Jump to content

Projectje

PI56

Recommended Posts

Aangestoken door onder andere Shaggy heb ik besloten om ook maar eens een restauratieproject te starten. Daarom maar eens een oud open mes opgeduikeld. Het is een mes van J.A. Henckels. Breedte ongeveer 5/8. Het staal ziet er verweerd en verroest uit en de scales zijn stuk.

OyjOdZtM

Dwrn9WDS

Eerst maar eens voorzichtig de pins afgeslepen en de scales van elkaar proberen te halen. De '"wig" wil ik eigenlijk heel houden om later weer te gebruiken. Maar dat is niet gelukt. De pins zijn dermate verroest dat ze muurvast in de scales zitten. Bij het doorslijpen van de pin ontstaat er een beetje warmte, maar genoeg om de "wig" binnen een paar tellen in vlammen op te doen gaan :oops: Tsjonge, wat brand die zooi snel op zeg. En roken dat het doet, niet te zuinig. En dat van zo'n klein stukje materiaal. Wie weet trouwens wat voor spul dat is? Maar goed, de "wig" is niet meer te gebruiken.

Vervolgens ben ik het staal te lijf gegaan met schuurmateriaal. Na een uurtje was de meeste roest en aanslag wel verdwenen en had ik het idee dat ik er wel zo'n beetje was.

aoN45bsV

Maar na het bekijken van de foto ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk nog helemaal nergens op leek en er nog heel wat schuur- en polijstwerk aan te pas moet komen. Aldus gedaan. Hoewel, eerst wil ik mijn nieuwe slijpstenen wel eens proberen. Per slot van rekening was dit mes ook het slijpoefenobject.

BVj2swgE

Na een aantal uurtjes slijpen is er een redlijke scherpte ontstaan en besluit ik om eerst verder te schuren en te polijsten.

aRmi50Ov

Hier ben ik voorlopig wel even tevreden mee. Vervolgens moet ik met de scales aan de gang. Ga ik nieuwe kopen, of frutsel ik zelf wat in elkaar. Ik besluit tot het laatste en duik het knutselhok in om een restant houten buroblad te versnipperen tot stukjes hout waarvan het formaat een beetje in de buurt komt van de oorspronkelijke scales.

TtNRLfFu

Vervolgens een beetje figuurzagen en dan de ruwe modellen met twee kleine druppeltjes houtlijm aan elkaar gelijmd. (ik hoop dat ze naderhand wel weer van elkaar te krijgen zijn :twisted: )

gEKeqgk7

Hierna ben ik aan het schuren geslagen en denk dat ik er een aardig goed model in gekregen heb. Ik ben er tenminste wel tevreden over. Ze zijn nog wel iets te dik maar dat schuur ik er aan de binnenkant nog af.

WQFDGmF6

6QnX6qXL

p4KDlug0

Ik moet eerlijk zeggen dat het niet slecht lijkt :)

MLz1lDIJ

Wat nu nog moet volgen; nog meer schuren en dan lakken. Verder moet ik een nieuwe "wig" maken (koper vind ik wel mooi. Heeft mijn Dovo Diamant ook) en moeten er pins en ringetjes geregeld worden. En nog wat extra scherpte :) En dan moet het een mooi geheel worden :P Ik ben dus nog wel even bezig.

Tips en goedbedoelde adviezen zijn meer dan welkom.

Pieter.

Dat ziet er zeker niet slecht uit.

Staalwerk is gewoon geduld en goede schuurgereedschappen. Het hout ziet er fraai uit. 1 tip, ipv lijm, probeer wat stukjes dubbelzijdige tape. Dat dringt niet in het hout zoals houtlijm, en is makkelijk door te snijden met een scalpel of DE mesje Lijm en hout is vaak lastig los te krijgen.

Iig, een mooie opknapbeurt. Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Het zijn twee heel kleine druppies aan beide uiteinden. Dus ik ga ervan uit dat ze nog wel weer van elkaar willen. En de binnenkant moet ik toch nog schuren om de goede dikte te verkrijgen.

Ik ben wel van het zelf uitzoeken en ervaren maar ik heb wel bedacht dat wanneer ik helemaal vastloop mijn licht bij Buffel op ga steken. Hij woont per slot van rekening om de hoek :)

Ik gebruik zelf altijd van die staafjes smeltlijm die normaal in een lijmpistool gaan, met 2 druppels van dat spul zit het goed vast maar is het nog wel los te trekken en daarna zonder residu weer te verwijderen.

Bij het opknappen van het mes zelf kun je beter eerst schuren en polijsten en dan pas aan de snede werken, ten eerste omdat je dan minder snel jezelf gaat verwonden aan de scherpe snede en ten tweede omdat die snede heel gevoelig is en door schuren en polijsten toch niet goed gaat blijven.

De enige uitzondering hierop is als je twijfelt over de kwaliteit van het metaal en of de roest misschien door en door is gegaan, als je hier achter komt na vele uren werk dan word je niet vrolijk en is het beter om te kijken of het mes wel een scherpe snede krijgt en kan behouden.

Ik weet niet wat voor hout je daar hebt, het lijkt op beukenhout. Dat is op zich goed hout hiervoor maar wel aan te raden om het goed te sealen zodat het niet gaat rotten.

