Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik zat te kijken naar Jnat stenen, wellicht om eentje aan te schaffen om mee te beginnen. Stel dat ik zou willen doen, wat is een dan een goede Jnat voor een beginner?

Posted

Lastig om te adviseren, ik zou me eerst eens goed inlezen op de diverse fora waar slijpen met Jnats behandeld wordt. Voor een beginner moet de steen niet te hard zijn maar zeker ook niet te zacht. Een lvl 5 Kiita misschien. Kijk een s bij Alex van The Japanstone daar heb ik goede ervaringen mee.

Posted

Het meest belangrijk is denk ik dat je een betrouwbare verkoper vindt. Persoonlijk vertrouw ik alleen Alex.

Posted

Eens met Tony, kies een betrouwbare verkoper.
Een goede steen hoeft helemaal niet duur te zijn, een “lelijke , apart gevormde “ steen kan zelfs heel aantrekkelijk zijn qua prijs.

• I like it 2
Posted

Ik heb geprobeerd Alex Gillmore te bereiken, maar op het email adres van zijn website krijg ik geen respons.

Heeft iemand een idee hoe ik hem kan contacten?

Posted
Snuff schreef 1 uur geleden:

klopt inderdaad, hij is soms weken weg om stenen in te kopen enzo.

Nja hij zei dat ie ouder aan het worden is en vergeten was om op te reargeren (over de 70 al)

Posted

Blijkbaar wordt je immer intelligenter bij het ouder worden. Dementie is ook geen ziekte. Dat zijn mensen die zijn zo intelligent dat het voor ons gewone stervelingen niet langer te bevatten is.

• I like it 4
Posted
shadowman12 schreef 5 uur geleden:

ik heb contact gehad met Alex Gillmore en die heeft me een mooie JNAT aangeraden die ik aan het overwegen ben.

Wat voor steen heeft hij je aanbevolen? Kun je daar heel het traject vanaf het zetten van de snede mee doen?

Posted
Frank schreef 8 uur geleden:

Wat voor steen heeft hij je aanbevolen? Kun je daar heel het traject vanaf het zetten van de snede mee doen?

Een Okudo Kitta. Of ik het hele traject mee kan doen weet ik eigenlijk niet, dat zal ik is vragen. Ik denk dat ik de snede zetten gewoon op een Naniwa Pro 1000 ga doen

Posted

Snede zetten op een goede bevelsetter en daarna de het slijpen en finishen middels DN slurry op de Kiita werkt prima. Dit is wat Alex op zijn diverse video’s laat zien. Vergelijkbaar kwa wijze van werken met een dilicut op een coticule.

Posted

Bedankt Tony maar wat is DN-slurry? Slurry die met een diamant-plaat gemaakt wordt op de Kiita zelf?

Posted
Tony schreef 1 uur geleden:

Inderdaad Frank, ik gebruik hiervoor een wat versleten diamantplaatje 

Als je bij Alex besteld krijg er toch een Toma Nagura slurry steentje bij? Waarom gebruik je die niet @Tony

Posted

Klopt, je krijgt er een passende tomo bij. De ene keer gebruik ik hem de andere keer niet. Hangt een beetje af of ik vind dat er wat extra finish  werk nodig is na de DN. Kijk naar de video’s van Alex, hij gebruikt ook niet altijd een tomo. Deze video’s zijn erg leerzaam voor beginner en gevorderde.

• I like it 2
  • 1 month later...
Posted
Klopt, je krijgt er een passende tomo bij. De ene keer gebruik ik hem de andere keer niet. Hangt een beetje af of ik vind dat er wat extra finish  werk nodig is na de DN. Kijk naar de video’s van Alex, hij gebruikt ook niet altijd een tomo. Deze video’s zijn erg leerzaam voor beginner en gevorderde.
Alex zijn filmpjes staan op YouTube? Ik dacht altijd dat de slurrie gemaakt met een diamant plaatje "too coarse" was?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Posted

Alex zijn filmpjes staan inderdaad op utube, gebruik het liefst een afgesleten diamantplaatje

• I like it 1
Posted

Het verschilt per steen, als een slurry genoeg afbreekt dan kun je er mee finishen.
Doet hij dat niet, dan kun je een tomo nagura gebruiken waarvan de slurry wel voldoende afbreekt.

Simpel gezegd werkt het zo.

• I like it 3
  • Thanks! 1
Posted
Alex zijn filmpjes staan inderdaad op utube, gebruik het liefst een afgesleten diamantplaatje
Ook onder die naam, Tony?

Het verschilt per steen, als een slurry genoeg afbreekt dan kun je er mee finishen.
Doet hij dat niet, dan kun je een tomo nagura gebruiken waarvan de slurry wel voldoende afbreekt.

Simpel gezegd werkt het zo.
Uitproberen dus? [emoji3]

Posted
Uitproberen dus? [emoji3]

Inderdaad , dat is de manier om de steen te leren kennen. Van Alex krijg je dat zeker te zien in de omschrijving. Hij geeft een rating gebaseerd op de kwaliteit van de steen.
Als je alleen nagura’s gebruikt gebruik je die slurrie en dus fungeert de basis steen alleen als platform. Het bepaald wel in een mate hoe de slurrie afbreekt overigens, anders zou je een stuk marmer kunnen pakken (wat dus niet werkt als een jnat)

Een goede kwaliteit steen kan dus zijn eigen slurrie gebruiken voor het slijpen vanaf bevel zetten en finishen.
Hoe snel dit gaat varieert, en zal qua prijs ook variëren .
Dan komt kleur ,vorm en patroontjes ook nog de prijs opdrijven, maar dat heeft niks met de slijp eigenschappen te maken.

• I like it 2