Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik vraag me af of het geen tijd wordt om onze koning Willen Alexander op ons forum uit te nodigen als lid. Ik zag hem vandaag in de krant met een baard. Moet niet gekker worden!?

• I like it 3
Posted

@Ko EversdijkEversdijk

Het adres is ? :

Huis Het Loo 
Koninklijk Park 23 
7315 AA te Apeldoorn

Lijkt mij eigenlijk meer iets voor de beheerders van dit forum om dit te regelen. Die kunnen de koning gelijk erelid maken. Ik heb die bevoegdheid uiteraard niet. Ze kunnen misschien ook even melden dat het "Forummannetje" op de verjaardag van de koning met een oranje mutsje getooid wordt.

Posted

Ik zeg doen. Hij wordt vast geen lid, maar een brief/reactie van het Koninklijk Huis voor ons forum is sowieso bijzonder. 

Ik wil wel meehelpen met de tekst indien nodig. Heb wel wat ervaring met dergelijke brieven. 

@ChrisVanMeermeegelezen? ?

Posted

@Ko EversdijkEversdijk

Het adres is ? :

Huis Het Loo 
Koninklijk Park 23 
7315 AA te Apeldoorn

Heb net even het adres opgezocht, maar dit is het adres van Prof. mr. van Vollenhove en echtgenote.  Ze zullen zulke belangrijke post ongetwijfeld doorsturen. Maar het juiste adres is:

• Paleis Noordeinde
  • Postbus30412
  • 2500 GK Den Haag
Posted

Ik zeg doen. Hij wordt vast geen lid, maar een brief/reactie van het Koninklijk Huis voor ons forum is sowieso bijzonder. 

Ik wil wel meehelpen met de tekst indien nodig. Heb wel wat ervaring met dergelijke brieven. 

@ChrisVanMeermeegelezen? ?

Ik denk ook dat de koning geen lid zal worden. Maar misschien toch wel nuttig dat hij bekend is met de betere manier van scheren. 

Overigens verdient onze koning zowel met als zonder baard respect, vind ik.

Posted (edited)

Misschien mogen we dan voortaan boven het forum zetten:

Royal  Shaving Society by Appointment of His Majesty the King of the Netherlands

Edited by Ko Eversdijk
by veranderd in of , volgens mij is dit dit beter
  • I like it 1
Posted
Ko Eversdijk schreef 1 uur terug:

Heb net even het adres opgezocht, maar dit is het adres van Prof. mr. van Vollenhove en echtgenote.  Ze zullen zulke belangrijke post ongetwijfeld doorsturen. Maar het juiste adres is:

• Paleis Noordeinde
  • Postbus30412
  • 2500 GK Den Haag

Ah, inderdaad. Dank voor de correctie!

@ChrisVanMeer maar dus geen veto hierop, m.a.w. 'Ga lekker je gang.'?

Posted (edited)
Ko Eversdijk schreef 1 uur geleden:

Ik denk ook dat de koning geen lid zal worden. Maar misschien toch wel nuttig dat hij bekend is met de betere manier van scheren. 

Overigens verdient onze koning zowel met als zonder baard respect, vind ik.

Het zal een respectvolle brief worden inderdaad.

Ik maak wel een opzetje, lijkt me leuk!

Ko Eversdijk schreef 1 uur geleden:

Misschien mogen we dan voortaan boven het forum zetten:

Royal  Shaving Society by Appointment of His Majesty the King of the Netherlands

De officiële Engelse aanduiding is overigens: 'By Appointment to the Court of the Netherlands'

Maar die van jou past ook prima!

Dat zou wat zijn: 'bij Koninklijke beschikking; hofleverancier van scheer adviezen' . Maar we bestaan nog geen 100 jaar...maar het begin is er.  Minimaal een jaar voordat we 100 jaar bestaan aanvragen, dus zet die maar vast in de agenda.

spacer.png

Edited by JeroenP
schrijfvout :)
  • I like it 1
  • Haha 1
Posted

Mmm, zijn recente verschijning met baard was op de uitvaart van Prinses Christina.

Dat is niet echt een geschikt 'haakje' om de brief aan op te hangen. Qua timing en framing nu niet het juiste moment, maar dat komt nog wel.

