pjdevos Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Als je de internationale fora bekijkt kom je heel wat artisinale scheerzepen tegen. Frankrijk en de VS zijn goed vertegenwoordigd, maar ook Spanje, Portugal en Italië. Een aantal zepen heb ik al mogen proberen en er zitten inderdaad heel goed presterende en (wat ik ook heel belangrijk vind) lekker ruikende bij. Is er ook iets dichter bij huis te vinden, misschien Nederlands of Belgisch? Ik weer dat Henk scheerzepen heeft, maar daar heb ik niet veel info over. Hebben jullie een dergelijke zeep in je arsenaal? Misschien een andere zeep uit Europa? Van onze oosterburen verwacht ik nu een paar pucks van Olivia. Ik ben benieuwd hoe die zijn.
talibeard Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Ik heb Nederlandse zeep van Nizzy soap gebruikt gehad maar zij maakt volgens mij geen zeep meer. Was wel de klassieke artisanale set-up; verzeepte olijfolie en klei. Dat schuimt moeilijk, heeft wel goede verzorgende eigenschappen maar komt wel tekort in scheer-eigenschappen. Ook iets teveel essentiële oliën naar mijn smaak en daar hebben ook veel kleinschalige handgemaakte zepen last van. UEKAZ dus maar over het algemeen ben ik wat huiverig geworden voor de kleinschalige producten met QCS als uitzondering, maar die is dan weer niet uit de buurt.
Puerco Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Zeep maken is niet zo moeilijk, het word al duizenden jaren gedaan. Scheerzeep is iets lastiger maar zeker goed te doen mits je een goed basis recept hebt en secuur werkt. Grondstoffen zoals kaliumloog, natronloog en oliën en vetten, geurstoffen enzovoort kun je bv hier bestellen: LINK. Ik heb er zelf wel eens wat besteld (witch hazel) en daar eerst wat info over gevraagd, die kreeg ik dezelfde dag met de melding dat dit gelijk op de site ook toegevoegd was. Top winkel dus naar mijn ervaring. Lijkt me een leuke hobby en als je testers nodig hebt kun je er hier op het forum genoeg vinden
pjdevos Posted November 3, 2013 Author Posted November 3, 2013 Grondstoffen zoals kaliumloog, natronloog en oliën en vetten, geurstoffen enzovoort kun je bv hier bestellen: LINK. Zelf zeep maken was niet meteen mijn bedoeling. Wel een leuke link, dank daarvoor! Verzeepte olijfolie scheerzeep heb ik een keer geprobeerd. Kan ik kort over zijn, gewoon waardeloos als scheerzeep, geen enkele beschermende werking. Dat soort zepen vind je nog wel eens in een zeepwinkel.
pjdevos Posted November 3, 2013 Author Posted November 3, 2013 Henk Scheerkraam, maakt ook eigen zepen Ja, bekend van naam. Heb jij zijn zeep geprobeerd?
Lampuhkap Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Jazeker, 2 stuks in totaal van hem. Dutch Moss en Bay Rum With A Twist. Beiden erg lekker geurend, wat apart qua structuur. ERG slick, maar schuim eruit is wat aan de luchtige kant.
marco Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Damn Good Soap heeft toch ook handgemaakte zeep?
meemai Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Lijkt me eigenlijk best leuk om eigen zeep te maken. De jabonman van Nederland worden. Maar goed ik heb nog zoveel te doen, maar verdomme best aanlokkelijk om ermee te beginnen en dat jullie dan vol lof gaan posten op de internationale forums. En dat ik dan een leuk bestaan kan leven van het maken van zeep. Meemai soap productions. Wie weet neem ik dan zelfs mensen van hier in dienst en maken we een groot imperium van zeep.
pjdevos Posted November 4, 2013 Author Posted November 4, 2013 Damn Good Soap heeft toch ook handgemaakte zeep? Die kende ik nog niet. Ze doen hun best de zeep te verstoppen, maar ze hebben er inderdaad wel eentje. Staat niets over de geur bij.
