efsk Posted May 12, 2019 Posted May 12, 2019 Ik dacht toch serieus dat de knockout al eens door iemand was voorgesteld, maar kan het ding nergens vinden. Welnu. Hier dan. Knockout is een vintage Engels krabbertje, geproduceerd door FC Cartledge Ltd, Arley Street, Sheffield. Precies wanneer niet duidelijk, ergens jaren 30-50. Het ding heeft een Boks-thema, vandaar de naam, en het doosje, de mesjeswikkels, en de eerste serie verzamelkaartjes tonen allen boksers. Behalve dat heeft het mesje blijkbaar een "Atomic Edge". Volgens mij heeft ieder metalen mesje dat, dus Fred (zie later) heeft niet gejokt. Doosje is klein en langwerpig, zo lang als het greepje, en zo breed/hoog als de breedte van de onderplaat. De krabber past er, gedemonteerd, dus precies in, samen met een mesje. Het doosje staat vol met nationalistische praat, dat kan te maken hebben met economische opbouw net na de oorlog. Bovenplaat is verchroomd metaal, de rest een wit plastic. Greepje zo'n 7.5cm lang, het geheel zo'n 26 gram licht. Zoals bij meer Engelse krabbers steken de uitstulpsels waar het mesje overheen ligt en door op zn plaats gehouden wordt (hoe heten die dingen eigenlijk) niet van de bovenplaat omlaag door de onderplaat maar andersom. Los daarvan lijkt de onderplaat een beetje op de onderplaten van Wardonia en Neo-Ras/Gam/Lux. De krabber is een geweldig scheerapparaat. Uiterst effectief, maar zeer comfortabel. Goeie feedback, je hoort wat je aan het doen bent. Ook hoef je de krabber niet vaak uit te spoelen. Deze krabber heeft zich direct op plaats éen van mijn favorieten genesteld, en dat als enige "gewone" krabber. (sommige fotoos zien er wat komisch uit. Telefooncamera's moet je in kunnen stellen op linkshandig. Dan had dat niet het geval geweest. 9 1
koenfucius Posted May 12, 2019 Posted May 12, 2019 Ik dacht toch serieus dat de knockout al eens door iemand was voorgesteld, maar kan het ding nergens vinden. Welnu. Hier dan. Knockout is een vintage Engels krabbertje, geproduceerd door FC Cartledge Ltd, Arley Street, Sheffield. Precies wanneer niet duidelijk, ergens jaren 30-50. Het ding heeft een Boks-thema, vandaar de naam, en het doosje, de mesjeswikkels, en de eerste serie verzamelkaartjes tonen allen boksers. Behalve dat heeft het mesje blijkbaar een "Atomic Edge". Volgens mij heeft ieder metalen mesje dat, dus Fred (zie later) heeft niet gejokt. Doosje is klein en langwerpig, zo lang als het greepje, en zo breed/hoog als de breedte van de onderplaat. De krabber past er, gedemonteerd, dus precies in, samen met een mesje. Het doosje staat vol met nationalistische praat, dat kan te maken hebben met economische opbouw net na de oorlog. Bovenplaat is verchroomd metaal, de rest een wit plastic. Greepje zo'n 7.5cm lang, het geheel zo'n 26 gram licht. Zoals bij meer Engelse krabbers steken de uitstulpsels waar het mesje overheen ligt en door op zn plaats gehouden wordt (hoe heten die dingen eigenlijk) niet van de bovenplaat omlaag door de onderplaat maar andersom. Los daarvan lijkt de onderplaat een beetje op de onderplaten van Wardonia en Neo-Ras/Gam/Lux. De krabber is een geweldig scheerapparaat. Uiterst effectief, maar zeer comfortabel. Goeie feedback, je hoort wat je aan het doen bent. Ook hoef je de krabber niet vaak uit te spoelen. Deze krabber heeft zich direct op plaats éen van mijn favorieten genesteld, en dat als enige "gewone" krabber. (sommige fotoos zien er wat komisch uit. Telefooncamera's moet je in kunnen stellen op linkshandig. Dan had dat niet het geval geweest.Ook zo één.Ziet er inderdaad leuk uit en scheert erg prettig 2
efsk Posted May 12, 2019 Author Posted May 12, 2019 Als gezegd, de Knockout kwam met verzamelkaarten. Bij een pakje mesjes (hoeveel mesjes of pakjes weet ik niet) kreeg je een plaatje. Dat waren eerst Engelse boksers, 50 stuks. Voor een afbeelding, getekend waar uit de prehistorie, een foto waar die bestond, en aan de achterkant een korte omschrijving. Daar is ook leesbaar dat je, als je er 50 had, deze op kon sturen naar Knockout, alwaar ze de dubbelen vervingen door de missende, en het geheel in een Panini-album-avant-la-lettre terug zouden sturen. Dat album heb ik nog nooit gezien. 3 1
efsk Posted May 12, 2019 Author Posted May 12, 2019 Na de boksers kwamen de inspirerende teksten. Dezen komen allen uit een boekje, met éen spreuk per pagina. Dat boekje heette Brass Tacks, werd voor het eerst uitgegeven in 1948 en de auteur was Fred C Cartledge uit Hull. Fred C Cartledge klinkt wel behoorlijk naar FC Cartledge Ltd, in hoeverre de 106 km tussen Hull en Sheffield een probleem vormden weet ik niet. De kaartjes hebben geen nummer, ik dacht er 72 te hebben maar telling toont 71, geen idee hoeveel bladzijden het boekje had. Mochten jullie dubbelen zien hoor ik dat graag. 5 1
koenfucius Posted May 12, 2019 Posted May 12, 2019 @efsk leuk dat je er allemaal die plaatjes bijhebt 1
Recommended Posts