Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben begonnen met een poging een gebruikt oud mes te restaureren. 

Heb deze voor een paar euro opgepikt om ervaring op te gaan doen. 

Het is een merillo, dat staat erin gegraveerd, meer weet ik er niet van. 

Op internet is er ook niet veel over te vinden. 

De scales zijn denk ik van plastic, er lopen wat lijntjes door, niet helemaal egaal dus, beetje gemêleerd. 

Dit is de originele staat waarin ik het mes ontving. 

$_86.jpeg

• I like it 3
Posted

Inmiddels heb ik een eerste grove schuurbeurt gedaan met korrel 240 op hardnekkige plekken. 

IMG_20190906_095715.thumb.jpg.9dfc651503d63bffb6da3649529e4f88.jpg

Daarna met 2000 nat schuurpapier bijgewerkt. 

Daarna ben ik gaan polijsten met de dremel. Nu weet ik niet echt wat voor polijstmiddel ik heb gebruikt, het zat bij de dremel accessoires en het is rood. 

IMG_20190908_152953.thumb.jpg.86f583993d8216f481d2a881fcc5f1ee.jpg

IMG_20190908_164602.thumb.jpg.e19a3a818b5283e1545bbb0c8e98e35c.jpg

Nu lijk ik een beetje vast te lopen,  op de onderste foto is te zien dat de textuur wat korrelig lijkt, wat ik ook polijst, dit lijkt niet beter te worden. 

Andere delen, bv de rug, krijg ik wel gewoon goed gepolijst. 

Zit dit gewoon te diep, en is het niet weg te krijgen? 

Iemand een tip? 

• I like it 1
Posted

Ben je van korrel 240 meteen naar korrel 2000 gegaan? Dat lijkt mij een veel te grote stap namelijk. Als je de krassen van de vorige schuurstap nog kunt zien, denk ik dat je niet nóg fijner moet gaan.

Misschien had je nog grover dan korrel 240 moeten beginnen maar dat kan ik vanaf de foto niet beoordelen.

Kijk je wel uit met de dremel? Je zult de laatste niet zijn waarbij er ineens een stuk staal van het mes afbreekt...

Posted

Rolf, zelf schuur ik het staal van de messen vanaf 80 of 120 grit afhankelijk van wat nodig is.

daarna kleine stappen 180, 220, 280, 320, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500 en 3000

grote stappen halen de krassen van de vorige stap niet weg

jouw foto’s tonen plekken die met 80 grit aangepakt moeten worden

Dremel beter niet gebruiken met schuurpapier, poetsen met metaalpoets kan weer wel met een Dremel 

• I like it 1
Posted

Ok, ik moet dus toch een paar stapjes terug eerst? Ga ik proberen,  ik zal ook wat meer schuurpapier halen. 

Bedankt voor de tip! 

• I like it 1
Posted

Zonder dit topic te willen kapen....@Tony als je geen roterend gereedschap adviseert voor het schuren, je gaat dus gewoon met het handje in de lengte van het mes schuren?

Posted
Kitchen schreef 15 uur geleden:

Zonder dit topic te willen kapen....@Tony als je geen roterend gereedschap adviseert voor het schuren, je gaat dus gewoon met het handje in de lengte van het mes schuren?

Om en om in de lengte en dan in de breedte. Voor mij werkt dat het beste als je schuurpapier om een kurk o.i.d. Wikkelt.

natuurlijk kan je een Dremel gebruiken maar dat is meestal zichtbaar achteraf omdat het moeilijk is om een klein sneldraaiend wieltje recht te houden op een hol lopend blad.  Je krijgt dan visueel zichtbare sporen op het blad. De tang van een mes gaat weer een stuk beter om dat deze een glad oppervlakte heeft.

zelf gebruik ik een breed wiel met daarop schuurpapier bevestigd, dat kent bovengenoemd probleem niet

DBA15FDB-0157-454D-83E3-88B4A660DCF1.jpeg

• I like it 2
  • Thanks! 1
Posted

Zo ga ik nu dus ook te werk nu met de hand, afwisselend in de lengte en breedte. 

Gaat goed, gisteren even opnieuw begonnen bij korrel 80.

2 uur zitten schuren, via 95 naar 120 en nu 180. Vanavond of morgen weer een stukje verder. 

Goede tip van die kurk @Tony ga ik zeker gebruiken! 

IMG_20190910_221754.jpg

• I like it 1
Posted

Nou, zo ben ik dus ook bezig met een R.A. Herder.....gisteren weer een goede anderhalf uur aan het schuren geweest. Wat een monnikenwerk! Er is zeker geen nieuwe hobby geboren zeg maar.

Maar goed ik probeer het zo goed mogelijk af te ronden. Wie A zegt,...…

Gister met 180 in de weer geweest. Komende dagen met steeds fijner papier door totdat ik er echt klaar mee ben....O.o

Oh ja, de scales heb ik ook een sopje gegeven, was geen overbodige luxe.

• I like it 1