Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil me graag verdiepen in het klassiek scheren met een krabbertje (ik zit nu nog aan de Gillette Fusion). Om deze reden zou ik heel graag een soort starters set kopen… Denk aan een eenvoudige krabber, de top 5 of top 10 (ik noem maar wat) meest populaire mesjes, een basic kwast, zeep etc…wat er maar bij komt. Gewoon om het eens te testen.

Ik heb ook de probeersets voorbij zien komen, maar gezien mijn smetvrees is dat niet de handigste optie voor me haha.

Dus zijn er ook dergelijke sets te koop? Zo ja, heeft iemand tips? Ik vind het geen punt om wat tientjes aan deze try-out te spenderen (ik weet niet hoe reëel 50,-  is als max). Maar omdat ik zie hoe het kan oplopen klop ik hier eerst even aan.

Ik zie mezelf wel diep in dit wereldje duiken als het bevalt en dan komen de serieuze uitgaven vanzelf. Maar ik wil basic beginnen.

Alle tips zijn welkom!

Posted

Hallo en welkom! Als beginner zou ik gaan voor een synthetische kwast, een Proraso zeep en een krabber met gesloten kam en van daaruit beginnen en zien hoe alles jou bevalt. Later met tijd kan je genoeg verdiepen in al het moois dat het klassiek scheren nog te bieden heeft.

• I like it 1
Posted

Dank voor de tips Levi. Die scheerzeep had ik al van gehoord inderdaad. Synthetische kwast kom ik ook vast wel uit.  Krabber met gesloten kam is alweer een nieuw begrip... Van die kam had ik nog niet gehoord :)
En qua mesjes, heb je daarvoor nog tips? Ik zie hier en daar per 100 stuks weg gaan... maar ik had veel liever een paar mesjes van de 5 meest populaire merken... Dat je ieder mesjes een paar scheerbeurten kunt proberen en dan naar de volgende zeg maar... (Ik ben zo iemand die die mesjes gaat bijhouden qua kwaliteit in een tabel namelijk, om tot mijn favoriet te komen haha)  

Posted

De mesjes kan je inderdaad per 5 kopen. Ik zou nog niet voor de scherpste gaan. Ik zou beginnen met mesjes die een scherpte hebben van 3 op 5 of 4 op 5. De huid moet namelijk wennen aan het scheren plus de techniek zal nog niet optimaal zijn. Ik zou persoonlijk de Astra Superior Platinum aanraden.

Posted

Welkom Chris,

Een beschrijving van diverse scheermesjes kun je hier op het forum vinden:

https://www.shavingsociety.com/topic/3548-scheermesjes-beschrijving-door-harkos/?tab=comments#comment-137672

Op bovenstaande link.    De mesjes zijn getest en beschreven door Harkos, onze expert op mesjes gebied.

Voor een krabber zou je misschien bij één van de winkeliers kunnen kijken die op dit forum actief zijn. Ik zou ook voor gesloten kam gaan.                                          

d

Posted

Dank voor de tips Levi en Ko. Ik wilde al vragen naar een webshop-suggestie inderdaad. Nog even struinen dus. Gaat een wereld voor me open zo :)

Posted

Dit kwam ik bij ons in de supermarkt tegen. Rond de 25 euro.... Een startset van Wilkinson. Kwast schijnt redelijk te zijn, Krabber ken ik niet maar de zeep is niet goed, kun je beter vervangen door de Wilkinson Stick..... Toch denk ik dat het beter beginnen is met een goede standaard krabber (Merkur, Edwin Jagger), een omega kwastje en probleemloze zeep....

spacer.png

Posted

ik vermoed dat dit dezelfde krabber is die in Franse supermarkten voor 10 à 15 € te vinden is.

Zou ik niet echt aanraden voor een beginner.

Zoals @Chipper al zei, een Merkur of Edwin Jagger is beter; dat met een omega, Nom of Yaqi kwastje, een Proraso Wit/Haslinger/Speick scheerzeep, en een sample-pakket scheermesjes

Qua mesjes zou ik eerder dit pakketje nemen https://www.barbieredifigaro.nl/index.php?route=product/product&path=1_7&product_id=1151

Laat wel die Feather mesjes liggen tot de allerlaatste

wilkinson.jpg

Posted

Dank heren! Ik heb inmiddels een bestelling gedaan met wat verschillende mesjes, verschillende zepen etc. Ik ga er vanaf morgen mee aan de slag.

Posted
Chipper schreef 2 uur geleden:

Dit kwam ik bij ons in de supermarkt tegen. Rond de 25 euro.... Een startset van Wilkinson. Kwast schijnt redelijk te zijn, Krabber ken ik niet maar de zeep is niet goed, kun je beter vervangen door de Wilkinson Stick..... Toch denk ik dat het beter beginnen is met een goede standaard krabber (Merkur, Edwin Jagger), een omega kwastje en probleemloze zeep....

spacer.png

De krabber is een TTO, die in het plaatje hierboven lijkt een ander handvat te hebben. Ik zag het ook liggen in de Carrefour. Als de kwast ook redelijk is dan is het misschien wel een leuk setje.  Het handvat vond ik er ook best mooi uitzien (zag de set in de Carrefour)

Ik heb ook een Edwin Jagger, het is al niet zo'n dure krabber maar ik heb een aantal goedkopere krabbers die ik fijner vind (oa Lord L6). Dus dat deze krabber voor 15 euro in Frankrijk te koop is klinkt me niet meteen negatief in de oren.