Opzetje kan ik sowieso wel maken. En dan even een geschikt moment voor vinden.

Kennen wij overigens: https://www.facebook.com/zonderbaardgeenkoning/ .

Moeten wij daar niet eens op reageren? ?‍♂️

• Haha 1
Posted
ChrisVanMeer schreef 5 minuten geleden:

Ik hoef de DKDB niet op mijn dak ;) 

Nou ja, als ze er toch zijn, kunnen ze mooi mijn dakgoot even schoonmaken. #grapjemoetkunnen

Posted

Opzetje

Z.M. Koning Willem-Alexander

Paleis Noordeinde

Postbus 30412

2500 GK Den Haag

Shaving Society

p/a [ADRES]

[POSTCODE]  [PLAATS]

[PLAATS], [DATUM]

Majesteit,

De leden van het online forum Shaving Society volgen al enige tijd -in de luwte, maar met belangstelling- de (maatschappelijke) discussie omtrent uw baard. Deze discussie wordt primair door en op diverse media en Facebook gevoerd. Wij volgen deze discussie vanuit onze gezamenlijke belangstelling voor het klassieke natscheren.

Inleiding

Het forum Shaving Society, te vinden via het volgende internetadres; www.shavingsociety.com , is een plaats waar bijna alle informatie omtrent nat en klassiek scheren te vinden is.

Het forum is uniek in zijn soort, omdat wij het enige Nederlandstalige forum zijn die zich bezighouden met deze -in onze optiek, de beste- vorm van scheren. Met name in de Engelstalige landen zijn dergelijke fora meer vertegenwoordigd.

Ons forum kent ten tijde van het schrijven van deze brief bijna 1.100 leden, 7.116 onderwerpen en 227.885 berichten. Primair gericht op het klassieke nat scheren maar ook op aspecten die daarbuiten vallen, zoals favoriete muziek, films en overige (levens)zaken.

Het forum kenmerkt zich door de open sfeer, gezelligheid en behulpzaamheid van de leden of gasten die, ongeacht gender[1], geaardheid, afkomst of welk kenmerk dan ook, welkom zijn om berichten te plaatsen.

Hierbij mag er altijd ruimte zijn voor een grap of kritische noot, maar ten allen tijde met respect voor elkaar en elkaars mening. Een term die wij in dit verband regelmatig bezigen op het forum is dan ook ‘UEKAZ’ – Uw Ervaring Kan Anders Zijn.

In dat opzicht is Shaving Society een verbindende factor welke ook voldoet aan de door Uwe Majesteit in uw kersttoespraak (2018) verwoorde ‘burgerschapsnorm’:

,,De Nederlandse norm is dat we oog hebben voor elkaar en het gedeelde belang. Dat we samenwerken en geven en nemen. Deze norm mogen we nooit laten vervagen! Ze is van onschatbare waarde en leidt steeds weer tot fantastische nieuwe initiatieven.’’

Op het forum zijn dergelijke initiatieven ontstaan, zoals het delen en rondsturen van bijzondere ‘krabbers’ (daarover later meer). Of, het kosteloos ter beschikking stellen van een starterspakket voor het (aspirant)lid wat wel wil ervaren hoe het is om klassiek te scheren, maar daar geen geld voor kan (of wil) uitgeven.

In de omvang en intentie van uw boodschap is dit natuurlijk maar een klein geheel, maar het begint wel bij dit soort -naar verhouding- kleine bewustwording ons inziens.

Welnu, tot zover de inleiding.

Hieronder volgt de aanleiding, reden en verzoek die wij aan u willen voorleggen.

Aanleiding

Vooropgesteld, gladgeschoren of met baard, het is uw keuze. Weliswaar hebben wij een lichte voorkeur zoals u zult begrijpen.

Mocht u een volgende keer (weer) besluiten de baard af te scheren, dan willen wij graag de voordelen van het klassieke nat scheren voor het voetlicht brengen om in overweging te nemen.

Grofweg zijn er drie soorten ‘apparaten’ waar klassiek nat mee geschoren kan worden;

-          De krabber. Ook wel bekend als de ‘safety razor’. Deze bestaat uit een houder met een dubbelzijdig verwisselbaar mes.

