Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben absoluut geen ervaren honer, ik doe maar wat. Ik heb een aantal Naniwa's, een BBW, een coti en een Thuringer. Ik merk verschil in de snede die ze allemaal opleveren. Wel of geen diamantpasta, CrOx, FeOx.. Ik ben nog flink aan het spelen.

Wat gebruiken jullie? Speciale routines, truukjes, favo stenen?

Zijn er ook honers die stenen gebruiken met meer dan 12K? Wat zijn daar de voordelen van?

Posted

Wat ik zelf gebruik is:

Bevel met Naniwa chosera 1000

Dan Norton 4000/8000

Als laatste Ozuku met 4 progressie van nagura's.

De coticule wil ik ook nog wel eens gebruiken na de 8000.

Persoonlijk vind ik de natuurlijke stenen het vriendelijkste resultaat geven.

De Ozuku geeft de scherpste en vriendelijkste voor mij.

Ik heb verder gelukkig geen behoefte meer aan nieuwe stenen :)

Posted
Wat ik zelf gebruik is:

Als laatste Ozuku met 4 progressie van nagura's.

De Ozuku geeft de scherpste en vriendelijkste voor mij.

Waar heb je die Ozuku vandaan?

Posted

Japanse Naturals zijn te krijgen via Maxim in Denemarken (japanesenaralstones.com)

Ik gebruik zelf de Naniwa progressie. Gevolgd door .5 crox en .25 diamant (op balsa en vilt). Geeft voor mij een aangename en scherpe snede. Heb ook een DMT 325 voor het afvlakken van stenen en het zwaardere restauratie werk.

Heb ook nog een La Grise coticule, maar steek daar te weinig tijd in om tot goede resultaten te komen.

Posted

Voor mij geld hetzelfde als voor Buffel:

Snede zetten met een Naniwa Chosera 1K

Ik heb geen Norton's maar een Naniwa 3 en 10 K

Daarna is het ofwel een Coticule (vooral fijn bij erg hol geslepen messen) of een JNAT en dat is in mijn geval een Shuobudani die ik bij JNS heb gekocht.

Posted

DoubleB heeft gelijk :) JNS is een hele fijne webwinkel met erg veel verstand van zaken.

Hij test alles zelf en weet dus wat hij verkoopt .

Posted
Voor mij geld hetzelfde als voor Buffel:

Snede zetten met een Naniwa Chosera 1K

Ik heb geen Norton's maar een Naniwa 3 en 10 K

Daarna is het ofwel een Coticule (vooral fijn bij erg hol geslepen messen) of een JNAT en dat is in mijn geval een Shuobudani die ik bij JNS heb gekocht.

Ga jij van 3 naar 10? Is dat goed te doen?

Posted
Ga jij van 3 naar 10? Is dat goed te doen?

In het geval van deze stenen gaat dat prima, die 3K is best glad voor een 3K en laat niet veel diepe krassen achter. En die 10K is snel genoeg om hetgeen de 3K heeft achtergelaten snel te verwijderen en laat het oppervlak spiegelglad achter.

Een wat vreemde combinatiesteen met 3K en 10K maar het werkt prima.

Ik geef echter verreweg de voorkeur aan een natuurlijke finisher, een Coticule, JNat of zelfs een C12K.

Je kunt na de 1K direct naar een natuurlijke progressie gaan met Coticule slurry's of JNat nagura's maar een 1K, 3K, 10K en dan een natuurlijke finisher werkt snel, consistent en geeft een prima resultaat.

Posted

Coticule ik doe alles op een coticule. Of nouja ik ben aan het oefenen de eerste 2 keer waren zwaar bagger. Maar nu ploegt mijn mesje door armhaar alsof het niet is. Ik hoop dat dit ook het geval is op mijn gezicht, het mes heeft echter een mooie snede gekregen althans voor mij ziet het er mooi uit.

