Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu al een paar weken bezig met het mes en het stroppen er van.

Ik heb mijzelf om te beginnen een simpele  strop aangeschaft van Herold Solingen. 

Hiermee leer ik al redelijk de beweging/techniek van het stroppen en dat gaat goed.

Mijn messen zijn perfect geslepen door @Tony , en het is dan absoluut ook niet nodig om deze nu na een paar weken weer te stroppen met pasta op een spanriem. De hangende scheerriem is voor mij voldoende.

De Herold Solingen riem is in de winkel gereedgemaakt voor gebruik met een vettige pasta om het leer te voeden. Onlangs dat vond ik de riem toch nog een beetje droog, en heb deze later nog voorzien van weer een zelfde behandeling.

Ik merk nu pas dat mijn messen met een riem die voldoende gevoed is (als ik het zo mag noemen) toch net dat beetje extra comfort geven. Ook voel ik dat het mes "pakt"  op de riem en hoor ik ook dat het mes een iets van stroppend geluid geeft.

Nu mijn vraag...

Is mijn techniek goed, en klopt het dat de riem het beter doet als deze gevoed is? 

Wanneer en dan voornamelijk  hoe vaak (ik heb deze nog niet) pak je nu een spanriem, of kan je dit gewoon overslaan door goed te blijven stroppen?

Ik ben van het type strop till you drop (die term ben ik hier vaker tegen gekomen) 40x linnen 40x leder zowel voor als na het scheren op een korte smalle riem is het al snel gedaan. Misschien een beetje veel van het goede, echter het blijft scherp en comfortabel. Kan het kwaad, of is het juist goed en stel ik daarmee het stroppen op de spanriem uit?

Er staat zat informatie hierover op het forum, echter ben ik wat onzeker of ik het nu wel goed doe...  of beter gezegd eigenlijk  heb ik soms een hinderlijk gevoel voor perfectionisme en graag een bevestiging of iets nu goed of fout is wat ik doe.  :)

• I like it 3
Posted

Als een strop eenmaal goed stropt hoef je niet zo vaak deze opnieuw te voeden met olie of pasta. Ervaringen van anderen op diverse scheerfora zijn 1 keer per jaar en dan het liefst aan de achterkant van de strop, de olie trekt dan van zelf in de hele strop.

Het kan in jou geval zijn dat de strop iets te droog was bij aankoop en dat je het een tweede keeR nodig vond.

Zelf wrijf ik bij elk gebruik met de Palm van de hand enkele keren over de strop om hem iets op te warmen waarbij ook de oliën van mijn huid worden overgedragen. Je zal merken dat deze iets opgewarmde oppervlakte een betere ‘draw’ geeft.

40 X linnen en 40x leer is niet overdreven.

zelf doe ik minder linnen (20) na gebruik maar vaak 80 X of meer op het leer voor het gebruik van een mes.

Mijn strop is overigens wat langer en breder, je mag best het aantal keer op het leer ophogen.

• I like it 2
  • Thanks! 1
Posted

Zelfde hier. Voor het scheren zeker 70-80 keer op het leer. Na het scheren, mes volledig drogen met een tissue, ook tussen de scales en dan 20 keer linnen en 20 keer leer en weer terug het laatje in. Ook wat @Tony zegt, voor iedere stropbeurt met de palm van mijn hand en/of met mijn onderarm het leer inwrijven.

• I like it 2
Posted

Zoals Tony al aangeeft zou ik toch ook opletten met te veel olie of wax. Dat zal niet zonder reden overal afgeraden worden.

Bij de snijkant van scheermessen spreken we over minder dan 100 nanometers dus een film van te veel olie en wax zou kunnen voorkomen dat de vezels van het leer het uiterste van de snede goed kunnen raken.

Misschien interessant weetje...

Volgens dit artikel van scienceofsharp lijkt het toevoegen van een natuurlijke coating  aan de snede een wenselijk neveneffect van stroppen op leer te zijn.

De auteur ziet dit zelfs als een van de primaire functies.

• I like it 3
Posted

Ik gebruik persoonlijk geen linnen. Enkel leer.

Mijn keuze is niet echt gebaseerd op ervaring maar de redenering dat leer de snede ook proper maakt en het effect op de scherpte minder controversieel is dan linnen.

Ik heb goede ervaringen en jullie waarschijnlijk ook. Dat lijkt overal een beetje de consensus dus kies ik de meest minimalistische weg.  :-)

Tegenwoordig doe ik ook minder slagen.

10 na het scheren om ervoor te zorgen dat de snede droog is.

30 voor het scheren.

Merk voorlopig geen verschil.

Het effect van de hoeveelheid slagen staat altijd in relatie to de hoeveelheid druk die je gebruikt. Veel hier afhangt van het type grind en hoe breed de snede bijgevolg is.

Bij een gold dollar gebruik ik meer druk dan bij een Full hollow uit Solingen.

De redenen:

1. Een gold dollar heeft een heel dikke grind en buigt niet zoals een full hollow. Als een mes buigt (micrometers. je merkt dit niet.)  wordt de snijkant van het leer gehoffen.

2. Bredere snede op de Gold Dollar. Minder relatieve druk per oppervlakte.

De iets hogere druk kan meespelen als reden waarom ik geen verschil merk. Het relatief effect is hetzelfde als 80 slagen zonder enige druk.

Ik scheer mij veruit het vaakst met gold dollars omdat dat de messen zijn waarmee ik experimenteer.

Als de voornaamste functie van stroppen het verwijderen van vuil en microscopische oxidatie en een coating toe te voegen is,  dan zijn er sowieso misschien minder slagen nodig dan iedereen denkt.

We hebben tegenwoordig toegang tot uitstekende  progressies op diamant pasta en dergelijke.

Het  heel licht abrasieve effect van leer hoeven we misschien niet na te streven zoals weleer.

• I like it 2
Posted

@Hans1980

Mooi artikel.... met de foto's (en alle reacties)

Hoe milder des te beter en langer de snede ook mooi blijft, inplaats van een spanriem met een (agressievere) pasta kan ik beter wat vaker door stroppen op de hangende scheerriem.

Die riem opwarmen met de handpalm deed ik al vannaf het begin en is ook prettiger zodat het leer soepeler word.

@Tony

"Draw" dat is het juiste woord wat ik zocht. Ik denk dat de riem nog zo nieuw was en natuurlijk lang in opslag heeft gelegen dat het daardoor droog en stug word. Net als nieuwe schoenen moest het nog even inlopen om soepel te worden!

• I like it 3
Posted

@Hans1980

Herkenbaar wat je aangeeft. 

De druk van het mes tijdens het stroppen evenals de spanning van de riem. Dit is puur op gevoel en op het gehoor bij mij.

Ieder mes geeft hierbij voor mij een eigen feedback. Dat gevoel heb ik wel te pakken gelukkig.  Soms geef ik dan ook wat extra slagen als ik iets minder druk en daarmee ook minder "draw" heb gehad ter compensatie.

• I like it 3