Jan Zoethout Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 Onlangs heb ik voor @WilcoRoos overzichten gemaakt van de modellen en houtsoorten die bij Teun en mij beschikbaar zijn. Om bij volgende belangstellenden dubbel werk te vermijden hier de overzichten. Modellen Model Chief Model Beaufort Model Simpel Model Gusto Model P8 Model Roland Model Zoethout Model ChrisA Model Number22 Model M7 Model Scheermonnik Model Tulip Model ChristianRo Model RRPlis Model Bethlehem Model Kamp Model Minimalistic Model Minimalistic Model Veldman Model Sphere Model Rubberset Model Mon Model Jan83 Model Veldman 2 Houtsoorten Bubinga Ebben Esdoorn Katalox Kersen Khaya Lacewood Mansonia Marblewood Movingui Mutenye Noten Olijf Padoek Peer Purperhart Pau ferro Zebrano Ziricote Let wel: de plaatjes van de houtsoorten zijn niet van het actuele materiaal, maar zijn voor het grootste deel overgenomen uit de "Wood Database" (https://www.wood-database.com/) 6 3
Snuff Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 Mooie modellen zitten er tussen, verscheidene vernoemd naar mensen hier op het forum vermoed ik, gaven die zelf aan deze vorm te willen? (door middel van tekening of foto wellicht?)
Jan Zoethout Posted May 30, 2019 Author Posted May 30, 2019 Snuff schreef 3 uur geleden: Mooie modellen zitten er tussen, verscheidene vernoemd naar mensen hier op het forum vermoed ik, gaven die zelf aan deze vorm te willen? (door middel van tekening of foto wellicht?) Inderdaad, sommige modellen zijn tot stand gekomen in overleg, aan de hand van een foto of schets ... En sommige modellen zijn gewoon "jatwerk" - er zijn ook een paar eigen ontwerpen bij. 1
KugelFanger Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 Klop Klop... Mag ik nog binnenkomen naardat ik zo lang ben weg geweest??? Ik ga morgen even een lijstje voor Jan maken met alle hout soorten die we hebben (ik kan verklappen we hebben heel veel) @Snuff De enige reden dat die modellen zo mooi zijn, is omdat Jan schetsen heel gedetailleerd aan mij opstuurd. De namen zijn ontstaan door de mensen die de modellen hebben aangevraagd. 2 2
KugelFanger Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 ChrisVanMeer schreef Zojuist: @KugelFanger welkom terug! Dankjewel, Je hebt al het gespuis nog steeds goed onder controle zie ik...Psst Ik ga snel de latrine opzoeken voor dat ik op m'n vingers getikt wordt omdat ik te veel offtopic ga ?
efsk Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 Hoi. We vinden het altijd fijn als nieuwe leden zich voorstellen in het daartoe bedoelde onderwerp. 5
KugelFanger Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 efsk schreef 4 minuten geleden: Hoi. We vinden het altijd fijn als nieuwe leden zich voorstellen in het daartoe bedoelde onderwerp. Als ik me goed herinner was het dan toch een "Nou Hoi" als ze zich niet eerst hadden voor gesteld 1
efsk Posted May 30, 2019 Posted May 30, 2019 Ik heb het wat drukker tegenwoordig dus beperk me tot het noodzakelijke. Was ik zelf eigenlijk alweer kwijt, de Nou. Hoi. 1 1
Jan Zoethout Posted June 1, 2019 Author Posted June 1, 2019 Teun had wel meer hout op voorraad - dus hier de toevoegingen: Appel Blackwood (grenadille) Bocote Bog oak Moet wel gestabiliseerd worden (duur) Burlwood Moet wel gestabiliseerd worden (duur) Eiken Wengé Wat betreft de houtjes die gestabiliseerd moeten worden: volgens Teun zouden de materiaalkosten €10.- tot €15.- bedragen – toch wel te doen, lijkt mij … ? 1
DennisRichel Posted June 1, 2019 Posted June 1, 2019 Nu het toch over euro’s gaat; wat zijn de prijsindicaties eigenlijk voor een complete kwast?