-          De shavette. Een scheerapparaat wat qua gebruik en verschijning lijkt op het authentieke open scheermes, maar gebruik maakt van enkelzijdige verwisselbare scheermesjes.

-          Het open scheermes, ook bekend als ‘straight razor. Een apparaat wat bestaat uit een lemmet (vast mes) en houder (heft) waar het lemmet weer inklapt. Dit is de meest bekendste vorm en verschijning die bij de barbier ook meestal te zien is.

Ongeacht het soort apparaat, zijn dit de drie meest aansprekende voordelen van klassiek scheren;

-          Het scheerresultaat is vele malen schoner en gladder dan bij het scheren met wegwerpmesjes of cassette/cartridgesystemen of elektrisch scheren. Alhoewel de meningen verschillen (UEKAZ), welk soort apparaat het gladst scheert, geldt dat er maximaal maar één contact is tussen mes en huid. Het scheren met een cartridgesysteem met 3, 5, of zelfs 7 mesjes geeft geen gladder resultaat. Het enige wat dit doet ik het verhogen van de kans op irritatie, aangezien er in plaats van één mescontact er meerdere messen ineens op de huid gedrukt worden. Bij klassiek scheren geldt, één keer (een gang) er overheen is voldoende, daarna…

-          Het maken van het perfecte scheerschuim. Hierbij komt uw oude passie met betrekking tot watermanagement (voorzitterschap UNSGAB) om de hoek kijken. Bij klassiek scheren gebruiken we geen spuitbussen. Scheerschuim wordt geklopt met een scheerkwast. Dit is een proces waarbij diverse factoren zoals de soort zeep, de scheerkwast, zuurstof maar ook water een belangrijke rol spelen. Zonder water, geen scheerschuim, ergo geen demping en smering op de huid.

-          Minder afval. Klassiek natscheren is minder belastend voor het milieu. Het enige restafval wat vrijkomt bij het klassiek scheren zijn de scheermesjes (gemiddeld genomen vier scheerbeurten). De rest van het afval, zoals een plastic, papieren of kartonnen verpakking, worden apart ingezameld in de huisafvalketen en gerecycled.

Erelidmaatschap / Bezoek

Daarnaast zijn er natuurlijk meer voordelen, maar daarvoor verwijzen wij u graag naar www.shavingsociety.com. Uiteraard verwijzen wij u niet zomaar door. Mocht u dit willen, dan bent u van harte welkom op ons forum als erelid of -naar keuze- gewoon lid.

Mocht dit niet tot de mogelijkheden behoren, waarvoor alle begrip, zouden wij het wel zeer op prijs stellen als u het forum een keer bezoekt en ons laat weten wat u hiervan vindt.

Vraag / Verzoek

Op het forum hebben wij een populair onderwerp, namelijk de ‘Scheerbeurt van de Dag’, afgekort tot SvdD. Hierin vertellen wij aan elkaar, soms met foto van het materiaal erbij, hoe we ons die dag geschoren hebben. Wat ging er goed, wat niet en vooral wat heb je gebruikt. Er zijn letterlijk honderden diverse soorten zepen, kwasten en apparaten beschikbaar. En iedereen heeft wel een mooi verhaal over die ene speciale zeep of bijzondere krabber die hij (of zij) heeft.

Langs deze weg willen wij aan u vragen om uw Scheerbeurt van de Dag met ons te delen.

Dit mag uiteraard op het digitale forum, maar lukt dit niet, mag dit ook in de reactie op deze brief. Er is geen specifiek format, maar de meeste leden vermelden wat voor soort zeep ze hebben gebruikt, welk (soort) scheerapparaat en type, welke scheerkwast en welke aftershave/geurtje. Mocht u daarbij ook nog een foto van de ‘Koninklijke krabber’ (of, wellicht zelfs open scheermes) willen bijvoegen, dan zouden wij u helemaal erkentelijk zijn.

Afsluiting

Ter afsluiting; het schrijven van deze brief is spontaan ontstaan op het forum.

Net zoals sommige dingen op het forum, mag deze met een knipoog gelezen worden.

