vrouw stiekem haar benen scheert met zijn mesje.