meemai Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Hallo, Heb al flink wat gegoogled, maar van mensen die hun kwast nog even nalopen met een kam. Tot aan mensen die zeggen ach wat je ook doet het is prima zolang je hem goed droogt. Ben ik er niet echt uit, hoe ik nu het beste met mijn kwast omga. Heb ook gelezen dat veel mensen knopen in hun kwast krijgen en wat niet... Ik krijg dus van de week mijn SOC badger semogue of hoe dat ding ook heten mogen, nu heb ik als probleem dat deze kwast wat toch wel een aanzienlijk bedrag kost, dat ik de kennis niet heb. Met betrekking tot het, het langst doen met deze kwast. Dus wat concrete vragen, hoe lang moet ik hem uitspoelen en met warm of koud water? Klopt het ook dat ik hem moet wassen met shampoo, zo ja hoe vaak per week/maand? Er van uitgaande dat deze iedere dag of om de dag gebruikt wordt. Loont het zich echt om met een kam erin te gaan? En qua druk zetten, met mijn varkens kwast moet ik soms druk zetten als ik in mijn kommetje schuim aan het maken ben anders krijg ik geen goed schuim. Wie weet ligt dit aan de kom? Kan het zijn dat een bepaald materiaal kom het moeilijker kan maken schuim te krijgen? Want ik heb geen speciale scheerkom. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten al het advies is welkom, dank u wel!
Snuff Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Man man wat maak je het altijd moeilijk Toch niet goed gegoogled want dit stond bij mij op eerste pagina: http://wiki.badgerandblade.com/Interactive_Guide_to_the_Shaving_Brushes Ik heb in mijn SOC's nog nooit knopen gehad, qua wassen met shampoo bij ontvangst dat doen sommigen omdat een kwast soms een bepaalde niet zo prettige geur kan verspreiden als hij nieuw is, dat zou je dus kunnen doen (hoeft bij mij niet ik ruik het toch niet). Na het scheren gewoon met niet te heet water uitspoelen, uitschudden, lichtjes over een droge handdoek wrijven en wegzetten om te drogen. Uitkammen hoeft niet, althans nog nooit gedaan. Best om de andere dag gebruiken zodat hij kan drogen. Wat dat druk zetten aangaat weet ik niet wat ik me daar moet bij voorstellen, als je de borstel gaat platdrukken in je kom gaat de levensduur ervan behoorlijk verkorten, toch nog maar eens googelen : http://wiki.badgerandblade.com/Category:Lathers Je hebt helemaal geen speciale scheerkom nodig, volgens mij heb je gewoon het maken van goed schuim nog niet in de vingers (is niet zo makkelijk als de meesten denken), oefenen met een goedkope zeep, schuim maken, experimenteren, wegspoelen en opnieuw beginnen. Of overstappen op het rechtstreeks schuim maken op het gezicht.
meemai Posted October 29, 2013 Author Posted October 29, 2013 Man man wat maak je het altijd moeilijk Toch niet goed gegoogled want dit stond bij mij op eerste pagina: http://wiki.badgerandblade.com/Interactive_Guide_to_the_Shaving_Brushes" onclick="window.open(this.href);return false; Ik heb in mijn SOC's nog nooit knopen gehad, qua wassen met shampoo bij ontvangst dat doen sommigen omdat een kwast soms een bepaalde niet zo prettige geur kan verspreiden als hij nieuw is, dat zou je dus kunnen doen (hoeft bij mij niet ik ruik het toch niet). Na het scheren gewoon met niet te heet water uitspoelen, uitschudden, lichtjes over een droge handdoek wrijven en wegzetten om te drogen. Uitkammen hoeft niet, althans nog nooit gedaan. Best om de andere dag gebruiken zodat hij kan drogen. Wat dat druk zetten aangaat weet ik niet wat ik me daar moet bij voorstellen, als je de borstel gaat platdrukken in je kom gaat de levensduur ervan behoorlijk verkorten, toch nog maar eens googelen : http://wiki.badgerandblade.com/Category:Lathers" onclick="window.open(this.href);return false; Je hebt helemaal geen speciale scheerkom nodig, volgens mij heb je gewoon het maken van goed schuim nog niet in de vingers (is niet zo makkelijk als de meesten denken), oefenen met een goedkope zeep, schuim maken, experimenteren, wegspoelen en opnieuw beginnen. Of overstappen op het rechtstreeks schuim maken op het gezicht. Wel bedankt weet niet welke term jij gebruikte. Ik typte. How to maintain my badger brush. Maar de blade and badger wiki had ik niet aan gedacht. Oh wat ik me wel afvraag is die kwast kan ik dan beter niet in de badkamer laten staan want vochtig etc.
