efsk Posted May 12, 2019 Posted May 12, 2019 Famex is een merk van Böntgen & Sabin, Solingen, die onder anderen onder de naam Bonsa messen en krabbers maakten. Er staan er een paar in het scheve draadje. Famex vind je ook als mes, maar alhier toon ik hun kooikrabber. Een kooikrabber is een krabber waarbj de onderplaat dusdanig gekromd is dat het er bijna als een soort kooi uitziet. Dat maakt de krabber, net als vele SE's vroeger, tot "Lathercatcher": schuimvanger. Famex echter heeft functionaliteit toegevoegd. Door de onderplaat met de opening tegen de bovenplaat dicht te schroeven krijg je de mogelijkheid te varieren met hoe strak je de krabber dichtdraait. Hoe strakker, des te vlakker het mesje ligt maar ook des te minder "blade gap" je hebt. Je krijgt dus een vorm van instelbaarheid. Interessant genoeg is de uitvinder hiervan een Fransman geweest, patenten FR660449 (11-7-1929) en DE509344 (9-10-1930) kennen het idee toe aan Emile Eugène Doué uit Neuilly-sur-Seine. Mogelijk dat dat de reden is dat je deze dingen vrijwel alleen in Frankrijk vindt. 10
FvL Posted May 13, 2019 Posted May 13, 2019 De open vertanding van de tweede, ben benieuwd of hem dat agressiever maakt? 1
efsk Posted May 13, 2019 Author Posted May 13, 2019 Het uiterlijk jaagt in ieder geval meer vrees aan. Heb geen van beide nog geprobeerd echter. 1
Kitchen Posted June 10, 2019 Posted June 10, 2019 Er staat momenteel een Leresche op marktplaats met een vergelijkbare kooiconstructie, althans het zit in een Leresche doosje. 1
WilcoRoos Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 @merwtje Gelukkig heb ik ook nog een Leresche (al zoek ik momenteel wel naar een beter exemplaar zonder die vermaledijde aluminium onder-plaat) die mooi in dat doosje kan leven, de Le Coq kende ik niet, ik ben heel benieuwd hoe hij scheert
WilcoRoos Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 efsk schreef 1 uur geleden: tamelijk agressief. Er schijnen twee versies te zijn, de één zeer mild, de ander hapt naar t baasje, ik hoop op de laatste, heel mild is zooooo saai
Hanskoning Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 WilcoRoos schreef 19 minuten geleden: Er schijnen twee versies te zijn, de één zeer mild, de ander hapt naar t baasje, ik hoop op de laatste, heel mild is zooooo saai Dan even je zinnen zetten op een R41-2011 Wilco gegarandeerd het tegenovergestelde van saai. 2
Snuff Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 Hanskoning schreef 33 minuten geleden: Dan even je zinnen zetten op een R41-2011 Wilco gegarandeerd het tegenovergestelde van saai. kleine tip bij je (helaas) volgende ziekenhuisbezoek vooraf niet scheren en dat terwijl je toch moet wachten in het ziekenhuis doen, je zal er me dankbaar voor zijn 2
WilcoRoos Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 Pff @Hanskoning al wat te koop is, enkel de milde nieuwe varianten, nu heb je me wel bere nieuwsgierig gemaakt.. Ja ja, als ie echt zo erg is @Snuff , waarom zie ik er dan geen honderden in de verkoop staan? Ik heb eerder het idee dat ze jaloers zwaar bewaakt worden, al moet je natuurlijk wel een speciale voorliefde voor wandelen nabij de rand van de afgrond hebben ?
efsk Posted June 11, 2019 Author Posted June 11, 2019 Iedereen heeft dat kolereding na de eerste keer gebruik weggetieft natuurlijk 2
Hanskoning Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 WilcoRoos schreef 16 minuten geleden: nu heb je me wel bere nieuwsgierig gemaakt.. Ja ja, als ie echt zo erg is @Snuff , waarom zie ik er dan geen honderden in de verkoop staan? Probeer hem eens te lenen ik weet dat mijn Oosterse vriend Harrie hem in huis heeft en zich er af en toe mee scalpeert eeeeeeh scheert. ? Serieus ik heb hem ook twee keervan Harrie mogen lenen en het is leuk om meegemaakt te hebben en het lukt me om me ermee te scheren maar het vraagt zoveel aandacht en dat is niet mijn stiel. Dus ook al worden er morgen duizenden te koop aangeboden het gaat mijn deur dan alsnog voorbij. 1
Harkos Posted June 11, 2019 Posted June 11, 2019 Hanskoning schreef 6 uur geleden: Probeer hem eens te lenen ik weet dat mijn Oosterse vriend Harrie hem in huis heeft en zich er af en toe mee scalpeert eeeeeeh scheert. ? Serieus ik heb hem ook twee keervan Harrie mogen lenen en het is leuk om meegemaakt te hebben en het lukt me om me ermee te scheren maar het vraagt zoveel aandacht en dat is niet mijn stiel. Dus ook al worden er morgen duizenden te koop aangeboden het gaat mijn deur dan alsnog voorbij. Gewoon een kwestie van techniek. Blijven oefenen Hans?. Trouwens "weg tiefen" is echt zo dom! Dan kan je hem niet meer uitlenen. Soms beëindig je daar gewoon vriendschappen mee, maar Hans leende hem dus 2!!!! keer. 2
Recommended Posts