Jump to content

Weer een nieuwe scheerfanaat er bij!

Recommended Posts

Posted

Hallo scheerfanaten, mijn naam is Addy en ik woon in Rotterdam.

Vanaf het moment dat ik mijn gezichtsbeharing moest gaan temmen, oftewel gaan scheren, ben ik begonnen met een elektrisch scheerapparaat. Echter, dit apparaat en de ruime aanwezigheid van acné op mijn gezicht maakte het tot een onhygiënische bezigheid. Toen toch maar gaan proberen om mij met een mesje te scheren. Een mesje zoals door het gros van de mannen gebruikt wordt. Gel of schuim uit een spuitbus smeren en krabben maar.

Woonachtig in Rotterdam ben ik ook bekend met de Schorem barbier en ben daar regelmatig voor een ouderwetse scheerbeurt naartoe geweest.

Inmiddels vind ik (op mijn 55 ste) dit toch wel een heel fijne manier van scheren en verwennen. 

Scheren met een open mes lijkt mij veel te gevaarlijk, dus dat zal het niet worden.

Ik vind het te makkelijk om te vragen wat jullie een beginner adviseren, maar adviezen zijn vanzelfsprekend welkom:-)

Nu ga ik eerst eens flink rond neuzen op dit mooie forum...

Met hartelijke groet,

Addy

• I like it 3
Posted

Welkom Addy.

Scheren met open mes is helemaal niet gevaarlijk.

Dat lijkt misschien zo van buitenaf maar het valt echt veel beter mee dan je denkt. 

Ik en vele anderen op dit forum scheren zich dagelijks zo en als dat is wat je heeft aangetrokken tot klassiek scheren dan zie ik niet in waarom je dat niet zou proberen.

Open mes (of shavette) is gewoon een kwestie van spiergeheugen opbouwen. Dat doe je door eenvoudig te beginnen door bijvoorbeeld een tijdje alleen de rechterwang met open mes te scheren en stapje per stapje verder op te bouwen.

Onlangs heb ik een goede vriend een shavette (=een open scheermes met vervangbare mesjes. zoals bij de barbier.) gegeven en die is daar onmiddellijk mee aan de slag gegaan zonder problemen.

Wat ik persoonlijk zou aanraden om te beginnen is het volgende...

Synthetische kwast van minimum 24mm. 

Een gebruiksvriendelijke zeep (bvb. Proraso.)

Een gebruiksvriendelijke krabber.

Shavette.

Als je je nu scheert met cartridges zoals Gilette mach3, fusion en ander wilkinson toestanden dan zou ik eerst overschakelen op een krabber.

Je moet namelijk eerst de gewoonte kweken om geen druk te zetten tijdens het scheren.

Veel succes.

• I like it 2
Posted

Welkom....

Ik scheer nu net een jaar met het open mes. Heb mij nog niet 1x gesneden en dat was vroeger met de bekende mag3 turbo Gilette wegwerp cassette krabber wel anders. 

Het klassieke scheren is voor je huid ook beter. Zeker ook met een goede zeep zal dit een hoop schelen... evenals een goede aftershave balsem of splash.

Er zijn winkels waar ze workshops hebben, leuk en leerzaam. Maar zonder gaat het ook lukken.

• I like it 1
Posted

Welkom !

Ik zou het simpel houden en voor een Lord L6 te gaan en een proraso zeepje. Plus een Astra mesje

Daar kan je bijna niet op fout gaan als beginner...

Posted

Welkom.

Zoals hierboven beschreven, best eerst met een krabber beginnen om de 'slechte gewoontes' van de cartridge mesjes af te leren. Daarna eventueel overstappen op een open mes. Ik gebruik dat ook soms als ik wat meer tijd heb en dat is zonder noemenswaardige problemen gegaan. Af en toe een klein sneetje maar niks ergers dan je wel eens met een krabber of cartridge voor hebt....

• I like it 1
  • 3 years later...
Posted

Kort na mijn voorstel-praatje besloot ik mijn baard te laten groeien. Ik weet het, een baard moet ook af en toe "gesnoeid" worden maar dat heb ik toch vooral gedaan met het moderne krabbertje en een spuitbus scheergel.

Inmiddels de baard helemaal zat geworden en er weer afgehaald en gelijk maar weer in oude gewoontes vervallen. Weer die bliksemse Gilette scheergel en modern krabbertje om te scheren.

Op de achtergrond nog wel wat meegelezen op dit forum en nu (bijna vier jaar later...) ben ik heerlijk op de ouderwetse manier aan het scheren.

Vanwege mijn totale gebrek aan kennis en/of ervaring ben ik, mede op basis van de positieve berichten op Shavingsociety, maar eens naar Scheersalon gegaan en heb daar uitgebreid advies gekregen. Ik heb daar wat scheerspulletjes gekocht en ben er mee aan de slag gegaan.

Vooropgesteld dat ik in mijn leven nog niet eerder zo'n glad scheerresultaat heb gehad vind ik de hele scheerbeurt een heerlijk moment van "wellness voor je gezicht" en je gedachten lekker bij het genieten houden'

Ik kan echt uitkijken naar een scheerbeurt!

Ook merk ik dat het een verslavende aangelegenheid is. Ik struin dit forum helemaal af naar goede adviezen en ervaringen en ik vind het ook erg leuk om verschillende zepen te proberen. 

Qua mesjes ben ik nog steeds "zoekende" naar het mesje dat mij goed bevalt. Op dit moment ben ik erg tevreden over de Astra Superior DS.

Lather maken deed ik eerst in een cappuccino kop en dat ging eigenlijk verrassend goed. Maar onlangs op vakantie geweest en daar stond ik steeds maar wat te prutsen met wat beschikbaar was. Dus eenmaal weer thuis gelijk een mooie scheerkom besteld bij Jeroen (tja, dan ook gelijk maar weer wat extra bestellen zoals pre- en aftershave) en dat maakt het voor mij wel een stuk makkelijker om een mooie Lather te maken.

• I like it 8