Coticule is denk ik wel een kwestie van niet opgeven. Ik heb nu wellicht een beter resultaat geboekt dan de vorige keer maar ben er misschien nog lang niet. De Naniwa's lijken mij echter een stukje makkelijker vanwege het heeft een bepaalde grit, en je weet wat het doet op die grit. Bij een Coticule hangt dit weer af van dit en dat...

Maar toch gekozen voor een Coticule.

Ps is diamant pasta de moeite waard?

Posted

diamant pasta is zeker goed, maar je krijgt al snel een snede die niet meer zacht aanvoelt op het gezicht als je overdrijft met stroppen.

Posted

Ik heb vandaag eens met diamantpaste geexperimenteerd. Wat een verschil! Extreem scherpe snede. Wel wat ruig. Daarna een paar keer over een CrOx strop gehaald. Stukken beter huidgevoel en nog steeds erg scherp.

Volgende mes ga ik eens verder met de coticule met schuim en stromend water.

Japanse Naturals zijn te krijgen via Maxim in Denemarken (japanesenaralstones.com)

Ja die had ik gevonden via Google. Hij is wel erg duur. Een steenhouder kost bijna 8x wat deze kost bij knivesandtools. Ik wacht nog even een tijdje met kopen.

Posted

Ja die had ik gevonden via Google. Hij is wel erg duur. Een steenhouder kost bijna 8x wat deze kost bij knivesandtools. Ik wacht nog even een tijdje met kopen.

Het is ook niet dezelfde houder...

Stenen zijn wel goed geprijsd bij hem, het is maar net wat jouw budget is :)

Vanaf een 60€ heb je al een mooie steen tot 1000 en hoger. Vind ik zelf ook best prijzig :)

Posted

Als je niet teveel wilt uitgeven voor een JNat kijk dan eens bij JNS naar een shuobudani type 100, dat is een steen van iets meer dan 15X5cm en erg goede kwaliteit. Shuobudani's zijn harde stenen maar (itt ozuko) erg gemakkelijk in gebruik en geven een hele scherpe maar vriendelijke snede aan het mes.

Vergeet niet minimaal een tomo nagura (wrijfsteentje van dezelfde soort) erbij te bestellen, asano nagura's (die krijtachtige witte wrijfsteentjes met verschillende korrel, botan, tenijou, mejiro en koma) zijn erg fijn om de hele progressie te doorlopen maar als je de steen alleen als finisher wilt gebruiken kun je met alleen de tomo goed uit de voeten.

Zo een steen ga je ook van je levensdagen niet verslijten dus die prijs valt best wel mee. Een steenhouder heb je overigens niet nodig, dit is een ideaal formaat om in de hand te houden tijdens het slijpen hetgeen ik met al m'n stenen doe, ook naniwa's, dit geeft meer gevoel over wat er gebeurd tijdens het slijpen naar mijn mening.

Posted

Voor de statistieken.

Standaard Chosera 800 voor bevel setting. Daarna coticules gevolgd door crox op balsa.

Ook cheapo diamant plaatjes en naniwa SS 3k en 10k combo aanwezig.

De super stones heb ik af en toe nodig voor messen van een hardere metaal soort zoals inox.

Verder een grote bbw voor marker test en keukenmessen.

Posted
Ik heb een thuringer steen gekocht bij Paul Kox. Mooie steen slijpt heel mooi en betaalbaar. Zie hier een review. http://www.theshavingroom.co.uk/forum/thread-22512.html

Dit is geen Thüringer het is geen foute steen. Je kan hem gebruiken ik heb hem zelf ook maar na een beetje onderzoek erachter gekomen dat het geen Thüringer is. De mijn waar die stenen gewonnen worden is niet meer. Of nouja is gesloten en er is een hoop gedumpt in de koude oorlog.

Het is dus een Muller grindstone. Weet niet of ik mag linken maar goed de meeste kennen de site toch dus wat maakt het uit. http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/332719-Thuringer-stone Daar is een topic hierover.

Posted

Sorry, het is een muller. Staat ook gewoon op de verpakking. Ik was duidelijk abuis. Maar hij slijpt mooi.

