Jump to content

Recommended Posts

Posted

Laat mij maar eens een stok (of meteen een hele bundel stokken) in het hoenderhok gooien. 

Ik begrijp de hype over de Paradigm 17-4 niet.

Na alle hoera-geroep op diverse fora, inclusief dit, had ik na lang zoeken ook zo’n unieke krabber bemachtigd (na het betalen van een fikse premie, noem het maar een woekerprijs).

Iedereen spreekt altijd over hoe comfortabel en efficiënt deze krabber wel niet is, maar ik vind hem gewoon minder efficiënt dan de krabbers waar ik wel van houd, zoals de Blackland Blackbird, Rocnel Elite 2019 Aggressive, Raw RS-10 Aggressive of de Cobra Classic.  Binnenkort komt de Charcoal Goods Level 3 (in roestvrij staal – wie houdt nu van dat vieze koper of messing? Spreek me niet meer van dat gedoe met renaissance wax en “patina”, bah) op de testbank.

God, zelfs heel wat van mijn doodgewone “vintage” en andere krabbers scheren in feite prettiger en efficiënter (Merkur 37C, Knockout razor, PAA Ecliptic, Mulcuto, Game Changer P.084).  Je voelt en hoort dat er een mesje inzit, zonder dat dit tot bloederige of andere onprettige toestanden leidt.

Iedereen spreekt altijd over UEKAZ (of YMMV – your mileage may vary), maar blijkbaar geldt dit niet voor de Paradigm 17-4, waarover alleen maar hoera-geroep mogelijk is.  Kuddegedrag?  Of een manier om de uitgave voor een dergelijke krabber te verantwoorden?  Ik ontken niet dat de Paradigm een mooi staaltje vakmanschap is. En ja, het is exclusief aangezien er maar 150 van gemaakt werden. Het is ook geen slechte krabber, maar zo zijn er nog wel meer.

Misschien hou ik gewoon niet van “comfortabel en efficiënt” ofte “mild”; alle krabbers die ik tot nu toe verkocht heb, vielen precies in deze categorie: Wolfmann Guerrilla, Charcoal Goods Level 2, Tatara Masamune (de nieuwe Nodachi zou daarentegen wel eens spek voor mijn bek kunnen zijn, maar nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen). 

Ik heb geaarzeld of ik dit wel zou posten. Ik riskeer de supporters van de Paradigm over mij heen te krijgen en zo zijn er wel wat (wanneer ik googelde op negatieve ervaringen over Paradigm 17-4, vond ik eigenlijk niets; maar als je kijkt op de “markt” van diverse scheerfora, merk je dat er af en toe toch wel werden aangeboden, dus blijkbaar is niet iedereen enthousiast). Om de waarde van mijn krabber in stand te houden, zou ik natuurlijk ook beter schrijven dat dit echt het allerbeste is wat je kan krijgen en tien keer beter dan al mijn andere krabbers.  Evenzeer verwacht ik reacties van potentiële kandidaat-kopers – gooi hem maar op de markt.  En ik twijfel – misschien komt dat er ooit wel van, maar ik ben fundamenteel een hamsteraar (met zo’n 50 krabbers, 100 zepen, “and counting…” vrees ik dat er geen andere kwalificatie mogelijk is).  Bovendien is het goed ruilmateriaal als ik ooit tegen een andere “unobtainium” krabber aanloop die ik absoluut wil hebben.

Maar uiteindelijk vind ik dat een forum ook wel wat (goeie) controverse kan gebruiken om de boel levendig te houden – dat is gewoon mijn slecht karakter dat naar boven komt ?.

Vandaar deze post.

Laat de discussie maar beginnen...

• I like it 7
  • Haha 2
Posted

Ach, niet veel anders dan UEKAZ ...
Zo kan ik me niet heel comfortabel scheren met een Charcoal level 2, een Merkur 34C, een Lutz, een 37C en staan mijn Timeless, Karve en nog wat andere op de nominatie om te verkopen ...

