Ga naar inhoud
efsk

Famex

Aanbevolen reacties

Famex is een merk van Böntgen & Sabin, Solingen, die onder anderen onder de naam Bonsa messen en krabbers maakten. Er staan er een paar in het scheve draadje. Famex vind je ook als mes, maar alhier toon ik hun kooikrabber.

Een kooikrabber is een krabber waarbj de onderplaat dusdanig gekromd is dat het er bijna als een soort kooi uitziet. Dat maakt de krabber, net als vele SE's vroeger, tot "Lathercatcher": schuimvanger. Famex echter heeft functionaliteit toegevoegd.

Door de onderplaat met de opening tegen de bovenplaat dicht te schroeven krijg je de mogelijkheid te varieren met hoe strak je de krabber dichtdraait. Hoe strakker, des te vlakker het mesje ligt maar ook des te minder "blade gap" je hebt. Je krijgt dus een vorm van instelbaarheid. Interessant genoeg is de uitvinder hiervan een Fransman geweest, patenten FR660449 (11-7-1929) en DE509344 (9-10-1930) kennen het idee toe aan Emile Eugène Doué uit Neuilly-sur-Seine. Mogelijk dat dat de reden is dat je deze dingen vrijwel alleen in Frankrijk vindt.

Twee modellen afgebeeld, beiden met bovenplaat die wat liefde behoeft.

DSC02367.JPG

DSC02368.JPG

DSC02369.JPG

DSC02370.JPG

DSC02371.JPG

DSC02372.JPG

DSC02373.JPG

DSC02375.JPG

DSC02376.JPG

DSC02377.JPG

DSC02378.JPG

DSC02379.JPG

DSC02380.JPG

• Vind ik leuk 11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De open vertanding van de tweede, ben benieuwd of hem dat agressiever maakt?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het uiterlijk jaagt in ieder geval meer vrees aan. Heb geen van beide nog geprobeerd echter.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.