Posted
Sorry, het is een muller. Staat ook gewoon op de verpakking. Ik was duidelijk abuis. Maar hij slijpt mooi.

Aah mij maakt het niet uit hoor, ik wilde je alleen even uitleggen dat je een Muller hebt. :)

• 2 weeks later...
Posted

Ik had in het verleden een goede ervaring met de chinese 12k (een van ebay) Direct vanaf de hone stroppen op linnen (60x) en leer (60x) scherpe en comfortabele edge

Met de superstones van naniwa 5000, 8000 en 12000, had ik wat minder goede ervaringen, van alles geprobeerd, ook met dovo zwarte slijppasta op leer en crox, wel zeer scherp, maar altijd redelijk wat huidirritatie na het scheren.

Ik gebruik nu alleen nog maar mijn coticulen (la Dressante en een la Veinette) Beide stenen heb ik goede resultaten mee. Heb eerder een La Grise gehad maar heb ik geen goede ervaring mee.

Ik houdt van een minimale setup dus als ik nu opnieuw een complete scheeruitrusting zou moeten aanschaffen dan zou ik qua hones beperken tot een naniwa chosera 1000 en een goede coticule met slurrysteen.

Gr. Joël

Posted

Ik vind die synthetische stenen erg handig om een scheermes vanaf het zetten van de snede (chosera 1K) tot scheerklaar op simpele en snelle wijze te slijpen maar daarna gebruik ik ALTIJD een natuurlijke steen om het proces af te maken omdat dit gewoon veel fijner scheert.

Vanaf een naniwa 10K naar een Coticule met alleen water en 30 X halen (heen en terug) of een JNat met alleen tomo nagura en het mes is klaar voor gebruik met een huidvriendelijk resultaat.

Handig voor wanneer je geen tijd of zin hebt in al die verdunningen of de hele progressie van wrijfsteentjes bij het slijpen maar toch heel snel en foolproof een perfect geslepen mes wilt hebben.

• 2 weeks later...
Posted

Vroeger de Naniwa's gebruikt (1000 - 10.000 grit) maar weggedaan, behalve de 1000

Nu gebruik ik het liefst natuurlijke,

voor het grondwerk Turkse oliesteen, of coti/BBW met veel slurry en als het moeilijk is toch de chosera 400,

Voor het slijpwerk: coticule/BBW (dilucot/ unicot methode) of mijn schotse "Green Cambrian"

Voor het polijstwerk: coti (met water), of een zalige duitse "Franke" (16.000 grit), of een schotse leisteen

Wat ik ook zalig vindt is om na de bevelsetting mijn "Nakayama" erbij te halen en een progressie te doen

met "Botan", "Mejiro", "Tenjou", Tomo- nagura

Voor de finish: Shoubadani "100" ( van Maxim's JNS), (en nu nog wachtende op de befaamde "Ohzuku" :D )

• 1 month later...
Posted

Ik wil dit topic niet stelen maar hoewel hier veel over slijpen en stenen gesproken is heb ik nog niet kunnen vinden wat een goed formaat is voor het slijpen van een scheermes op een coticule.

Ben mij erg aan het oriënteren, en nieuwsgierig naar technieken die met de straight razor te maken hebben.

Zelf denk ik dat hoe breder het slijpoppervlak hoe stabieler het mes ligt en dus beter. Maar bij een brede coticule hoort automatisch ook een lange steen met dito prijs

Dus wat is het minimale formaat waarmee je goed en netjes kunt slijpen. (als je de kunst onder de knie hebt) :mrgreen:

Posted
Vroeger de Naniwa's gebruikt (1000 - 10.000 grit) maar weggedaan, behalve de 1000

Nu gebruik ik het liefst natuurlijke

Wow, dat zijn er nogal wat. Je hebt blijkbaar gevonden wat best werkt voor jouw, voor mij zou het verwarrend zijn al die verschillende stenen ;-)