Jump to content

Recommended Posts

Posted

ik heb van een strook tuigleer een riem gemaakt om te stroppen

diverse keren goed in het leervet gezet en een keer goed in de olie

maar nu voelt de bovenkant toch nog steeds wat hard

en als ik het mes strop glijdt het over het leer , geen "draw" zeg maar

is dat noodzakelijk , dat het wat trekt ?

heb nog niet lang genoeg getest om te weten of het werkt , maar een aantal keren stroppen lijkt gewoon goed te zijn

Posted

Hifumi, Ik heb in het verleden een aantal dhz strops gemaakt, echter geen leer vet of olie gebruikt.
Als ik iets meer draw wilde gebruikte ik een klein beetje olie, hierbij moet je oppassen dat je niet te veel gebruikt. 

Als je het leer te hard vindt helpt het om het leer soepel te maken door het over een stoelleuning o.i.d. Te halen.
De hoeveelheid Draw is een persoonlijke voorkeur, hoe meer draw hoe eerder je klaar bent. Uitgaande van de zelfde strop moet je met weinig draw meer slagen maken.

Een strop van paarden kont leer ,(horsebutt), heeft meer slijp vermogen dan een gemaakt van koeien Huid, zijn ook een stuk duurder.

Posted

bedankt @Tony

zal eens proberen met meer slagen

ik had nu de indruk dat het proefmes waar ik mee speelde minder scheerbeurten meeging op deze strop dan op mijn Scrupleworks strop  van zachter leer

ik heb de strop gewoon met ogen aan het eind en dan koord erdoor , dat werkt wel goed op zich

• I like it 1