henkverhaar Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Jazeker, 2 stuks in totaal van hem. Dutch Moss en Bay Rum With A Twist. Beiden erg lekker geurend, wat apart qua structuur. ERG slick, maar schuim eruit is wat aan de luchtige kant. Ik zou bijna zeggen: dan doe je het niet goed Mijn eigen ervaring is dat mijn zeep _beter_ is dan de meeste hedendaagse fabrieksproducten, zeker de huidige Engelse (geherformuleerde) zepen met zonder rundertalg als uitgangsvet (dus veelal met palmvet) - die bevatten te weinig stearaat om maximaal te schuimen. Er zijn fabriekszepen die beter schuimen dan de mijne - zoals Tabac en Irish Moss (de zepen van Maurer+Wirtz), maar het verschil is niet groot. Het verschil is dat ik mijn zeep normaliter van vetten maak - en dat is het moeilijk om een hoog genoeg stearaatgehalte te krijgen - vetten bestaan nou eenmaal altijd uit een mengsel van vetzuren. Voor een optimale scheerzeep moet je dus uitgaan van 'gezuiverd' stearine, waarmee je het stearaatgehalte tot zo'n 80-90% kunt opvoeren (mijn standaardzeep heeft een stearaatgehalte van ca. 50-60%). Maar zoals gezegd, het verschil is niet heel groot. Ik heb ooit een pure stearaatzeep gemaakt; die is harder dan mijn normale zeep en schuimt evengoed als Tabac. Probleem is dat ik zonder 'zoeken' niet aan cosmetische stearine kan komen, alleen aan 'kaarsen-stearine'. Dat maakt feitelijk weinig uit, en voor eigen gebruik vind ik dat ook geen enkel probleem, maar ik ga geen zeep 'voor de verkoop' maken van kaarsen-stearine... Maar om even terug te komen op het begin - persoonlijk kan ik van mijn eigen standaardzeep een prima - niet 'luchtig' - schuim maken... Groet Henk
VROEM Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Dat geloof ik zeker, Henk! Ik ben nog in de leerfase, maar ongelofelijk hoeveel invloed een (goede) kwast heeft bij gebruik van zeep of crème.
Lampuhkap Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Staat er trouwens nog een leuk zeepje in de planning bij jou Henk? En zo ja, hoe heet ie?
Snowmiss Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Interessant stukje theorie van Henk hierboven! Mijn vrouw maakt haar eigen 'shampoo' en scrubzout, niet meer dan logisch om zelf een keer, een eigen stukje scheerzeep proberen te maken.
henkverhaar Posted November 12, 2013 Posted November 12, 2013 Staat er trouwens nog een leuk zeepje in de planning bij jou Henk? En zo ja, hoe heet ie? Had je de Eucrisis al eens geprobeerd? Ik moet binnenkort ook weer een standaardbatch Dutch Moss maken.
Lampuhkap Posted November 12, 2013 Posted November 12, 2013 Die Eucrisis was jij (toen ik je de laatste keer ergens gemaild heb) mee bezig, met de ASB iig. De zeep zou later ergens volgen, maar niet meer iets van vernomen. De ASB heb ik destijds een sample van gehad en die vond ik toen zo branden. (pussy dat ik was toen ) (ik zal je zo wel ff mailen)
iwan073 Posted November 12, 2013 Posted November 12, 2013 Ik lees regelmatig over Bay Rum. Wat is er zo speciaal aan een Bay Rum zeep?
henkverhaar Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Ik lees regelmatig over Bay Rum. Wat is er zo speciaal aan een Bay Rum zeep? Niks, afgezien dat het een klassieke Amerikaanse geur (en klassieke Amerikaans 'kruidenbittter') is. Het is op zich een aangename geur - met daarbij de opmerking dat bay laurel (niet onze laurier, hoewel de naam daar wel vandaan komt, maar een west-indische plant) relatief veel methyleugenol bevat, en dus in cosmetica in de de EU alleen nog maar in zeer lage concentraties gebruikt mag worden... Overigens geldt dat ook voor piment, en dat mag gewoon als specerij verkocht worden. En google eens op de toxicologische eigenschappen van basilicum...
pjdevos Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 Om het maar weer een beetje on topic te trekken: ik heb 2 artisans "dichter" bij huis gevonden! De eerste zit in de UK, Nanny's Silly Soap. Een grote selectie harde en zachtere zepen, waarvan ik er maar gelijk een paar meegenomen heb. Er staan wat gemengde reviews op diverse fora, dus ik ben wel benieuwd (ik heb op zich ondertussen wel genoeg badzeep...). http://www.nannyssillysoap.com/ps/ De andere is 1000&1 Seifen, waar Tabula Rasa vandaan komt. Helaas is er op de site geen Tabula Rasa te vinden en krijg ik ook geen antwoord op mijn vraag of ik een uit een komende batch vast een bestelling mag doen. Voor zover ik via diverse fora heb kunnen achterhalen betreft het ook cremes en daar ben ik wat minder van (alleen voor het scheren van mijn hoofd of voor het snelle scheren). http://www.1001seife.de/
Marcel Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Ik heb vorig jaar wat zeep van Nanny's besteld. Een pot bergamot & coriander welke eigenlijk meer als een soort schoensmeer rook. Het schuim vond ik ook niet super. Dat was een harde zeep van haar. Ik heb ook wat samples van de zachte zepen besteld maar die hadden feitelijk dezelfde aanwezige basisbeurs. Niet mijn ding, evenals de matige performance. Toch zijn er best wat mensen enthousiast over haar zepen, ik zal er niks meer bestellen.
pjdevos Posted November 14, 2013 Author Posted November 14, 2013 Toch zijn er best wat mensen enthousiast over haar zepen, ik zal er niks meer bestellen. Het blijft idd altijd heel persoonlijk, daarom heb ik ook besteld. Ik ben benieuwd en ik zal het hier delen. Badzepen heb ik nu wel genoeg, schoensmeer is nog wel handig.
Recommended Posts