Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik zie het bos door de bomen niet meer. Ik zou graag een nieuw draagbare apple aanschaffen.  Wel een 15 inch. Redenen genoeg hiervoor : mijn oude I Mac is ondertussen bijna meer dan 10 jaar oud.

De foto's van mijn toestel kunnen niet meer (gaat dus wel via omweg) opgeladen worden in Photoshop 6. Voor de nieuwe photoshop moet je een abonnement nemen en die draait niet op mijn oude Imac. Nieuwe programma's voor stacking draaien niet meer op mijn computer enz.

Maar dan begint het : macbook pro of macbook air, macbook air valt er onderuit : geen 15 inch die keuze heb ik zelf wel gemaakt.

En dan  i-core 6 i-core 8 intel icore9 ? 4,8 ghz of 5 ghz ?  256 of 512 opslag, 16 gb gheugen of 32 geheugen. de prijzen lopen maar op. Aan wat moet ik aandacht schenken : aan dat core gedoe (zoniet koop ik een model 2019) of aan het geheugen. (Schijfcapaciteit : ik sla alle data extern op) of aan de kloksnelheid ?  Hoe groot moet een HD systeemschijf tegenwoordig zijn (enkel voor systeem en pgm's)

Voor wat wil ik die gebruiken : stacking van foto's + photoshop en voor de rest het gewone : numbers, pages.(tegenhanger van office)

Wie kan er me hierbij helpen ? (liefst enkel apple mensen, ik heb een hekel aan MS maar ik wil hier zeker deze discussie niet voeren) 

Alvast bedankt

Posted

Ikzelf heb een MacBook Pro 13” 8Gb RAM en 512Gb SSD, de versie met de Touch Bar en daarmee kan ik lekker vlot Adobe Photoshop, Adobe Lightroom en wat andere bewerkingssoftware (Nik en Helicon Focus/Remote) draaien.

Posted

De meest basic 15" Macbook Pro lijkt me meer dan voldoende als ik je eisen zo lees. 16 gieg werkgeheugen moet meer dan genoeg zijn.

Wees je er wel van bewust dat je met usb-c verloopjes moet gaan werken om "oude" usb apparaten en monitors aan te sluiten.

Ik heb zelf een Macbook Pro 15" uit 2017 met i7, verstrekt door m'n werkgever. Het enige wat me doet terugverlangen naar de Macbook ervoor is het toetsenbord van m'n huidige Mac... Ze hebben de Mac te dun willen maken blijkbaar.

Posted

@DannyVG 

RAM Geheugen belangrijkst, is later niet meer uit te breiden, dus bedenk goed wat je doet (je wil er waarschijnlijk weer 10 jaar mee doen, dus 32GB is dan de voorkeur.)

SSD is in 15 inch modellen minimaal 256GB, dat is echt ruim voldoende zoals jij het gebruikt als systeemschijf, zelfs 128GB zou hiervoor voldoen.

CPU instapper is helemaal prima.

Mag ik het argument weten voor de 15 inch? Grafische kaart of schermruimte of wat anders?

(ik heb 8 jaar voor Apple gewerkt, en zelf al 12 jaar Mac)

groet,

Gaston

• I like it 1
Posted

Overigens gaat het sterke gerucht dat Apple deze maand nog met een nieuwe 16 inch MBP uit gaat komen (dunnere randen dus buitenmaat blijft gelijk). En daar zou ook het ‘scissor’ toetsenbord van vroeger weer terugkomen, omdat Apple ook beseft dat het huidige ‘butterfly’ mechanisme van @Marcel niet voldoet.

Kan me  ook wel vinden in 16GB RAM dat prima voldoende is, maar let er dus op dat dit gesoldeerd zit, achteraf bedenken zit er niet in.

• I like it 1
Posted

@Sjeng 

Tja 15 inch : omwille van photoshop en de groot scherm daarvoor. Alternatief natuurlijk is om daarnaast een vast scherm te zetten, maar dat zijn terug kosten meer

Posted
Marcel schreef 18 uur geleden:

De meest basic 15" Macbook Pro lijkt me meer dan voldoende als ik je eisen zo lees. 16 gieg werkgeheugen moet meer dan genoeg zijn.

Wees je er wel van bewust dat je met usb-c verloopjes moet gaan werken om "oude" usb apparaten en monitors aan te sluiten.

Ik heb zelf een Macbook Pro 15" uit 2017 met i7, verstrekt door m'n werkgever. Het enige wat me doet terugverlangen naar de Macbook ervoor is het toetsenbord van m'n huidige Mac... Ze hebben de Mac te dun willen maken blijkbaar.

Marcel maar welk probleem heb je dan met je toetsenbord ?

Posted

Te weinig "travel" en daardoor niet genoeg gevoel. Irritanter is het willekeurig dubbel registreren van een enkele aanslag. Daarvoor kan hij terug naar Apple maar dan ben ik m'n Mac te lang kwijt

Posted
Marcel schreef 30 minuten geleden:

Te weinig "travel" en daardoor niet genoeg gevoel. Irritanter is het willekeurig dubbel registreren van een enkele aanslag. Daarvoor kan hij terug naar Apple maar dan ben ik m'n Mac te lang kwijt

Marcel zou dit euvel kunnen opgelost zijn model 2019 ?

Posted
ChrisVanMeer schreef 23 uur geleden:

Ikzelf heb een MacBook Pro 13” 8Gb RAM en 512Gb SSD, de versie met de Touch Bar en daarmee kan ik lekker vlot Adobe Photoshop, Adobe Lightroom en wat andere bewerkingssoftware (Nik en Helicon Focus/Remote) draaien.

hoi Chris hetgene wat je hier opnoemt moet ie dus inderdaad draaien maar de laatste versie van helicon focus/remote draait totaal niet op mijn imac. 

De updates (ook systeemupdates) zijn totaal gestopt. Ik ben dus wel aan verandering toe.

Ps : ben je tevreden van Nik ?

Posted
DannyVG schreef 4 uur geleden:

Marcel zou dit euvel kunnen opgelost zijn model 2019 ?

Er zijn wel wat wijzigingen doorgevoerd afgelopen jaar, hoe het met de huidige modellen is gesteld weet ik niet.

Posted
DannyVG schreef 9 uur geleden:

hoi Chris hetgene wat je hier opnoemt moet ie dus inderdaad draaien maar de laatste versie van helicon focus/remote draait totaal niet op mijn imac. 

De updates (ook systeemupdates) zijn totaal gestopt. Ik ben dus wel aan verandering toe.

Ps : ben je tevreden van Nik ?

Op mijn "oude" MBP uit 2015 draait Helicon ook prima, die heb ik meestal boven op zolder voor bij de camera.

Ik ben erg tevreden over Nik, zit in zo'n beetje elke workflow die ik heb voor nabewerking.

Posted
Marcel schreef 9 uur geleden:

Er zijn wel wat wijzigingen doorgevoerd afgelopen jaar, hoe het met de huidige modellen is gesteld weet ik niet.

Ga anders even langs een winkel en tik er eens een minuut op @DannyVG.

Het 2019 model toetsenbord heeft een betere afdichting voor stof, waardoor dubbele aanslagen minder moeten voorkomen. Of dat echt gaat werken moet blijken in de toekomst. De "travel" is gelijk gebleven. 

DannyVG schreef 17 uur geleden:

@Sjeng 

Tja 15 inch : omwille van photoshop en de groot scherm daarvoor. Alternatief natuurlijk is om daarnaast een vast scherm te zetten, maar dat zijn terug kosten meer

Denk dat een 13 inch met extra scherm goedkoper is, vind die 15 inch modellen flink aan de prijs.

Posted
Sjeng schreef 1 uur terug:

Denk dat een 13 inch met extra scherm goedkoper is, vind die 15 inch modellen flink aan de prijs.

Bovendien vind ik een 13" geen belemmering tijdens het bewerkingsproces in Photoshop.

9 van de 10x in nabewerking zit ik toch gezoomed te werken.

• I like it 1
Posted

hm maar over dat toetsenbord ben ik toch niet gerust. Door Marcel ben ik het www gaan doorzoeken en ja : er zijn aanpassingen gebeurd maar de aanpassingen kunnen blijkbaar niet iedereen overtuigen en zouden volgens sommige bronnen onvoldoende zijn. Ondertussen zou men hiervoor reeds aan versie 4 zitten. Ook de 12 inch macbook pro en macbook air hebben dezelfde vlindertoetsenborden. Andere geruchten melden dat er een 16 inch op komst zou zijn waarbij het vlindertoetsenbord zou vervangen worden door een schaartoetsenbord. Volgens dezelfde bron zou apple wachten met zijn 2019 modellen omdat deze zouden uitgerust worden met dit nieuwe toetsenbord. (ikzelf twijfel hieraan)

Ik twijfel nog steeds en dit omwile van het toetsenbord.

Alvast iedereen bedankt voor hun bijdrage

Posted
ChrisVanMeer schreef 6 uur geleden:

Bovendien vind ik een 13" geen belemmering tijdens het bewerkingsproces in Photoshop.

9 van de 10x in nabewerking zit ik toch gezoomed te werken.

Klopt maar ook dit toetsenbord zou dus niet goed functioneren

Posted
ChrisVanMeer schreef 11 uur geleden:

Op mijn "oude" MBP uit 2015 draait Helicon ook prima, die heb ik meestal boven op zolder voor bij de camera.

Ik ben erg tevreden over Nik, zit in zo'n beetje elke workflow die ik heb voor nabewerking.

Chris de laatste versie van Helicon draait niet meer op mijn oude mac. Ik heb deze mensen hiervoor aangeschreven en ja ik kan terugkeren naar x aantal versies terug maar dan koop je ook iets dat al jaren oud is. 

@marcel : apple is er zich heel goed van bewust van het toetsenbord probleem

https://support.apple.com/nl-be/keyboard-service-program-for-mac-notebooks

Posted
DannyVG schreef 1 uur terug:

Klopt maar ook dit toetsenbord zou dus niet goed functioneren

Functioneert prima hoor.

Maakt alleen een harder geluid naar mijn idee. Maar beter is het in de winkel even te proberen. Dan weet je hoe het aanvoelt.

• 3 weeks later...