In mijn top drie eindigen de Masamune, de Game Changer en de Krect en nog drie andere heel hoog [emoji2]

• I like it 2
Posted

@Tjebbehelemaal mee eens - UEKAZ, maar waarom kan ik dat nergens terugvinden over de Paradigm 17-4? En ik heb diverse fora afgedweild.  Het enige dat je kan terugvinden, zijn lofzangen over hoe fantastisch die krabber is.  UIteindelijk is het niet meer dan een stukje metaal om baardharen te verwijderen, die er de volgende dag opnieuw zullen staan. (ik zei het al - van plan om wat stokken in het hoenderhok te gooien ?)

Posted

De Charcoal level 3 heb ik in mijn bezit, deze is efficiënt maar je levert heel veel comfort in, ik vindt hem vergelijkbaar met de blackland Dart. Bedankt voor de review over de paradigma, dan hoef ik deze niet te kopen.

• I like it 1
Posted

Verrassend standpunt @koenfucius 

Ik heb geen ervaring met de 17-4. Wel hoop ik binnenkort de Paradigm Diamondback te ontvangen. 

Het niet voelen van een mesje leidt voor mij niet perse tot een betere scheerbeurt heb ik recent ontdekt. De Colonial Silversmith is zeer comfortabel maar leverde me wel enige irritatie op. 

Juist het voelen van het mesje zorgt ervoor dat ik de krabber enigszins aanvoel. Het zal per persoon verschillen hoeveel gevoel van het mesje op de huid als oncomfortabel wordt ervaren. 

Toch hoor ik ook van andere die het mesje in de 17-4 wel voelen en dat schijnt ook in de Diamondback het geval te zijn.  Ik ben erg benieuwd. In ieder geval zoek ik nog naar een krabber die nog net wat effectiever is dan mijn Timeless 0,95 Smooth. 

• I like it 1
Posted

Ik scheer me bijna altijd met vintage krabbers. Gillette Fatboy, Wilkinson Sword Sticky en Gillette Rocket.
Heerlijke krabbers, en een lage investering.
Ook de Merkur Progress en Parker Variant scheren heerlijk.
Zo zie je maar weer...

• I like it 3
Posted

Het is allemaal zo persoonlijk.

Mijn ranking

Rs10

Paradigm 17-4

Blackland Blackbird versie 2

Wolfman 0.74

Game Changer

Charcoal Goods Level 2 

Wolfman 0.61

Tatara Masamune

Wolfman Guerilla

Daarnaast heb ik nog een timeless 0.95timeless 0.68 en ATT S1 : tja deze moet ik hier ook nog ergens tussen plaatsen en dat is heel moeilijk voor mij.

En dan ben ik nog de Asylum RX vergeten. Die moet ook nog in die top 6. Ach een rankschikking : bijna niet te doen.

Er zit verschil tussen al deze krabbers maar het verschil in scheren is echt heel miniem. Als ik een week scheer met de RS10 en dan een week met de Tatara  dan denk ik soms : hmm dit is ook wel een heel fijne krabber. Soms wil je meer het mesje voelen soms niet, veel hangt af van de dag en hoe je de dag ingaat. Wel moet je met sommige krabbers iets meer oppassen en kan je niet zomaar gaan racen over je gezicht.

Het resultaat na 3 gangen : het verschil de 1 tem 3 is niet zo groot, het verschil tussen 4 tem 6  is ook niet zo groot net zoals het verschil tussen 7 tem 9.

Wel voel je het verschil tussen 1 en 9. Doorgaans scheer ik me volgens deze lijst top down en als ik bij de laatste ben begin ik terug met nr 1. Is heen exacte permantente rangschikking zeker niet. Het verschil tussen 4 en 5 is klein enz.

Spiegelglad ben ik altijd in 3 gangen weliswaar soms moet ik hier en daar wat bijwerken. Het verschil in scheren merk ik enkel na 12 uur wanneer de baardgroei beetje bij beetje terug voelbaar wordt.