Snuff Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 al m'n borstels staan in de badkamer, nooit problemen mee gehad maar als je het niet vertrouwd plaats ze dan ergens anders.
iwan073 Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ik moet zeggen dat ik ook beter schuim produceer als ik mijn kwast steviger omlaag druk tijdens het "roeren"...
meemai Posted October 29, 2013 Author Posted October 29, 2013 Ik moet zeggen dat ik ook beter schuim produceer als ik mijn kwast steviger omlaag druk tijdens het "roeren"... Ja ik ook wel, nu kan ik wel goed schuim maken wilde oefenen met de vergulde handzeep en kreeg echt mooi stevig schuim eruit. Misschien moet ik het wat anders aanpakken bij de andere zepen.
talibeard Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ik moet zeggen dat ik ook beter schuim produceer als ik mijn kwast steviger omlaag druk tijdens het "roeren"... Is toch imo niet waar; het gaat wel sneller als je harder drukt maar met wat extra geduld is er maar heel weinig druk nodig. Mijn ervaring is juist dat met langzamer opgewerkt schuim de kwaliteit/standtijd beter wordt. Geduld is een schone zaak heren, zeker met traditioneel natscheren. (Als het niet snel genoeg gaat kun je altijd nog een busje van het één of ander kopen, natuurlijk..... )
iwan073 Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Talibeard, dus als ik niet hard druk en gewoon wat meer tijd neem, vormt zich ook een mooi schuim? Ik las dat jij alleen maar zeep gebruikt. Hoe lang duurt het bij een harde zeep voordat je borstel volgeladen is? Met een crème heb je maar een paar seconden nodig. Vergulde Hand zeep ook niet zo lang. Maar wat meer moeite heb ik met zeep van Edwin Jagger en Van Der Hagen
DoubleB Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Talibeard, dus als ik niet hard druk en gewoon wat meer tijd neem, vormt zich ook een mooi schuim? Ik las dat jij alleen maar zeep gebruikt. Hoe lang duurt het bij een harde zeep voordat je borstel volgeladen is? Met een crème heb je maar een paar seconden nodig. Vergulde Hand zeep ook niet zo lang. Maar wat meer moeite heb ik met zeep van Edwin Jagger en Van Der Hagen Hangt van een aantal factoren af. Mineraalgehalte van je water, welke kwast en de zeep zelf. De zogenaamde Triple Milled harde zepen nemen naar mijn mening het langst in. Ik laad, afhankelijk van de zeep en de kwast, tussen de 30 seconden en twee minuten.
talibeard Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Het hangt van veel factoren af ja. Het water speelt zeker mee maar alleen zeep en kwast maken al veel verschil. Cella met een zwijntje duurt maar een tiental seconden terwijl Monsavon wel richting 2 minuten zal gaan (niet getimed maar het duurt echt lang) onafhankelijk van de kwast. Ook DRH gaat, na de eerste paar keer, snel met een das zowel als een zwijntje. Heel algemeen is de laadtijd met een varkensharenkwast wat korter en de opschuimtijd wat langer dan bij das. Een mixed kwast is het snelste van allemaal trouwens, in ieder geval voor mijn gevoel (ook al niet getimed!). Ik let eigenlijk niet zo op de tijd; ik kijk naar wat er in mijn borstel zit voor ik op ga schuimen en ik kijk naar de kwaliteit van het schuim voor ik ga scheren. Er kunnen echt grote verschillen zitten in de totaaltijd van laden en opschuimen.
meemai Posted October 29, 2013 Author Posted October 29, 2013 Het hangt van veel factoren af ja. Het water speelt zeker mee maar alleen zeep en kwast maken al veel verschil. Cella met een zwijntje duurt maar een tiental seconden terwijl Monsavon wel richting 2 minuten zal gaan (niet getimed maar het duurt echt lang) onafhankelijk van de kwast. Ook DRH gaat, na de eerste paar keer, snel met een das zowel als een zwijntje. Heel algemeen is de laadtijd met een varkensharenkwast wat korter en de opschuimtijd wat langer dan bij das. Een mixed kwast is het snelste van allemaal trouwens, in ieder geval voor mijn gevoel (ook al niet getimed!). Ik let eigenlijk niet zo op de tijd; ik kijk naar wat er in mijn borstel zit voor ik op ga schuimen en ik kijk naar de kwaliteit van het schuim voor ik ga scheren. Er kunnen echt grote verschillen zitten in de totaaltijd van laden en opschuimen. Oh ok dan ligt het aan mijn type zepen, want met de vergulde hand lukt het super makkelijk maar met andere zepen heb ik net als Iwan best veel problemen.
