ChrisVanMeer Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 Hallo allemaal, In onze algemene forumregels staat onder Algemeen de welbekende en inmiddels beruchte regel 2:"De taal op dit forum is te allen tijde Nederlands, tenzij anders aangegeven door een teamlid." De regel is toentertijd in het leven geroepen om te voorkomen dat er compleet Engelstalige draadjes geplaatst zouden worden. De afgelopen tijd is er wat scheef gegaan wat betreft het toepassen van regel 2. Op deze regel is soms niet, soms wel op gemodereerd (meestal - spreek ik voor mijzelf - een afweging van of je het een keertje ziet of dat je er een patroon in gaat herkenen bij iemand) en dat leverde soms ook wel wat weerstand. Daarom hebben we besloten om regel 2 uit het reglement te verwijderen. Dit met dien verstande dat we ook inzien dat er nu eenmaal veel overlap zit in de verschillende scheertermen, ook internationaal gezien. Het verwijderen van regel 2 betekent echter niet dat dit een vrijbrief is om dan maar hele epistels anderstalig te gaan plaatsen. Maar goed, wat ook al eerder door anderen aan is gehaald is dit een redelijk goed zelfregulerend forum en verwachten we ook dat dit niet aan de orde zal zijn. Namens de staf, Chris 13
Tjebbe Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 Wat jammer. Ik hou van de Nederlandse taal, ik vind het zonde als de Nederlandse benamingen verdwijnen.Ik begrijp ook wel dat het ook wat gezocht kan zijn alles maar te willen vertalen, maar er zijn voor de meeste termen echt wel goede uitdrukkingen. 1
gyedema Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 Tjebbe schreef 8 minuten geleden: Wat jammer. Ik hou van de Nederlandse taal, ik vind het zonde als de Nederlandse benamingen verdwijnen. Ik begrijp ook wel dat het ook wat gezocht kan zijn alles maar te willen vertalen, maar er zijn voor de meeste termen echt wel goede uitdrukkingen. Er staat toch helemaal niet dat de nederlandse benamingen gaan verdwijnen..??? Volgens mij staat er alleen dat er wat minder stringent wordt omgegaan met het gebruik van "leenwoorden"...
Robgtt99 Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 Wel goed om sommige veranderingen toe te passen, Maar ga de verbeteringen en correcties door leden wel missen. Noem het maar nostalgie. But then again. Lets get forward with the goat. 4 3
Dr.Paranoid! Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 Robgtt99 schreef 1 uur terug: Wel goed om sommige veranderingen toe te passen, Maar ga de verbeteringen en correcties door leden wel missen. Noem het maar nostalgie. But then again. Lets get forward with the goat. Laat ze vooral blijven doorgaan insteek is dat er niet op overgemodereerd word, niet dat overal opeens Engels opsteekt.
Jan Zoethout Posted August 9, 2019 Posted August 9, 2019 Als ik het nodig vind een Engels (of Duits, of Spaans, of ...) woord te gebruiken, zet ik er gewoon aanhalingstekens (géén "quotes") omheen - moet kunnen, toch ? ? 3 1
Robgtt99 Posted August 13, 2019 Posted August 13, 2019 Heliox schreef op 9-8-2019 om 13:59: Kijk, dat is een stap in de goede richting. "That's one small step for man, one giant leap for mankind" of sla ik nu door 2 1
Johnweggo Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 Is dit nu nog steeds van kracht? Zie voorbeeld : een nieuwe verkoper die volledig Engels draadje start in het welkoms topic. @ ChrisVanMeer
Levi Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 25 minuten geleden, Johnweggo zei: Is dit nu nog steeds van kracht? Zie voorbeeld : een nieuwe verkoper die volledig Engels draadje start in het welkoms topic. @ ChrisVanMeer Met alsook een Google vertaling naar het Nederlands. 1
Niek Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 2 uren geleden, Johnweggo zei: Is dit nu nog steeds van kracht? Zie voorbeeld : een nieuwe verkoper die volledig Engels draadje start in het welkoms topic. @ ChrisVanMeer Met alsook een Google vertaling naar het Nederlands. Eigenlijk wil ik me niet in deze discussie mengen maar, ik denk wél dat er een verschil is tussen iemand die Nederlands spreekt en daar anderstalige woorden (bewust of onbewust) tussendoor gebruikt of iemand die anderstalig is. En ik kan me ook voorstellen dat, iemand die ook op een buitenlands forum zit, en daar bepaalde begrippen leert, deze automatisch overneemt. (Zo wist ik bijvoorbeeld niet eens wat backbone is. ( en zo zijn er meer van die kreten.) Overigens siert het iemand dan dat, hij of zij, de moeite neemt om dit in de voertaal te vertalen die dit forum hanteert. ( althans zo zou het moeten zijn volgens het regelement ? ) Persoonlijk heb ik geen moeite met het feit of je iets nou een safety-razor noemt of krabber. 1
ChrisVanMeer Posted October 9, 2023 Author Posted October 9, 2023 Inderdaad, met een Google Translate er bij. We proberen wat uit om te kijken of we op deze manier wat aansluiting kunnen vinden buiten de grens. 4
Recommended Posts