WilcoRoos Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 Dat Burlwood ziet er geweldig uit, maar ja, mijn spaarrekening huilt om genade Kan ik nog overstappen op dat Bocote? Prachtige structuur en nerven!
Jan Zoethout Posted June 2, 2019 Author Posted June 2, 2019 DennisRichel schreef 22 uur geleden: Nu het toch over euro’s gaat; wat zijn de prijsindicaties eigenlijk voor een complete kwast? Gelukkig heb ik het @d1rk al eens voorgerekend, dus daar gaat 'ie dan: Teun (kugelfanger) en ik maken de kwasten - Teun woont in Borne, ik woon in Veldhoven. De prijs van een kwastje komt als volgt tot stand: - Teun draait een handvatje, en stuurt 't dan naar mij: Materiaal €5.- Draaien €20.- Versturen €5.- - Dan maak ik er een complete kwast van Werk en klein materiaal €7.50 Knot €??? - Samen dus €37.50 + de prijs van een knot. Ik heb hier synthetische knots van €4.- tot €12.50, dassen zijn een stuk duurder en daar heb ik er maar een paar van op voorraad. Uiteraard komen daar dan verzendkosten bij (€5.- DHL in NL, bijvoorbeeld) 1
Jan Zoethout Posted June 2, 2019 Author Posted June 2, 2019 WilcoRoos schreef 5 uur geleden: Dat Burlwood ziet er geweldig uit, maar ja, mijn spaarrekening huilt om genade Kan ik nog overstappen op dat Bocote? Prachtige structuur en nerven! Als Teun nog niet begonnen is met het handvatje, en bocote is aanwezig in de goede maat: ja, dat kan. Ik zal wel even contact opnemen met Teun ... 1 1
d1rk Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 Jan Zoethout schreef 29 minuten geleden: Gelukkig heb ik het @d1rk al eens voorgerekend, dus daar gaat 'ie dan: Teun (kugelfanger) en ik maken de kwasten - Teun woont in Borne, ik woon in Veldhoven. De prijs van een kwastje komt als volgt tot stand: - Teun draait een handvatje, en stuurt 't dan naar mij: Materiaal €5.- Draaien €20.- Versturen €5.- - Dan maak ik er een complete kwast van Werk en klein materiaal €7.50 Knot €??? - Samen dus €37.50 + de prijs van een knot. Ik heb hier synthetische knots van €4.- tot €12.50, dassen zijn een stuk duurder en daar heb ik er maar een paar van op voorraad. Uiteraard komen daar dan verzendkosten bij (€5.- DHL in NL, bijvoorbeeld) Dag @Jan Zoethout, @Nienke liet een paar van je kwasten (model Veldman?) zien en ze zien inderdaad prachtig uit, wat op viel dat ze heerlijk zwaar in de hand voelen wat erg luxe doet overkomen. Kun bij elke kwast nog het toegepaste houtsoort achterzetten? Want het verschil tussen wengé, bogoak en ebben is nauwelijks van beeldscherm waar te nemen.
