Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen forum

Ik scheer nu ongeveer 2,5 maand met een krabber. Nu was ik benieuwd of het het waard zou zijn nu al met een open scheer mes te beginnen? Of misschien eerst met een shavette?

Ik hou enorm van super gladde scheerbeurten, ik haat enige stoppels. Ik hoorde dat een open scheermes daar om betekent stond.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen omtrent open scheermes

Youri

• I like it 1
Posted

Doen! Zoek een goedkoop scheermes hier uit de markt. Je hebt dan een goed scherp mes. 

Mijn ervaring is dat je iets betere zeep wilt gebruiken. De Stirling zepen voldoen daarin ruimschoots. 

Verwacht de eerste 100 dagen geen supergladde scheerbeurten maar wel een paar sneetjes?

• I like it 3
Posted

Verwacht de eerste 100 dagen geen supergladde scheerbeurten maar wel een paar sneetjes[emoji6]

Tuurlijk, dat had ik wel gedacht. Het is een nieuwe skill die je moet leren.
Posted

in het verleden was er een probeermes ik dacht van @Tony of @efsk betaalde je een borg en kon je kijken of het wat voor je is.

Weet niet of dat nog steeds gedaan wordt.

• I like it 1
Posted

Gewoon voor gaan. Ik heb het ook gedaan en zou niet anders meer willen. Het is ook gewoon leuk om te kunnen, vind ik. Als je bijvoorbeeld nu in De Markt kijkt staat er een Gold Dollar voor weinig te koop van Tony. Dan weet je in ieder geval dat je een goed geslepen mes hebt. Ik heb dezelfde ook. Prima ding. Alleen heb je dan ook nog een strop nodig.

Inderdaad zoals eerder gemeld moet je er rekening mee houden dat er een leercurve is. Je zal echt niet na een aantal keren al de perfecte scheerbeurt hebben.

Ik zit nu denk ik op zo'n 45-50 scheerbeurten met open mes en heb nu het idee dat ik er beetje de routine in en de slag te pakken krijg. Slechts 3 keer bloed...

Ondanks dat ik een paar DE's heb gebruik ik ze niet, ik dwing mezelf om uitsluitend het open mes te hanteren.

Ik zou niet met een shavette beginnen, gewoon gelijk een open mes. Een shavette luistert toch allemaal wat nauwer is mijn ervaring; minder vergevingsgezind.

Misschien een idee om te beginnen met open mes WTG en dan XTG en ATG af te maken met je krabber om toch een glad resultaat te bereiken. En dan na een tijdje je open mes ook voor de laatste twee gangen te proberen?

Veel oefenen zal je uiteindelijk het resultaat geven wat je zoekt.

• I like it 3
Posted

Shavette zou ik zeker afraden, zo ben ik zelf ook begonnen. Maar de overstap van shavette naar een echt open mes is erg lastig omdat de hoek heel anders tussen die twee, en daarom zou ik het afraden. En shavette kan heel lastig zijn om aan te leren, wat dat betreft is een open mes makkelijker naar mijn idee, en dan leer je het meteen goed.

@Tony heeft een mooie try a straight razor lopen hier op dit forum en daar zou ik mee starten.

• I like it 1
Posted

Het is een kwestie van volhouden, maar dan kom je er op een dag achter dat het open mes inderdaad de gladste en zeker ook de meest comfortabele scheerbeurten geeft.

Goed bezig Coarse ! 

• I like it 2
Posted

Zoals Kitchen schreef;

Gewoon voor gaan. Ik heb het ook gedaan en zou niet anders meer willen. Het is ook gewoon leuk om te kunnen, 

Het is vooral bijzonder leuk en het voelt geweldig. Pas na een vol jaar krijg je de volledige voldoening dat het met gemak gaat maar dan heb je ook wat.

Succes

• I like it 2
Posted

Mooi dat je het een kans geeft @Coarse !

Als je er al rekening mee houdt dat het echt tijd nodig heeft voor je de “perfecte” scheerbeurt krijgt, dan moet het goed komen.

Niet forceren in het begin, gewoon doen  wat prettig voelt. Er is niks mis met een scheerbeurt beginnen met een  open mes en afmaken met een krabber. 

Het mes wat je hebt overgenomen van Tony geeft in elk geval de zekerheid dat een minder goed resultaat aan de ontbrekende techniek ligt, en niet aan een slecht geslepen mes :-) .

Veel plezier gewenst!

• I like it 3