Sjeng Posted July 31, 2019 Posted July 31, 2019 Beste scheerders, Graag stel ik mij voor, mijn naam is Gaston en ik ben een Maastrichtenaar. Maastrichtenaren noemen zichzelf Sjengen. Ik ben op dit forum gewezen door mijn maat @d1rk Hij adviseerde mij al een jaar of 5 geleden te stoppen met Mach3, maar ik kocht mij toen een veel te dikke varkenskwast van Proraso en vond dat gewoon totaal niks. Totdat ik het een 2de kans besloot te geven en op zijn aandringen eens naar @Nienke gegaan ben, waar ik me een Edwin Jagger DE89 kocht. De groene Proraso scheerzeep had ik al. Ik besloot me te scheren met Astra groen, maar het begin was bloedbad. Daarna is er een NOM syntheet kwast bij gekomen (wat een verademing) en na vele oefenen begin ik echt lol te krijgen, ik verheug me op het moment dat ik weer 'mag'. Ondertussen gebruik ik Astra blauw en heb nog vele andere mesjes in de kast. Ben ook zeer benieuwd naar Crema da barba tabacco verde die geduldig in de kast staat naast mijn Aftershaves van Proraso en Cella Ik hoop hier veel te leren mvg Gaston 2
ChrisVanMeer Posted July 31, 2019 Posted July 31, 2019 Welkom op het forum! Namens de staf vanShaving Society 1
d1rk Posted July 31, 2019 Posted July 31, 2019 Gaston welkom in wondere wereld van het krabben, en laat je niet al te gek maken... ...want voor je het weet ben je een heuse verzamelaar. ? 1
mhharsta Posted July 31, 2019 Posted July 31, 2019 Welkom Gaston, veel plezier gewenst hier op het forum. 1
Ko Eversdijk Posted July 31, 2019 Posted July 31, 2019 Welkom, wat zijn Sjengen voor dingen? Waar komt dat woord vandaan. Vind ik wel leuk om even te weten.
Tjoolder Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Welkom! Er staan je nog vele verademing te wachten. Veel plezier ermee! 1
Sjeng Posted August 3, 2019 Author Posted August 3, 2019 Ko Eversdijk schreef op 31-7-2019 om 23:19: Welkom, wat zijn Sjengen voor dingen? Waar komt dat woord vandaan. Vind ik wel leuk om even te weten. Goede vraag! Sjeng is een voornaam die veel voorkomt (kwam) in het Maastrichtse. Alles buiten Maastricht zijn de 'boere', de 'boere' noemen de Maastrichtenaren dan weer sjenge. 1
Ko Eversdijk Posted August 3, 2019 Posted August 3, 2019 Ik heb ondertussen nog even op Wikipedia gekeken. Sjeng blijkt een verbastering van de Franse naam Jean te zijn. Dus vertaald in het Nederlands zou Sjeng dus Jan zijn. Weer wat geleerd dus. je kunt dus behalve over scheren ook nog wat kennis opdoen van de Nederlandse dialecten. Ik kom zelf uit Zeeland, waar ook verschillende dialecten voorkomen. Heeft toch wel wat vind ik. 1
Sjeng Posted August 5, 2019 Author Posted August 5, 2019 Dat vind ik ook @Ko Eversdijk Helaas lijkt het dialect langzaam uit te sterven, de naam Sjeng is al veel minder aanwezig dan vroeger (vele opa's die Sjeng heetten, maar weinig kleinzonen), evenals de dorpsdialecten die overgenomen worden door het algemenere stads dialect. En die weer door het Nederlands... En dat weer door het Engels... Maar we dwalen af ? 1
Recommended Posts