Jump to content

Leren scheren, 1 jaar met het open mes!

Recommended Posts

Posted

In het afgelopen jaar ben ik gestart met nat scheren, met open mes.

Na veel lezen op het forum, heb ik mijzelf een Feather Artist Club SS cadeau gedaan.  En natuurlijk ook de benodigdheden voor een goed schuim.

Het schuimen laat ik even voor wat het is...  in dit schrijven.  Maar hoe gaat het nu met scheren, hoeveel hechtingen heb ik inmiddels gehad? Het valt allemaal erg mee. Ik heb mij nog niet één keer verwond. Hooguit een klein krasje.

In het begin was ik nog erg nerveus met het mes, erg spannend maar enorm leuk om te scheren. 

Heel voorzichtig ging ik overweg met het mes. Goed kon ik merken dat iedere foute beweging afgestraft werd met een happend of stuiterend mes, maar gelukkig wel op een manier dat ik altijd net op tijd stopte met de beweging (er zat veel gevoel en controle in het mes)....

Na een tijdje oefenen ging het steeds beter. Ik kreeg meer souplesse in het scheren, en maakte minder fouten.

Het nadeel dat je er handigheid in krijgt is het feit dat je enthousiaster word en steeds gemakkelijker te werk gaat, en dus ook sneller gaat scheren (en als beginner is dat niet zonder risico's)

Het scheren met open mes doe je in alle rust, zonder haast ben ik achter gekomen.

De techniek leer je aan door het vaak te doen blijkt nu in de praktijk (zoals ook te lezen  in vele berichten  hier op het forum).

Weer een paar weken later werd de techniek steeds beter, vloeiender en toch ook wel wat vlotter. 

Ook raakte ik bekend met dat het ééne zeepje beter z'n werk doet als het andere zeepje.... :)

Op dit moment gaat het echt fantastisch...

Onlangs het advies om geen druk uit te oefenen met het mes, moet ik er bij zeggen "zolang je het mes nog niet onder controle hebt".... 

Ik heb controle over het mes verkregen in de afgelopen tijd, het is toch echt wel een leerproces. Nu ik vertrouwen heb in mijn techniek, mes en schuim durf ik ook iets van een minimale druk uit te oefenen op het mes. Het resultaat is in 2 passes een perfecte scheerbeurt! 

Al met al ben ik dus erg tevreden!

Het valt me absoluut niet tegen, en echt 100x beter (en leuker)  dan met de moderne scheermesjes. 

Ik hoop in de toekomst nog eens een mooie echte straight te bemachtigen, met de voorwaarde dat ik het ook kan onderhouden in alle opzichten (dus ook het slijpen). 

Met alle tips, verhalen, berichten van iedereen hier op het forum heb ik echt een goede start kunnen maken. Daarom ook mijn dank al die personen en dit forum!

Gr

Jo

• I like it 9
  • Thanks! 1
Posted

Leuk om dit te lezen.   Herkenbaar dit ??

Sterker nog,   een shavette vind ik persoonlijk moeilijker dan een open scheermes.   Een open scheermes vind ik toegeeflijker.  Makkelijker om mee te scheren. 

Weet dat op het forum er een beginnersset in bruikleen was/is (?) met een goed geslepen mes.   Probeer en sta versteld 

• I like it 2
Posted

zeker heel herkenbaar.

maar de overstap naar een "echt"open mes is het zeker waar.

bij de shavette had ik regelmatig dat is me open haalde aande punt uiteinde van het mesje wat erin zit. 

en met het open mes geen last van gehad.

Posted

Goed om gelezen dat je er enthousiast over bent.

Mocht je het een keer willen proberen Dan heb ik altijd wel een scheergereed open mes liggen die je daarvoor gebruiken kan.

• I like it 2
Posted

Leuk om te lezen en zoals mijn mede forum leden schrijven , zeer herkenbaar.  Alleen ben ik van de DE direct over gestapt naar het open mes. Goed om te lezen dat er forum leden zijn die een open messen set beschikbaar stellen om het open mes te leren  kennen.  Maar weet waarje aan begint ! Scheren met het open mes is een zeer verslavende hobby. Je wil ook je messen zelf gaan onderhouden.  Ai , dit is weer een wetenschap opzichzelf . Mij heeft het scheren met het open mes en het bijhouden van mijn messen mij menig plezierige dag bezorgd. 

Ikzou zeggen succes met het open mes en veel plezier op je ontdekkingsreis in open mes en slijp land.

• I like it 3
Posted

Leuk om te lezen. Inderdaad gewoon doen.

Een echte straight is nog leuker maar ook dat komt wel. Bij mij ook na een vol jaar, dat het echt veel leuker werd.

Slijpen hoef je niet meteen te leren. Ik kan mijn messen opfrissen met polijst stenen en dat is erg gemakkelijk.

Slijpen komt ooit misschien wel.

• I like it 2
Posted

Of het initieel moeilijker of makkelijker scheren is met open mes hangt van je type baard af.

Echt taaie baarden vergen wat meer techniek omdat je zeis en guillotine bewegingen nodig hebt om er vlot door te komen.

Met een shavette moet je dan weer wat voorzichtiger zijn.

Ik heb een heel taaie baard dus in het begin vond ik een shavette iets makkelijker. Voor de meeste mensen is dat niet zo omdat die ook met een open mes recht door hun baard kunnen.

Wat vast staat is dat op het einde van de rit toch iedereen een open mes verkiest... :-)

Let wel... Ongeacht het baard type gaat zelfs een fijn geslepen mes wat bot aanvoelen als je een jaar lang exclusief een artist club gebruikt hebt.  LOL

Die mesjes hebben een snijkant van 20nanometer volgens scienceofsharp. Daar kan niets tegenop.

• I like it 2
Posted

Bedankt voor het verslag! Ik heb besloten om voor mijn volgende verjaardag een cursus open mes te vragen, en daarna ook de stap te zetten.

• I like it 2
Posted

@Rudi 

Z'n cursus heb ik zelf niet gehad...

Maar ik denk wel dat het een goede start is. Je leert toch een basis in de praktijk, en kan meteen alle vragen stellen. Het is zoiezo erg leuk... 

• 1 month later...
Posted

Leuk verslag en voor mij erg herkenbaar...althans het eerste gedeelte. Ben nl pas begonnen met een straight en heb de eerste (voorzichtige) stapjes inmiddels achter de rug. Inderdaad een verslavende activiteit ?. Ben nog niet aan een algehele scheerbeurt toe. Doe alleen de wangen en nek op dit moment en probeer steeds een stukje verder te gaan. Geen hechtingen tot nu toe, wel wat kleine nicks...geen enkel probleem. Elke keer de strop gebruiken voor gebruik. Ook dit vergt weer enige oefening. Al met al een leuke "verslaving" , dus ook snel lid geworden van dit mooie forum.

• I like it 6