Jan Zoethout Posted June 2, 2019 Author Posted June 2, 2019 d1rk schreef 1 minuut geleden: Dag @Jan Zoethout, @Nienke liet een paar van je kwasten (model Veldman?) zien en ze zien inderdaad prachtig uit, wat op viel dat ze heerlijk zwaar in de hand voelen wat erg luxe doet overkomen. Kun bij elke kwast nog het toegepaste houtsoort achterzetten? Want het verschil tussen wengé, bogoak en ebben is nauwelijks van beeldscherm waar te nemen. Dat ga ik doen - maar niet nu: veel te warm ... 1 1 1
KugelFanger Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 d1rk schreef op 2-6-2019 om 18:34: Dag @Jan Zoethout, @Nienke liet een paar van je kwasten (model Veldman?) zien en ze zien inderdaad prachtig uit, wat op viel dat ze heerlijk zwaar in de hand voelen wat erg luxe doet overkomen. Kun bij elke kwast nog het toegepaste houtsoort achterzetten? Want het verschil tussen wengé, bogoak en ebben is nauwelijks van beeldscherm waar te nemen. Ik kan wel foto's sturen van eventueel de houtblokken die ik heb, Jan kan natuurlijk ook foto's sturen van eventuele kwasten die we hebben gemaakt uit een bepaalt soort houtsoort. Echter blijft dit een gok, omdat het houtsoort er heel erg anders gaat uitzien door de beschermlaag (Denk aan glas of mat, maar denk bijvoorbeeld ook aan Olie/Lak dat geeft het hout een heel ander uiterlijk) Het beste wat ik kan doen: ik zet straks even een foto neer van de verschillede houtsoorten die jij aangeeft. Maar qua beschrijving kan ik mischien het beste een beetje afgaan op mijn eigen waarneming (Ik hoop dat je daar wat aan hebt :P) Alhoewel ze alle 3 soort van op elkaar lijken zijn het toch echt wel erg verschillende houtsoorten (en dan met name in de details) Ebben: Is de donkerste van de 3, en is erg olieachtig. Dit betekend dat ebben dus ook erg goed blijft zonder beschermlaag (Zelf adviseer ik toch altijd een lichte beschermlaag, omdat ik dat mooier vindt ogen) Het hout heeft een hele eentonige kleur (vooral erg donker-bruin) en weinig tekening, Ik zelf vind deze het mooiste staan bij een donkere knot met witte topjes (zoals de tuxedo). Als je van "hout houd" (Lol) met veel tekening dan is dit niet echt wat voor jou. Wenge: Is Lang zo donker niet als ebben, maar is toch zeker nog wel erg donker (Vooral als je het behandeld kleurt het nog erg bij). Wenge kan ik het beste beschrijven als een erg "Splinterig" hout (als dat logisch klinkt) en heeft daardoor een hele ruwe afwerking (omdat de nerf er open is) die ruwe afwerking zorgt dan een beetje voor robuust uiterlijk, dit houtsoort is niet geschikt voor elke kwast. De tekening van dit hout is erg fijn, waardoor de tekening niet heel erg opvalt. BogOak: Is dan de lichtste van de 3 (Onbehandeld), maar komt in heel veel verschillende kleuren. Het is niet echt bruin maar meer een grijs/bruin achtige kleur. BogOak is Eiken wat zonder zuurstof een speciale soort van rot is ondergaan, niet een echte rot maar meer een kleurverandering (zoals ik het in het kort begrepen had). Verder kun je het eigenlijk soort van vergelijken met normaal eiken. zelfde tekening. 1 nadeel aan ons eiken is (en dat gebeurt vaker) dat het tendele gescheurd is. Is geen probleem omdat ik het kan stabilizeren, maar daar wordt het wel een heel stuk duurder van (ik ga er nu vanuit dat dat ongeveer 15 euro kost) Ik zal nog even een foto maken en plaatsen, mischien wordt je er dan wat wijzer uit.
d1rk Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 Dag @KugelFanger. Als @Jan Zoethout bij zijn kwastjes, de type knot en hout en de finish (lak, olie beits etc.) beschrijft dan is dat meer dan voldoende. Zet er eventueel bij dat getoonde resultaten geen garantie geven voor de toekomst, immers het is een natuurproduct. Trouwens, ik zie dat sommige houtsoorten behoorlijke poriën hebben, wat ik persoonlijk niet zo mooi vind, is dat te egaliseren?
