Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik scheer me slechts af en toe met open mes, maar zie dat in de toekomst wel toenemen. 

Ben echter ook een fervent kampeerder, vind daarbij een goed mes  belangrijk, maar zit nu met een aantal zakmessen (vooral Mora's, van companion tot Garberg) die ik echt eens beter wil slijpen. Heb wat veld slijpers en strop ze regelmatig, maar wil ze wel scherper maken.  Heb overigens ook wel wat keukenmessen die ik wil slijpen.

Mijn Vragen:

• Zijn er goede stenen die zowel voor de scheerhobby als voor "andere" messen geschikt zijn.  of moet je dat niet willen? (houdt slijpstenen voor je scheergerei apart, waarom dan?)
  • Met die zakmessen heb ik vooralsnog geen (scheer) finish steen nodig, vermoed dat in twee stappen naar ca 4K voldoende is. Is dat ook zo?
  • Als ik wat wil investeren in stenen die ik nu wil gebruiken voor zakmessen, maar mogelijk later voor scheermessen, wat is jullie advies voor aankoop? (als ik dit forum lees is bijna  de "Sky the limit" met o.a. japanse stenen, ik zoek denk ik een beetje een beetje een gulden middeweg)
Posted

Ja volgens mij wel, de synthetische waterstenen van Naniwa kun je gebruik voor zowel open-mes als andere messen. Het is wel een hele andere techniek.

Je kunt voor scheermessen een coticule of thuringer kopen, en dan heb je alleen een bevelsetter erbij nodig zoals de Naniwa 1000k, dit kan voor open-messen. Voor scheermessen is 4k niet voldoende om een comfortable snede te krijgen, minimaal 8k en hoger. Zelf vindt ik 20k of jnat het fijnste.

Voor zakmessen hangt het er een beetje vanaf hoe bot dat mes, en hoe scherp je hem wil hebben.

• Thanks! 1
Posted

@shadowman12 Naniwa staat hoog op de lijst. vermoed dat de kampeermessen de steen wat meer beschadigen en dat een egaliseersteen belangrijker wordt, zoek eigenlijk naar een leuke starterset (meerdere stenen met egaliseersteen?) waar ik dan voorlopig mee vooruit kan, denk ik....

Posted
FvL schreef 13 minuten geleden:

@shadowman12 Naniwa staat hoog op de lijst. vermoed dat de kampeermessen de steen wat meer beschadigen en dat een egaliseersteen belangrijker wordt, zoek eigenlijk naar een leuke starterset (meerdere stenen met egaliseersteen?) waar ik dan voorlopig mee vooruit kan, denk ik....

Bij Naniwa kun je er eentje bijkopen die je alle grits kunt gebruiken voor 20euro ofzo, ik zou even bij knivesandtools kijken die hebben wel sets. Hiermee zou je voor zakmessen en andere messen prima uit de voeten kunnen

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-professional-stone-slijppakket-korrel-400-1000-3000.htm

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-naniwa-dressing-stone-a-206.htm

Voor scheermessen heb ik niet echt een duidelijk beeld wat je precies wil gaan doen met je stenen, wil je alleen af en toe de snede verversen, of wil je de snede kunnen zetten en daarna doorgaan om hem scheerklaar te maken. zelf heb ik via dit forum een mooie set van 3k tot 12k op kop weten te tikken, voor een goede prijs. Ik moet wel zeggen, als mijn scheermessen door @Tony op een jnat geslepen worden, dat is echt een enorm verschil qua scheercomfort t.o.v van mijn Naniwa stenen.

Je kan er ook voor kiezen om je messen naar iemand op te sturen en zo voor een paar tientjes goed te laten slijpen, qua scheermessen kan ik de slijpkunsten van @Tony aanraden

• Thanks! 1
Posted

Denk dat je voor kampeer/zakmessen met een 1000/3000 steen al voldoende hebt.  

Maar voor scheermessen is er wel redelijk wat goede combi’s terug te vinden.  

En elke steen die je weer vlak krijgt, met een egaliseersteen of diamantplaatje kan je weer gebruiken voor je scheermes. 

Je zal een eenmaal goed gezet bevel alleen maar hoeven te verfrissen op een hogere grit.  Dus die 1K steen slijt je niet zo snel.  

• Thanks! 1
Posted

Ikzelf heb gebruik voor mij keukenmessen Naniwa chosera ( nu proffesional) 

#400 ,  1k en heb ook nog  de naniwa super stone combo steen 3/ 10k en 5k

Waar ik voor mijn keuken messen de 3k ook gebruik, voor mijn scheermessen ga ik meestal tot 5k en daarna naar een Jnat.

• Thanks! 1
Posted

Het hangt helemaal af wat voor zakmes je wilt/hebt qua slijping.
Een scandi is relatief makkelijk te doen , andere slijpingen vergen een goede techniek om de hoek constant hetzelfde te houden.

Zelf heb ik slijpsysteem aangeschaft voor de keuken/zak messen, constant dezelfde hoek en aparte stenen er voor.

De zakmessen hoeven echt niet op de J-nat..
Kijk ook eens naar balsahout met Diamant pasta, wekt prima.

Scheermes : aparte bevel zetter -> jnat/coticule -> klaar

• I like it 1
  • Thanks! 1