Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo, na een jaar of 4 gebruik is het schroefdraad van mijn EJ DE89 al niet meer goed. Op een of andere manier kan ik hem niet meer dichtschroeven. Schroefdraad lijkt wel 'op'
Erg jammer want ik gebruikte hem met veel plezier.

Had dit alleen niet verwacht van zo'n kwaliteitsmerk. Weet iemand of ik ergens nog een reserve kop kan kopen of moet ik gewoon een nieuw mes aanschaffen ? (alleen geen EJ voor mij meer)....

Alvast bedankt,

Gr Frank

Posted

Ik zou EJ even aanschrijven, want ik lees hier en daar op fora dat hun coulanceregeling heel erg soepel is.

Mocht het niet lukken, dan zou ik gewoon een Muhle R89 kopen, da's praktisch dezelfde krabber maar dan in Duitsland gemaakt.

Posted

Ok, super bedankt, ga EJ ff een mail sturen... Is die Muhle van betere kwaliteit ? Zag bijvoorbeeld ook een Rockwell 6C staan, betaal liever wat meer voor een echt degelijke krabber die tig jaren meegaat... 

Posted

Of koop gewoon een SS krabber vb. Rockwell 6s die gaat levenslang mee en hoef je ook geen zorgen meer te maken met de schroefdraad ;)

• I like it 1
Posted
Of koop gewoon een SS krabber vb. Rockwell 6s die gaat levenslang mee en hoef je ook geen zorgen meer te maken met de schroefdraad [emoji6]
Zag trouwens op marktplaats een gillette rocket staan. Als beginner is eigenlijk mijn vraag, zijn deze oude razors echt zoveel beter dan de nieuwe razors van rond de 40 euro...?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Posted
purgie schreef 2 uur geleden:

Zag trouwens op marktplaats een gillette rocket staan. Als beginner is eigenlijk mijn vraag, zijn deze oude razors echt zoveel beter dan de nieuwe razors van rond de 40 euro...?

De EJ staat over het algemeen goed bekend dacht ik. Ik gebruik hem al een jaar of 5 heel veel. Ik denk dat je soms ook de pech kunt hebben van een minder goed exemplaar. Die zullen er vroeger evengoed tussen gezeten hebben. Soms tref je voor heel weinig  een oude Gillette (of ander merk) die nog uitstekend is. Mocht mijn EJ het begeven dat denk dat ik het prima met  een ‘oudje’  zal redden. Er zij prima krabbers gemaakt vroeger.

Posted
Draai je de kop van die krabber wellicht (te) stevig aan? 
Nee, denk het niet. Ben altijd redelijk voorzichtig.. Het schroefdraad is gewoon versleten en/of gecorrodeerd..

Posted

De DE89 is gemaakt van zamac indien de chromen beschermlaag is verdwenen rot dat snel weg in het verleden werden componenten die aan slijtage onderhevig waren van messing gemaakt, zoals het schroefdraad.. Vaak hebben zamac krabbers een beperkt levensduur wil je langer gebruik maken van je krabber dan zal je een overstap dienen te maken naar ander materiaal zoals messing of rvs. Messing zijn bijvoorbeeld krabbers van FaTip.

Posted

Bedankt weer voor de input, wat zou dan een goede niet al te agressieve krabber zijn  die niet van Zamac is gemaakt.. Die RVS Rockwell 6s is wel mooi maar vind 100 euro ff te gortig. Rockwell heeft ook wel andere goedkopere modellen maar snap niet precies voor wat voor materiaal die gemaakt zijn.  Of heeft Fatip ook niet agressieve razors ?

Posted

FaTip heeft Open Kam en een Gentile gesloten Kam. Persoonlijk denk ik dat agressief niet de juiste bewoording is, je hebt efficiënte krabber en minder efficiënte krabber. Of je iets zeer efficiënt vindt is ook persoonlijk, in ieder geval kan ik goed uit de voeten met een FaTip Classic terwijl andere hem veel te efficiënt vinden maar ik denk dat ervaring en het zetten van weinig druk bij een FaTip de belangrijkste eis is. Ik bezit de MK1 en MK2 versie, MK2 is een behoorlijke getemde versie. Voor rond de 15 a 20 euro heb je al een FaTip dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Posted
UnShaven schreef 3 uur geleden:

De DE89 is gemaakt van zamac indien de chromen beschermlaag is verdwenen rot dat snel weg in het verleden werden componenten die aan slijtage onderhevig waren van messing gemaakt, zoals het schroefdraad.. Vaak hebben zamac krabbers een beperkt levensduur wil je langer gebruik maken van je krabber dan zal je een overstap dienen te maken naar ander materiaal zoals messing of rvs. Messing zijn bijvoorbeeld krabbers van FaTip.