iwan073 Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ja, Vergulde Hand en D.R. Harris zijn zo gepiept. Van Der Hagen duurt eeuwen. En Edwin Jagger schuimt vrij snel tijdens het laden, maar om er dan ook nog een goed crèmerig schuimpje uit te kloppen is weer een ander verhaal
talibeard Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ja, Vergulde Hand en D.R. Harris zijn zo gepiept.Van Der Hagen duurt eeuwen. En Edwin Jagger schuimt vrij snel tijdens het laden, maar om er dan ook nog een goed crèmerig schuimpje uit te kloppen is weer een ander verhaal Als de zeep te vroeg begint te schuimen heb je waarschijnlijk teveel water in je kwast zitten. Je kunt eens proberen met een drogere kwast te beginnen en dan later naar behoefte nog wat water toevoegen.
DoubleB Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ja, Vergulde Hand en D.R. Harris zijn zo gepiept.Van Der Hagen duurt eeuwen. En Edwin Jagger schuimt vrij snel tijdens het laden, maar om er dan ook nog een goed crèmerig schuimpje uit te kloppen is weer een ander verhaal Als de zeep te vroeg begint te schuimen heb je waarschijnlijk teveel water in je kwast zitten. Je kunt eens proberen met een drogere kwast te beginnen en dan later naar behoefte nog wat water toevoegen. +1 Zo maak ik mijn schuim. Op die manier krijg ik een hele slicke lather met goede bescherming.
iwan073 Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Als de zeep te vroeg begint te schuimen heb je waarschijnlijk teveel water in je kwast zitten. Je kunt eens proberen met een drogere kwast te beginnen en dan later naar behoefte nog wat water toevoegen. Dus zowel de kwast als de zeep droog? Maar dan laadt de kwast toch niet?
Snuff Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Nee nee, te rap gelezen denk ik, hij schreef "je kunt het eens proberen met een DROGERE kwast" niet met een droge kwast
talibeard Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Nee nee, te rap gelezen denk ik, hij schreef "je kunt het eens proberen met een DROGERE kwast" niet met een droge kwast Precies. Niet droog, maar droger. Als je kwast te nat is voor de zeep is het erg lastig om het schuim uiteindelijk goed te krijgen, als je kwast wat te droog (dus nog steeds nattig... ) is kost het nauwelijks moeite om prima schuim te maken.
DoubleB Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ter toevoeging; als je merkt dat je kwast te droog is, gebruik dan de 'load and hydrate' techniek. Laad je kwast totdat je merkt dat er geen zeep meer opgenomen wordt, dip dan de punten van de kwast in een beetje water en ga dan weer opnieuw door met laden. Herhaal zolang nodig, tot je genoeg zeep op de kwast hebt.
talibeard Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ter toevoeging; als je merkt dat je kwast te droog is, gebruik dan de 'load and hydrate' techniek. Laad je kwast totdat je merkt dat er geen zeep meer opgenomen wordt, dip dan de punten van de kwast in een beetje water en ga dan weer opnieuw door met laden. Herhaal zolang nodig, tot je genoeg zeep op de kwast hebt. Inderdaad, zo doe ik het eigenlijk altijd en er is tot nu toe geen zeep geweest die zo niet optimaal aan de praat te krijgen is.
meemai Posted October 29, 2013 Author Posted October 29, 2013 Zonet een go gehad met de das. Het stinken vond ik wel meevallen moet ik eerlijk zeggen. Maar mijn das doet het makkelijker dan mijn varkens, dit omdat de varkens erg lange haren heeft die minder stevig zijn. Deze kwast is een stuk steviger zeg maar. Ik gebruik te weinig water, maar met wat water erbij komt het goed!
henkverhaar Posted November 12, 2013 Posted November 12, 2013 Gewoon GOED uitschudden en drogen aan de lucht - hangend of staand (als de kwast kan staan) maakt niet uit (als je hem goed uitslaat zit er toch geen water meer in dat nog van de haren af kan lopen. Mocht je hem willen desinfecteren, dan 1 maal per jaar of zo in de borax. Verder kun je om zeepaanslag (kalkzeep, mate van 'verkalking' is afhankelijk van de hardheid van je water) te verwijderen de kwast om de zoveel tijd in azijn of ander zuur (antikal ?) weken. Persoonlijk heb ik het nog nooit gedaan, maar ik heb een aantal kwasten staan die ik afwisselend gebruik en ik scheer me niet elke dag, dus de verkalking gaat niet zo heel snel.
Recommended Posts