Dit neemt niet weg dat wij onze aanbieding van erelidmaatschap niet menen en het daadwerkelijk zeer op prijs stellen als u uw Scheerbeurt van de Dag wilt delen.

Dat gezegd hebbende, elke soort reactie op deze brief is al een mooi gegeven.

Met of zonder baard, elk mens is uniek en we dienen respectvol en met begrip voor elkaars mening (UEKAZ) om te gaan en binnen de normen, waarden en wetten die er zijn, elkaar zoveel mogelijk vrij laten. Iets wat u ook bij meerdere gelegenheden heeft uitgesproken.

Wij zullen ons -behoudens deze brief -verder dan ook niet meer bemoeien met het debat over uw baard.

Hoogachtend,

Namens de leden van Shaving Society

[NAAM]

[TELEFOON]

[E-MAIL]

[1] Het klassiek scheren is ook voor vrouwen geschikt. Alhoewel de brief aan u is gericht, mag deze uiteraard ook met H.M. Koningin Máxima gedeeld worden.

• I like it 6
  • Thanks! 3
Posted

Ziet er goed uit Jeroen! Kan t.z.t. wel verstuurd worden volgens mij. In overleg met de forumleiding uiteraard. Misschien als briefhoofd de kop zoals boven het forum staat met forummannetje. Zodat het een officiële brief lijkt. Is het ook natuurlijk. 

Verwacht hier toch wel een koninklijke reactie van. 

Posted

Bram Vermeulen zong het reeds: 'deel mij maar bij de onzin in'
Moet kunnen en ik vind het wel een grappige insteek[emoji854][emoji6]

• Haha 1
Posted

Ik vind het erg ludiek idee, dat vooropgesteld en ik zie de humor er zeker wel van in. Maar als er een dergelijke brief verstuurd wordt, dan zie ik wel graag dat het op persoonlijke titel van een lid gaat en niet namens het forum / de forumleiding. Ik ga er mijn naam in ieder geval niet onder zetten. Het forumlogo mag dan ook niet als briefhoofd gebruikt worden.

Posted

Ik denk dat we deze actie even los moeten zien van het feit of we nu voor of tegen een regering met koning of met president of andere regeringsleider moeten zien. Dat is weer een andere discussie. 

Het is een feit dat Koning Willem Alexander een heel bekende Nederlander, mogelijk de bekendste  is. Wordt ook door een meerderheid van ons volk gewaardeerd en gerespecteerd. Als hij dan met baard gezien wordt vind ik het leuk om hem te wijzen op de aanwezigheid  van ons scheerforum. Ik vind het jammer dat dit dan niet officieel namens forumleiding met briefhoofd kan.   Dat zou de waarde van de brief wat verhogen mijns inziens. 

Ook het feit dat ons scheermannetje met koningsdag met een oranje mutsje getooid is geeft toch al aan dat we niet helemaal tegen het Koningshuis zijn  volgens mij.

Het blijft natuurlijk een ludieke actie. Ik denk dat de koning hier de humor wel van in kan zien.  ik hoop dat onze leden en forumleiding dat ook kunnen. 

• I like it 2
Posted

@JeroenP

Die Bolle scheert zich niet nat  maar elektrisch !!!!

Maar leuk!

Dan wordt het wel heel hoog tijd dat hij ons forum eens gaat bezoeken.  Ik zou overigens niet weten hoe de Koning zich scheert. Jij bent wat dat betreft wat beter ingelicht denk ik!

Posted
Wimmie schreef 48 minuten geleden:

@JeroenP

Die Bolle scheert zich niet nat  maar elektrisch !!!!

Maar leuk!

Ik denk dat hij zich 'laat' scheren, en laat de barbier nou ook eens op vakantie willen...

Posted

Als hij dan met baard gezien wordt vind ik het leuk om hem te wijzen op de aanwezigheid  van ons scheerforum. Ik vind het jammer dat dit dan niet officieel namens forumleiding met briefhoofd kan.   Dat zou de waarde van de brief wat verhogen mijns inziens. 
Het blijft natuurlijk een ludieke actie. Ik denk dat de koning hier de humor wel van in kan zien.  ik hoop dat onze leden en forumleiding dat ook kunnen. 

+1
Dergelijke ludieke actie moet kunnen
  • Thanks! 1