Onzin. Autoonderdelen en in het verleden onderdelen van vuurwapens worden van zamac gemaakt. Zamac heb je in verschillende kwalitieten, en tegenwoordig wordt alleen nog de goeie kwaliteit gebruikt. Zamac heeft zn slechte naam omdat in de jaren 60 begin 70 een lage kwaliteit gebruikt is die eigenlijk niet voor krabbers geschikt is. Gebruik je goeie kwaliteit (al decennia lang iedereen) met goede verchroming (ditto) is er niks aan de hand. Ik wijs u in deze context op mijn zamac krabbers uit de jaren 30 en 40, waar niets mis mee is.

• I like it 2
  • Thanks! 1
Posted

Heb vandaag op marktplaats een fatip testina gentile gekocht. Ben benieuwd...

• I like it 1
  • 1 month later...
Posted

Ik heb die fatip gentile nu een paar maanden in gebruik en ik moet zeggen dat ik deze krabber nog een stuk beter vind dan de EJ-89. Misschien iets agressiever. Huid moest ff wennen maar samen met mijn favoriete astra blades erg goede scheerbeurten. Echt een aanrader..

• I like it 2
  • 1 year later...
Posted

540.jpg

Tijdje terug draaide ik mijn Edwin Jagger DE89L open om er een nieuw mesje in te doen en toen brak het schroefdraad gewoon af. Afgebroken stuk zat natuurlijk gewoon nog in het handvat. Teleurgesteld de hele mik in een la gegooid. Ik begreep later dat dat vaker voorkomt bij krabbers omdat die schroef nou eenmaal het zwakste punt in het ontwerp is. Kon me ook vaag herinneren dat ik de krabber wel eens uit mn handen heb laten vallen en zodoende in de wasbak liet stuiteren.  

Dit weekend eens gezocht op dit probleem (of het een specifiek EJ probleem is - nee dus) en wat vond ik vrijwel direct:

- Afgebroken schroefdraad is heel simpel uit het handvat te halen door met een satéprikker het afgebroken stukje tegen te houden en het handvat vervolgens tegen de klok in te draaien. Het afgebroken stukje komt er idd heel soepeltjes uit. 

- Het EJ kapje is niet los te bestellen maar het is hetzelfde kapje als van de Muhle 89 en die is wel los te bestellen voor circa een tientje. Vandaag even bestellen. 

Eén nadeel: ik zat al verlekkerd een nieuw scheermes uit te zoeken maar dat is dus niet nodig. 

• I like it 1
  • Haha 3
Posted

ach... je moet jezelf af en toe ook gewoon wat gunnen toch ;-) Ik zou gewoon lekker een nieuwe bestellen, al is het maar "als reserve" als je gemoedsrust opspeelt

• Haha 1
  • 5 weeks later...
Posted
Op 2-8-2021 om 10:29, Dali zei:

540.jpg

Tijdje terug draaide ik mijn Edwin Jagger DE89L open om er een nieuw mesje in te doen en toen brak het schroefdraad gewoon af. Afgebroken stuk zat natuurlijk gewoon nog in het handvat. Teleurgesteld de hele mik in een la gegooid. Ik begreep later dat dat vaker voorkomt bij krabbers omdat die schroef nou eenmaal het zwakste punt in het ontwerp is. Kon me ook vaag herinneren dat ik de krabber wel eens uit mn handen heb laten vallen en zodoende in de wasbak liet stuiteren.  

Dit weekend eens gezocht op dit probleem (of het een specifiek EJ probleem is - nee dus) en wat vond ik vrijwel direct:

- Afgebroken schroefdraad is heel simpel uit het handvat te halen door met een satéprikker het afgebroken stukje tegen te houden en het handvat vervolgens tegen de klok in te draaien. Het afgebroken stukje komt er idd heel soepeltjes uit. 

- Het EJ kapje is niet los te bestellen maar het is hetzelfde kapje als van de Muhle 89 en die is wel los te bestellen voor circa een tientje. Vandaag even bestellen. 

Eén nadeel: ik zat al verlekkerd een nieuw scheermes uit te zoeken maar dat is dus niet nodig. 

Prima tip!

Posted

Yep, recent besteld en mijn EJ 89 draait weer mee in het arbeidsproces. Gelijk een beschermkapje van Muhle besteld (die dus ook op de EJ 89 past aangezien de kop gelijk is). Lijkt me handig op reis als EJ meegaat in de toilettas. Wel eens in het mes gegrepen namelijk bij het zoeken naar mn tandenborstel ofzo.