Bovendien speelt het mesje ook een rol : bij mij niet zo : ik haat bijvb Feather maar ik hou wel van Polsilver. Misschien zou die rangschikking nog eens wijzigen bij een ander merk mesje. 

Maar een mens evolueert ook : een aantal jaren geleden vond ik de ATT S1 razend agressief, nu is het een makkie en is ie bijna te tam.

En komt er een nieuwe uit : wel dan hebben we weer een reden tot kopen en schrijven. Zo is het dus toch ? 

En zo zal ook hier de Paradigm Diamondback er aankomen en zoals altijd : nieuwe mesje snijden het best.

Ook ik heb die charcoals gekocht in verschillende uitvoeringen maar deze ook allen weg : reden : onderhoud.

De enigste charcoal die ik nog heb is een roestvrij stalen.

• I like it 5
Posted
peto schreef op 6-9-2019 om 12:46:

Ik scheer me bijna altijd met vintage krabbers. Gillette Fatboy, Wilkinson Sword Sticky en Gillette Rocket.
Heerlijke krabbers, en een lage investering.
Ook de Merkur Progress en Parker Variant scheren heerlijk.
Zo zie je maar weer...

In mijn optiek hoeft een krabber ook geen godsvermogen te kosten om prima te functioneren.

ik denk - maar dat is uiteraard heel persoonlijk - dat het zoiets is als met peperdure zogenaamde handgemaakte Zwitserse horloges.

ze zijn natuurlijk prachtig van uiterlijk, maar lopen niet nauwkeuriger dan een horloge van ieder redelijk merk.

• I like it 1
  • 1 month later...
Posted

Ik heb de Paradigm Diamondback gewonnen met een Raffle uit de VS. Tot voor kort was mijn duurste aankoop een Rockwell 6s. Tot nu toe met vintage en moderne krabbers geschoren. Zelfs de roemruchte Gamechanger is onlangs nog op bezoek geweest.

Nu kan ik dus bij voorbaat al vaststellen dat de Paradigm de eerste high-end scheergerei is die ik de mijne mocht noemen.  Ook besef ik dat het schrijven van een eenvoudige recensie al snel gehinderd kan worden door onjuist gebruik van termen en begrippen. Zo wordt agressie vaak verward met efficiency en wordt er al snel gestameld dat het allemaal persoonlijk is wat in ieder geval een verbetering is van Amerikaanse recensies die alleen maar kunnen jubelen en juichen maar dat terzijde.  Maar mijn ervaringen en gedachten over de Paradigm zijn als volgt:

De Paradigm is een bijzonder beest.  Hij is zwaar maar goed in balans. De kop is slank gebouwd. Hij scheert soepel, moeiteloos. Zacht zoevend maait hij de stoppels eraf. Wat me opviel is dat probleemgebieden niet bestaan. Hals en nek werden democratisch behandeld. Twee passes en een beetje bijwerken. Indrukwekkend is het gemak waarmee er geschoren kan worden. Er zijn ook minpunten, zo is het handvat wel leuk van vorm en gewicht maar alles behalve indrukwekkend qua design of afwerking. Het heeft een simpel motiefje en meer niet. Als je een mesje laadt dan schroeft menig krabber sneller vast dan deze Paradigm. Beetje gerommel voordat het mesje stevig in de kop zit. 

Door de keuzes die de heren makers hebben gemaakt schittert de krabber in moeiteloos en efficiënt scheren maar geeft hij weinig feedback. Hij is niet gevoelloos maar in tegenstelling tot een andere gigant, de Lord L6  geeft hij minder terug wat het mesje op de huid doet. Verder zou ik natuurlijk ook allerlei bezwaren kunnen uiten over zijn prijs kwaliteit verhouding van deze exoot maar dat zal ik nalaten omdat deze krabber erg fijn en soepel scheert. Het is niet volmaakt maar mij bevalt hij erg goed omdat ik zijn filosofie kan waarderen omdat deze moeiteloos aansluit op mijn specifieke behoeften. Mooi ding dus, die Paradigm! Ik ben er zeer verguld mee. 

• I like it 4