efsk Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 KugelFanger schreef 52 minuten geleden: BogOak is Eiken wat zonder zuurstof een speciale soort van rot is ondergaan, niet een echte rot maar meer een kleurverandering (zoals ik het in het kort begrepen had). Fossiel hout. Wat je krijgt als een boom een paar honderd jaar onder water in het veen of een moeras ligt. 1
KugelFanger Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 efsk schreef 24 minuten geleden: Fossiel hout. Wat je krijgt als een boom een paar honderd jaar onder water in het veen of een moeras ligt. Ja in principe is het fossielhout. Ik vindt dat zelf een beetje een rare naam is associeer fossiel altijd met gesteente... Maar klopt. d1rk schreef 44 minuten geleden: Dag @KugelFanger. Als @Jan Zoethout bij zijn kwastjes, de type knot en hout en de finish (lak, olie beits etc.) beschrijft dan is dat meer dan voldoende. Zet er eventueel bij dat getoonde resultaten geen garantie geven voor de toekomst, immers het is een natuurproduct. Trouwens, ik zie dat sommige houtsoorten behoorlijke poriën hebben, wat ik persoonlijk niet zo mooi vind, is dat te egaliseren? Ik weet niet of je onze facebook pagina al volgt (sorry als dit als schaamteloze reclame overkomt) maar vaak staat daar alles wat beter beschreven, niet bij elke kwast realiseer ik me nu. Maar vragen mag altijd. J&T Custom Shaving Products, daar posten we vaak al onze kwasten die klaar zijn (en ik moet ook weer beginnen met wat meer "Work in progress" om het maar even zo te noemen plaatsen) Dus als je daar wat tussen ziet staan, maar vorm wilt aanpassen of een ander houtsoort wilt hebben kan natuurlijk altijd. Wij proberen het altijd samen met jou (de klant) de kwast te maken. Voor je 2e vraag moet ik eerlijk zeggen: Ik DENK het wel. er bestaat zoiets als stabicure, dat wordt gebruikt om gedroogd hout (vooral hout wat erg zwak is) te stabiliseren, wat er gebeurd is met een vacuumpomp wordt de lucht uit het hout gezogen, en deze lucht vervangen met een soort hars. Hierdoor wordt het hout ontzettend sterk en ik denk dat dus ook de poriën verdwijnen. Dit alles kost wel veel meer tijd (en dus geld), en geheel porië vrij kan ik niet garanderen. dat is ook de reden dat we met klanten in gesprek gaan en vaak eerst de vragen stellen: 1) Welke kleur had je ingedachte, en moet het een sterke getekend zijn of niet 2) Wat voor een knot heb je ingedachte (varken/das/paard/synthetisch) 3) Wat voor een geld denk je uit te geven, want vaak kosten de kwasten (en dan hou ik het hoog aan) toch al zo'n 60 euro in totaal. maar als je een gestabiliseerd houtstuk neemt, en een "extra dense high mountain silvertip" neemt je toch al snel aan 120 en nog duurder zit. 1 1
Tjebbe Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 Fossiel hout. Wat je krijgt als een boom een paar honderd jaar onder water in het veen of een moeras ligt.Ik ken dit als veeneik...(niet hetzelfde als moeraseik, dat is een ras)
efsk Posted June 4, 2019 Posted June 4, 2019 Dank, dat woord kende ik nog niet, maar inderdaad: dat spul is het. 1
Jan Zoethout Posted June 4, 2019 Author Posted June 4, 2019 Deze J&T® kwast voor mezelf gemaakt. Handvat: model "Sphere", katalox, finish Danish oil. Knot: laatste synthetische knot van OUMO Brush, 24 mm. 2
d1rk Posted June 4, 2019 Posted June 4, 2019 @KugelFanger Ik zit wel op FB, maar ik wil er niet afhankelijk van zijn, en gebruik het alleen om te (ont)vrienden, daarnaast heeft Faecesbroek niks met mijn obsessies te maken. Hier is het veel gezelliger wat mij betreft, en ook stukken minder vluchtig dan FB.
Recommended Posts