mhharsta Posted May 12, 2019 Posted May 12, 2019 September 2017 heb ik een Maseto extra density silvertip 24mm, Memphis gekocht. Wat me bevalt is het prima handvat en de kwaliteit van het haar, maar ik ben ook tegen een probleem aangelopen waar meer Maseto bezitters melding van hebben gemaakt; de knot verliest haar. In mijn geval bijna iedere scheerbeurt wel 1 of 2, en het houdt niet op. Dat haalt in de loop van de tijd het plezier wat weg uit het gebruik van de kwast. Ik vind het nu wat laat om er bij Maseto nog melding van te doen. Had ik geweten dat de haaruitval zich zo zou doorzetten dan had ik wel aan de bel getrokken. Nu zit ik er over te denken de knot te verwijderen (pannetje met stomend water en 20 min. een bakje met de kwast erin, en dan de knot eruit draaien), en er dan een andere knot in te plaatsen. Het handvat vind ik erg prettig in gebruik. Een 24 mm. mix knot, b.v. 70% das en 30% varken lijkt me wel wat. Weet iemand naast Maggard nog een andere betrouwbare leverancier van goede mix knots? Hieronder een paar foto’s van de vorderende kaalslag. 1
mhharsta Posted May 12, 2019 Author Posted May 12, 2019 In dit geval helaas wel. Zoals gezegd is het handvat wel van prima kwaliteit, dus niet alles is verloren . Met een mooie mix knot erin (die mis ik nog in het kwastenrijtje hier), denk ik dat ik er nog wel plezier aan kan beleven. 1
mhharsta Posted May 13, 2019 Author Posted May 13, 2019 De kwast een half uur laten stomen, en met een stevige draai de slechte knot verwijderd. 2
d1rk Posted May 13, 2019 Posted May 13, 2019 Niet geschoten is altijd mis. Ik zou gewoon melding maken bij Maseto, wie weet sturen ze je gewoon een nieuwe knot toe. 1
Harkos Posted May 15, 2019 Posted May 15, 2019 Mijn kwast haarde ook en heb kort na aankoop melding gemaakt. Kreeg zonder meer een nieuwe opgestuurd. De harende kwast is er inmiddels mee gestopt..... 1
Hanskoning Posted May 15, 2019 Posted May 15, 2019 Bij mij zijn ze allemaal nog constant in de rui. Voor die prijs kan je geen topkwaliteit verwachten maar zelfs dan nog is het hoogstens irritant en daardoor gebruik ik ze ook (bijna) niet meer. 1 1
onno Posted May 15, 2019 Posted May 15, 2019 Heb ik dit keer mazzel. De mijne heeft op zijn hoogst 10 haren verloren en heeft een lekkere ruggengraat. Doet mee in de top met de shavemac 1
shadowman12 Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 http://thegoldennib.com/ heeft volgens mij wel goede knotten 1
Hanskoning Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 Denk je dat nu of heb je dat proefondervindelijk ondervonden?? Ik denk namelijk dat ik ook wel enkele kwasten met goede knotten op kan noemen ......zoals Maseto maar bij mij.........? 1
Marcel Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 Ze hadden in ieder een goede naam op het gebied van losse knots Hans, verder snap ik je opmerking hierover niet zo.
Marcel Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 Mhharsta vraagt "Weet iemand naast Maggard nog een andere betrouwbare leverancier van goede mix knots?". Dan is het antwoord van shadowman daar toch een prima antwoord op? Dat is niet een willekeurige kwastenmaker waar jij op duidt maar een leverancier van oa knots. Wat ik niet snap is waarom je hem in twijfel trekt in deze context. Ik ben niet boos hoor, ik vat hem alleen niet ?