Bij de praxis hebben ze trouwens sierlatten van 3mm dikte en 3m lang in hardhout (van dat hout waar tuinstoelen en schuttingen van gemaakt zijn) en eiken voor 3 of 4 euro die goed te gebruiken zijn.

Messing staafjes kun je bij een modelbouw winkel kopen evenals bijpassende ringetjes, als je geluk hebt dan hebben ze ook nikkelzilver als je liever zilverkleurig materiaal gebruikt. De standaard maat voor pins is meestal 1,6mm.

Om ze erin te zetten heb je een bolkophamertje nodig van rond de 100 gram, veel succes om die te vinden hier in Nederland.

Het is erg leuk werk, ik heb zelf ook nog enkele messen liggen waar wat werk aan zit waaronder ook een oudje van +/- 200 jaar...

Ik ben wel van het zelf uitzoeken en ervaren maar ik heb wel bedacht dat wanneer ik helemaal vastloop mijn licht bij Buffel op ga steken. Hij woont per slot van rekening om de hoek :)

Je mag altijd een keertje langskomen,geen probleem!

Qua scales maken ...daar heb ik geen ervaring mee, behalve kant en klaar.

Dus als het alleen een nieuwe pin is ,wil ik die er wel voor je in zetten.

Bedankt voor jullie adviezen. Daar kan ik wel wat mee. Het plan was wel om het hout netjes rondom te lakken om verweren en rot tegen te gaan. En gebeurt dat op termijn toch dan heb ik al een reservepaar klaar liggen, want ik maak gelijk twee paar scales klaar :). En wat het slijpen betreft. Dat heb ik aan de ene kant gedaan om te oefenen en aan de andere kant om te kijken of de snede recht en roest- en chipvrij te krijgen was. Dat ging goed, dus als laatste stadium komt het definitieve slijpen.

• 2 weeks later...
Ziet er goed uit hoor, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Die wig die in vlammen opging, dat is dan vast celluloid geweest. Vroeger veel gebruikt maar brandgevaarlijk.

Celluloid is in mijn ogen zwart van kleur, en dit spul was wit. Maar als er wat langer over nadenk zal er ook wel witte weest zijn :roll:

Het vervolg van mijn project.

Na lekker wat schuren en modelleren ben ik wel tevreden over de scales. Vervolgens heb ik het mes nog eens flink onder handen genomen. Poeh, wat gaat daar veel tijd in zitten.

Na jullie advies betreffende pin-materiaal ben ik naar een modelbouwzaak gereden en heb daar staal en messing staven gehaald. Er waren 1,5 en 2.0 mm diktes verkrijgbaar. Welke neem je dan. Ik was bang dat de 1,5 te dun zou zijn en een zwabberend mes op zou leveren, en 2.0 was mischien wel net te dik. Wat doe je in zo'n geval, je neemt beide mee en hoopt dat er iets bij zit wat goed past. En natuurlijk ook wat ringetjes. Die waren alleen verkrijbaar in 2 mm. Sh*t. Dat reduceert de mogelijkheden weer. Okee 2 mm dan maar.

Deze past maar voor een derde door het gat in het mes. Dat betekent dat het gat maar iets opgeruimd hoeft te worden. Een 2 mm boortje draai ik er met de hand doorheen :? Welke maat is nu niet goed? Boor of staaf. Bij nader inzien zit er gewoon veel smeer in het gat van het mes wat de doorgang belemmerd en gaat de staaf erin als Piet in Griet. Nu ook 2 mm gaatjes geboord in de scales en een proefpassing gedaan.

tuZ0j0FU

GclYI0PP

Niet slecht al zeg ik hetzelf.

Nu kan het spul in de lak. Een stuk of zes dunne laagjes moet voldoende zijn. En ik vind in de werkplaats een mooi stukje wit kunststof waar ik een wig van kan maken. Is dat ook geregeld.

Na het drogen kan het spul in elkaar getimmerd worden. Een 100 grams bolkophamer was het advies. Nou, die bezit ik niet en ik was ook niet van plan om die direct aan te schaffen :twisted: Maar ik heb wel een hele lichte bankhamer. Ik heb hem even gewogen. Ongeveer 125 gram. Moet kunnen. Ik heb gekozen voor de messing staven omdat die iets zachter zijn dan de stalen en dus gemakkelijker te stuiken zijn.

En het ging goed. Oordeel zelf over het resultaat.

l41mZaZu

oJ7rvwFD

6MhndbAj

Ik ben er zelf wel trots op. De glans is nog niet 100%, maar ik doe het ermee. Nu moet hij nog over de slijpsteen en de strop en dan hoop ik mij ermee te kunnen scheren.

Nog een foto van voor de restauratie. Is toch wel mooier geworden :)

OyjOdZtM

Bedankt jongens. Jullie positieve commentaar doet me goed :P

En ja, het smaakt naar meer. Ik heb vrouw en dochters al de opdracht gegeven om op rommelmarkten de open scheermessen niet links te laten liggen maar voor een zacht prijsje mee te nemen :twisted:

Ik weet nu dat ook een lelijk mes weer een mooie toekomst verdient.

Ziet er uiteindelijk toch keurig uit.

De volgende keer dat ik op een romelmarkt een oud mes tegenkom voor een knappe prijs ga ik hem zekker mee nemen.

Als het opknappen dan niet lukt kan het altijd door naar een knutselaar hier op het forum :grin: