Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een mooi mes gekocht op ebay, maar de scales zijn lelijk en bleken ook nog eens gebarsten. Eigenlijk wil ik er wel mooie houten scales op. Ik ken wat adressen voor materiaal, maar weet iemand ook adres waar ik het lemmet naar toe kan sturen en waar alles dan gedaan wordt?

• 4 weeks later...
Posted

Hi pjdevos,

Ik ben pas een paar dagen lid van het Forum. Zie Kennismaking op de Forumindex. Ik maak ter restauratie zelf scales en heb wat in het "vooruit" gemaakt. Ik sluit een foto bij. Als je belangstelling hebt dan lees ik het wel.

Groet,

Joost

Posted (edited)

Dank heren voor uw reactie.

Bedenk dat ze nog niet zijn afgewerkt. Zij zijn uitgangsmateriaal voor een ten tijde van voortbrengen nog onbepaald mes tussen 6/8ste en 8/8ste breedte. De lengte staat niet vast. Ook de vernauwing ter hoogte van de pivot niet.

De plaats van de pivot uiteraard wel want het gat wordt geboord voordat de scales worden bewerkt anders krijg je nooit een "dead center closing".

Tot dusverre werk ik bijna alleen met hout. En daarin is nog een lange rit te gaan. Zolang ik nog niks van pokhout (staat op de CITES lijst) en is het einde van de weg - heb gemaakt houd ik me bescheiden bezig met ander materiaal.

Ik kijk naar been (Giraf; Kameel). Wat minder naar hoorn want de nare eigenschap hiervan is dat het bijna niet vlak is te verkrijgen en wanneer het vlak wordt aangeboden gaat het daarna "warpen" want het heeft een "geheugen" om zich te herstellen naar de oorspronkelijke vorm.

Ik ben daarnaast erg bezig met "pre ban" ivoor en mammoet. Maar basismateriaal daarvoor kost een fortuin. Ik ga in plaats daarvan eerst oefenen met Elforyn. http://www.elforyn.de/wbc.php?sid=8619858c499&tpl=pgruppen.html&rid=2" onclick="window.open(this.href);return false;

En daarna of daarmee samen ook met G10.

Excuus voor het gebruik van Anglicismen. Maar zo gaat dat in The straight Razor World.

Groet,

Joost

Edited by Guest