Hanskoning Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 Aha dan vat ik jouw vraag nu wel Marcel en kan het als volgt toelichten, ik ben puur benieuwd naar zijn motivatie om juist dit merk te noemen. Is het uit persoonlijke ervaring of anderszins vooral juist gelet op het door Maarten gevraagde woord “betrouwbaarheid” om zo helderheid te schetsen waarom dit gegeven advies. Ik vervolg daarom mijn antwoord met dat ik ook enkele goede merken op kan noemen die knotten leveren maar waar uit de praktijk blijkt dat ze nogal kunnen tegenvallen zoals al mijn drie Maseto kwasten die bij elke scheerbeurt wel een haar of 15 verliezen. En zelfs van mijn zo gekoesterde Shavemacs was er één duveltje die constant haren verloor en daarom vorig jaar door hem gratis van een nieuwe knot is voorzien. Dus vaak gelezen dat Maseto goede knotten maakt maar als ik dan lees hoeveel leden thans en in eerdere posts gemeld hebben met haaruitval te maken hebben is de praktijk weerbarstiger en zou ik deze leverancier niet snel betrouwbaar noemen. En het merk Goldennib was mij trouwens ook geheel onbekend nogmaals vandaar de vraag. 1 1
ChrisA Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 @Hanskoningvan mijn zo gekoesterde Shavemacs was er één duveltje die constant haren verloor. Ik heb 1 Shavemac, de SE 2018 en die verliest ook elke scheerbeurt een aantal haren. Met dat tempo kan ik natuurlijk nog jaren verder, maar toch. Het is wel de fijnste kwast die ik heb. Zacht en toch stevig. Dus nog steeds bedankt Hans, maar nu wel 2 duveltjes. 1
Hanskoning Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 ChrisA schreef 16 minuten geleden: @Hanskoningvan mijn zo gekoesterde Shavemacs was er één duveltje die constant haren verloor. Ik heb 1 Shavemac, de SE 2018 en die verliest ook elke scheerbeurt een aantal haren. Met dat tempo kan ik natuurlijk nog jaren verder, maar toch. Het is wel de fijnste kwast die ik heb. Zacht en toch stevig. Dus nog steeds bedankt Hans, maar nu wel 2 duveltjes. Ik heb Shavemac aangeschreven en reknotten was absoluut geen probleem duurde alleen even omdat hij in het ziekenhuis opgenomen was. Dus ik zou er een mailtje aan wagen Chris.
shadowman12 Posted May 16, 2019 Posted May 16, 2019 Hanskoning schreef op 16-5-2019 om 10:17: Denk je dat nu of heb je dat proefondervindelijk ondervonden?? Ik denk namelijk dat ik ook wel enkele kwasten met goede knotten op kan noemen ......zoals Maseto maar bij mij.........[emoji21] Proefondervindelijk ondervonden @Hanskoning 1
mhharsta Posted June 4, 2019 Author Posted June 4, 2019 Na wat rondstruinen toch gekozen voor een Maggard mix-knot, 70% das en 30% varken. Online zijn er een paar goede reviews over te vinden, dus besteld en ontvangen. Het knotbakje (kan zo geen andere naam verzinnen) van de lijmresten ontdaan, en de knot erin geplaatst. Nog niet vastgelijmd. Zoals de knot nu geplaatst, komt hij 55mm. boven het handvat uit, zie ter vergelijking de Omega met dezelfde lengte vanaf het handvat. Ik twijfel nog of ik hem iets zal laten zakken, (53mm.) 4
mhharsta Posted June 8, 2019 Author Posted June 8, 2019 Ik heb er toch voor gekozen de knot nog iets te laten zakken, en vast te lijmen. Uiteindelijk is het dan 53 a 54 mm. geworden. Dit is ietsje korter dan mijn gemiddelde varkenskwast, en wel wat langer dan de Shavemac formumkwast. Na een aantal x zeep kloppen, ook om de originele geur wat uit de kwast te krijgen, ziet het er goed uit. Vandaag de kwast gebruikt voor de scheerbeurt. Zacht met een mooie stevigheid, en het zal nog wel verder verbeteren als het varkenshaar fijner wordt. Al met al ben ik er tot dusver tevreden mee. 3
Recommended Posts