HiFuMi Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 ik scheer nu een paar jaar met open mes en zit al dik boven de 1000 scheerbeurten en was in de veronderstelling dat ik het aardig doe hou ze zelf goed scherp en zo en ben heel precies in de techniek maar nu moest ik door ziekte eens een krabber terug gebruiken pakte wat gewoon voorhanden was , de ATT S1 en een Rapira SS ( Roze doosje ) mesje en wat blijkt , gladder en comfortabeler dan met het open mes vooral net onder de kaakrand en aan de mondhoeken valt het niet mee om gelijk te zijn aan het resultaat met DE nu ben ik weer beter en gewoon met het open mes dagelijks aan het scheren maar als ik al even glad wordt als met DE dan is er toch nog altijd wat irritatie nu lijkt het me zo dat ik niet de enige ben dus was ik eens benieuwd naar de ervaringen hier Hans 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_G Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 Geen idee, ik heb me nog nooit met een DE geschoren. maar de kaakrand vind ik zelf ook wel 1 van de lastigste plekken om goed glad te krijgen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 herkenbaar. Ja de kaakrand en de mondhoeken zijn ook voor mij het lastigst met een open mes. De huid flink strak trekken is Absoluut een vereiste. De kaakrand scheren werkt bij mij het prettigst als ik de tweede gang zijwaarts doe, Erg vlak op de huid en Dit zonder enige druk op de huid uit te oefenen, aaien dus. Het mes moet hiervoor wel goed scherp zijn. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kitchen Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 Zelfde hier, atg onder de kin/kaak is voor mij met open mes een hele uitdaging. Eerlijk gezegd heb ik met open mes nog nooit een BBS voor elkaar gekregen. Ja, op enkele plekken wel, maar nooit overal. Altijd wel enkele plekjes die ik nooit helemaal in alle richtingen glad krijg. Visueel en wtg prima glad, maar als je gaat voelen altijd nog wel wat 'microstoppels', voornamelijk atg. Ik vind dat prima overigens. Ik merk trouwens daarbij dat het ene of andere mes ook wat uitmaakt. Misschien ook de zeep/mes combi? Met een DE lukt dat gewoon beter met een gladder resultaat, maar hee....een open mes is veel leuker! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfMetHaar Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 voor mij geeft het open mes nog steeds het allergladste resultaat. Ik heb persoonlijk nooit problemen met de kaaklijn, wel met de kin, je hebt gewoon wat minder ruimte om strak te trekken, vooral ATG heb ik weinig ruimte om een 'aanloopje' te nemen, lijkt meer op een appel schillen dan scheren 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted November 20, 2019 Author Share Posted November 20, 2019 @Tony ik doe de 1e gang altijd WTG , dan de 2e onder de kaak ATG en op de wangen XTG de 3e doe ik weer overal WTG , maar op de wangen naar boven en naar de neus toe dwars scherp krijg ik mijn messen wel , soms te scherp en dan wordt het allemaal een beetje rauw daar moet ik vooral op letten , dat het niet een hele dag trekt @Kitchen ja, ik doe het ook vooral omdat ik het leuk vind hoor , ook het slijpen en zo is een leuke reis om te ondernemen ben er nog steeds niet helemaal klaar mee 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonW Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 Ook hier dezelfde ervaring. Een aantal plekken zijn lastiger om BBS te krijgen. Bij mij ligt dat vooral aan de groeirichting. Er zijn plekken waar ik met een open mes onmogelijk volledig ATG kan scheren. Een aantal plekken op de hals bijvoorbeeld zou ik van links naar rechts moeten scheren, horizontaal dus. Dat is met een DE eenvoudiger dan met het open mes. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kitchen Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 TonW schreef 35 minuten geleden: Er zijn plekken waar ik met een open mes onmogelijk volledig ATG kan scheren. Een aantal plekken op de hals bijvoorbeeld zou ik van links naar rechts moeten scheren, horizontaal dus. Dat is met een DE eenvoudiger dan met het open mes. Exact dat inderdaad. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans1980 Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 Omgekeerd voor mij. Ik scheer me gladder met open mes dan met een krabber. En vooral met minder irritatie. De kaaklijn is ook voor mij iets moeilijker. Ik ga daar altijd nog eens extra over. (Maar ik meen mij te herinneren dat ik dat met een krabber ook deed.) Dagelijks smoutebollen eten kan een oplossing bieden. Dan heb je na verloop van tijd geen kaaklijn meer. Onder de neus en op de kin kan ik met geen enkel medium ATG. Zelfs feather mesjes geraken er niet door. Enkel XTG op die plaatsen dus... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted November 21, 2019 Author Share Posted November 21, 2019 Hans1980 schreef 9 uur geleden: Omgekeerd voor mij. Ik scheer me gladder met open mes dan met een krabber. En vooral met minder irritatie. De kaaklijn is ook voor mij iets moeilijker. Ik ga daar altijd nog eens extra over. (Maar ik meen mij te herinneren dat ik dat met een krabber ook deed.) Dagelijks smoutebollen eten kan een oplossing bieden. Dan heb je na verloop van tijd geen kaaklijn meer. Onder de neus en op de kin kan ik met geen enkel medium ATG. Zelfs feather mesjes geraken er niet door. Enkel XTG op die plaatsen dus... ik ervaar wel dat ik na een paar jaar open mes ook de zachte "touch" van het open mes op de krabber gebruik en dat ik daardoor zachter omga met de krabber en dat geeft sowieso een glad en zacht resultaat 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfMetHaar Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 HiFuMi schreef 6 uur geleden: ik ervaar wel dat ik na een paar jaar open mes ook de zachte "touch" van het open mes op de krabber gebruik en dat ik daardoor zachter omga met de krabber en dat geeft sowieso een glad en zacht resultaat Helemaal me eens, ik ben ook veel beter DE gaan scheren na wat ervaring met het open mes. Vooral na een paar keer open mes weer terug naar DE merk ik dat ik lichter scheer 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts