Rudi Posted September 27, 2019 Posted September 27, 2019 Ik zie op marktplaats wel eens oude/antieke Gillette krabbertjes voorbij komen, en merk dat ik die best leuk vind. Nu vraag ik me af hoe die apparaten scheren in vergelijking met wat we nu hebben. Ik ben erg blij met m'n Muhle R41, heb logisch gezien geen reden om een andere te kopen. Ik vind zo'n antieke Gillette open kam wel leuk als reis mesje. Nu zie ik hier ook regelmatig foto's voorbij komen van dit soort oudere krabbers en vroeg me af of iemand me kan bijpraten over het scheercomfort ervan.
Chipper Posted September 27, 2019 Posted September 27, 2019 Mijn krabbertje waarmee ik me het meest comfortabel scheer is een Gilette Tech uit de Jaren '50. Vaak met als gladder resulataat dan bijvoorbeeld een Merkur 37c. Niks mis met dat oude spul.
Marcel Posted September 27, 2019 Posted September 27, 2019 Die oudjes doen het minstens zo goed als moderne krabbers. Uiteraard zitten er verschillen tussen de talloze modellen maar als je je een beetje verdiept en een niet te agressief model uitzoekt kun je daar heel veel scheerplezier aan beleven. Merwtje verkoopt hier ook regelmatig oude krabbers tegen erg nette prijzen. 1
Stoppel Posted September 27, 2019 Posted September 27, 2019 Ik heb een aantal ouder Gillettes. De Gillettes Tech vind ik persoonlijk niet zo prettig. De Slim Adjustable en de Aristocrat daarentegen scheren geweldig. Ik denk niet dat de nieuwere krabbers per se beter zijn dan de antieke krabbers.
Robgtt99 Posted September 27, 2019 Posted September 27, 2019 Daarnaast is het leuk om je “geboortjejaar”-krabber te bezitten de adjustables zijn ook gewoon mooi om naar te kijken
Rudi Posted September 28, 2019 Author Posted September 28, 2019 Bedankt voor de reacties, ga er dus zeker verder naar kijken. Zijn ze over het algemeen nog redelijk “schoon” te krijgen? De zwarte ouderdomsvlekken er af bedoel ik dan voornamelijk.
Marcel Posted September 28, 2019 Posted September 28, 2019 Zwarte vlekken op oude verzilverde krabbers krijg je vrijwel altijd weg. Bij andere afwerkingen kan dat variëren. In het slechtste geval kun je altijd nog de krabber laten voorzien van een nieuwe metaallaag, oftewel replaten 1
Rudi Posted September 28, 2019 Author Posted September 28, 2019 En zijn het altijd vlekken of kan het zijn dat de toplaag weg is op sommige plekken? Ik vind het verschil op een foto niet altijd duidelijk.
Marcel Posted September 28, 2019 Posted September 28, 2019 De toplaag kan zeker weg zijn. Bij vergulde krabbers is dat vaker het geval. Dat doet niks af aan de werking trouwens, zeker als het een messing krabber/kop is zoals bij de meeste oude Gillettes.
JeroenP Posted April 3, 2020 Posted April 3, 2020 Ik heb prima scheerbeurten gehad met mijn Rocket (Gillette HD500) , uit -ik meen- 1965. Leeftijd zegt inderdaad niet zoveel en zoals altijd UEKAZ .
Recommended Posts