Jump to content

Saponificio Varesino

reezur

Recommended Posts

Ik lees veel goede berichten over de zepen van SV. Heeft iemand hier ervaring mee? Ben erg geinteresseerd, maar zijn vrij kostbare zepen, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen. Geldt trouwens ook voor de after shaves..

Het zijn echt toppers! Met name de 4.3 versies scheren heel goed. Heerlijk verzorgend schuim wat de huid goed achterlaat.  

De geuren zijn ook top, al is dat persoonlijk. De Cubebe is hier een favoriet.  Het zijn wat duurdere zepen, maar daar staat echte kwaliteit tegenover.  En de zepen zijn zeer zuinig. Van harte aangeraden! 

• I like it 2

Dajd94 schreef op ‎6‎-‎12‎-‎2019 om 20:19:

Het zijn echt toppers! Met name de 4.3 versies scheren heel goed. Heerlijk verzorgend schuim wat de huid goed achterlaat.  

De geuren zijn ook top, al is dat persoonlijk.  En de zepen zijn zeer zuinig. Van harte aangeraden! 

Eens.  Heb ik van jou @Dajd94 niet eens de Tundra Arctica en Stella Alpina overgenomen? ;-) Ik vind ze heerlijk! Gister nog gebruikt.

• I like it 1

• 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

De geurenpiramide is bedoeld om een beeld te geven van de compositie van parfum: aan de top van de piramide staan de geuren die de neus direct ruikt als de fles wordt geopend, maar deze vervagen meestal redelijk snel. Dit is de topnoot. In het midden van de piramide staan de geuren die langer de tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen: dit is de middennoot. Ten slotte staan aan de basis van de piramide de diepere geuren, deze hebben tijd nodig om te groeien en zicht te ontwikkelen, maar zijn ook sterker. Dit is de basisnoot. De combinatie van deze drie soorten geuren kenmerken de parfum.

De geuren in de topnoot vormen het topje van de piramide en zijn als eerste te ruiken. Ze creëren de eerste indruk en zijn dan ook bepalend bij het kiezen van een parfum. Over het algemeen zijn deze geuren fris en levendig maar ze verdwijnen wel het snelst, al na slechts enkele minuten na het opspuiten. De materialen die het meest frequent voorkomen in de topnoot zijn citrusvruchten, citroen, grapefruit, sinaasappel, mandarijn, bergamot, ook wel bekend als citrus, en kruiden, citroengras, citroenverbena, munt en lavendel.

De geuren in de middennoot zijn gesitueerd in het midden van de piramide en komen na een tijdje op. Ze zijn minder intens maar meer persistent dan de geuren in de topnoot, ze vormen het hart van de parfum. Ze zijn origineel en geven de ‘geur handtekening’ van een compositie. De grondstoffen die het meest voorkomen in het middennoot zijn bloemen: rozen, jasmijn, tuberoos en iris en fruit: perzik, appel, aardbei en braam.

De geuren in de basisnoot vormen de voet van de piramide en nemen de tijd om zich te openbaren. Minder intens maar zeer persistent, ze blijven uren of soms zelfs de hele dag hangen. Dit zijn de geuren die worden geroken op een kledingstuk dat is gedragen. Deze geuren blijven op de huid. Deze geuren zorgen er ook voor of je een parfum wel of niet lekker vind ruiken. De veel gebruikte materialen in de basisnoot zijn bossen, sandelhout, ceder en noten die oriëntaals worden genoemd zoals amber, vanille en kruiden zoals nootmuskaat, kaneel, kruidnagel, gember, muskus en meer recentelijk ook intensieve noten zoals chocolade, karamel en koffie.

Aldus Yves Rocher

• I like it 4
  • Thanks! 2

• 11 months later...

Oud draadje, maar toch de juiste plek denk ik…

Gisteren en vandaag voor het eerst de Saponificio Varesino 70th Anniversary gebruikt. Op basis van de lovende verhalen had ik me er wel op verheugd. Maar tot nu toe valt het me nogal tegen. Geur is prima, het opkloppen van schuim lijkt ook nog goed, maar zodra ik daadwerkelijk ga scheren gaat het mis. Het mesje trekt en sputtert tegen. Ik hou van ‘slick’, maar dit is zo’n beetje het tegenovergestelde daarvan, alsof ik het mesje er doorheen moet trekken. 
Vanochtend heb ik (om te controleren) na de eerste passage m’n kwast uitgespoeld en nog een keer geladen met een Bignoli. Pats, boem, in 1x goed. Zelfde krabber en mesje glijden door de stoppels alsof ze er niet zijn…

Ik heb al veel harde zepen gebruikt, ging altijd goed. Ook de Wool Fat waar zo veel mensen moeite mee schijnen te hebben is nooit een probleem.

Als er iemand is die een tip heeft om met de Varesino om te gaan dan houd ik me aanbevolen. En anders is het een prijzige herinnering dat je soms beter een sample kunt zien te bemachtigen en verschijnt er spoedig een exemplaar voor een zacht prijsje in de markt. 

Ik heb gemerkt dat het soms een enorm verschil maakt hoeveel water je gebruikt.

Probeer eens iets buiten je comfort-zone te gaan daarin, en nog een beetje meer water gebruiken bij het opschuimen dan je gewend bent.

• Thanks! 1