VarioTMS Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Hallo allemaal, Na lang jullie forum doorgelezen te hebben, heb ik besloten om toch maar een account aan te maken en mijn 'probleem' bij jullie neer te leggen. Om maar vanaf het begin te beginnen; ongeveer 3 jaar geleden ben ik begonnen met scheren. Ik ben gelijk begonnen met nat scheren, en dit was met wat simpel scheerschuim en een wegwerp mesje. Dat ging prima en had ik nergens last van. Ook omdat mijn baardgroei toen nog vrij weinig was en nogal wat 'donshaartjes' had. Toen mijn baardgroei serieuzer begon te worden ben ik, naar mijn idee, een fatsoenlijk scheermes en scheerzeep gaan kopen. Ik gebruikte de Vergulde hand scheerzeep, en voor het scheren een Gilette Fusion 5. Dit ging in het begin goed, maar na enige tijd werd de huid rond mijn neklijn nogal rood en begonnen er zo af en toe wat ingegroeide haartjes zichtbaar te worden. Ook had ik het gevoel dat de haren bij dit scheermes er meer 'uitgetrokken' werden dan geschoren. Ook met nieuwe mesjes! Ik heb nogal een gevoelige huid en vrij dik haar. Ook zit er totaal geen lijn in de groeirichting van het haar. Toen ik dit zat werd ben ik naar wat anders gaan kijken, ik gebruik nu Gilette SkinGuard mesjes, en Avéne scheerschuim. Ik heb bij deze mesjes niet meer het gevoel dat de haren er uitgetrokken worden. De reden waarom ik over gestapt ben naar Avéne scheerschuim, is omdat ik de Vergulde Hand soms nogal hardnekkig vond werken op mijn huid. Maar na het scheren houd ik er soms nog al eens scheerbultjes aan over, dus ingegroeide haren. Soms helemaal niet, maar soms ook wel 5 tegelijk. Ik probeer echt rustig met de groeirichting mee te scheren, maar hier zit totaal geen lijn in, druk ik niet hard met het scheermes en houd ik mijn huid naar mijn idee ook niet te strak. Ik scheer mij altijd na het douchen, en na het scheren koel ik het af met een doek die ik in het koude water heb gehad, en doe ik er een creme van Avéne op. Na een uur zijn er dan al veel bultjes weer weg, maar 2 dagen later zijn er ook soms weer veel terug. Terwijl ik mij ongeveer 2x per week scheer. Ik las op dit forum dat een 'krabbertje' of een klassiek scheermes wel eens een aanrader zou kunnen zijn. Als jullie dit zo lezen, doe ik dan iets mis of kan ik de ingegroeide baardharen moeilijk voorkomen? Ik hoor graag van jullie tips!
Snuff Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 andere krabber en andere zeep om te starten. Welkom op het forum
efsk Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 andere krabber, andere zeep. niet van die multimesjecartridges. effe wennen in het begin, gaat in eerste instantie mogelijk ook niet zonder problemen, maar na verloop van tijd is je huid je dankbaar. De mijne was het wel in ieder geval.
d1rk Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Als je weinig risico wilt nemen neem je zo'n setje, kost 4 knaken geloof ik: Maar een vriend van me, nam meteen groot risico (40 knaken): kocht meteen een Jagger R89 met Astra Groen mesjes, en is nu al 'verkocht'. Ohja, scheren na douchen vind ik niet prettig. Altijd uitslag, het lijkt of de huid dan te week is om het mesje te kunnen verdragen. Probeer eens te scheren voor het douchen. 4
Kazuya17 Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Welkom op het forum, laat je baard even staan en voel welke richting het groeit. Je kunt ook uitslag krijgen door het drijfgas in de spuitbussen. Misschien handig om een kwastje te kopen andere zeep en een krabbertje Edwin Jagger R89 bijv. Succes.
Kitchen Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Schaf jezelf een krabber en wat DE mesjes aan en koop een kwast en een kwalitatief beter zeepje (dat hoeft echt niet gek veel te kosten) en je zult merken dat na een tijdje het scheren steeds betere resultaten oplevert totdat je op een gegeven moment doorhebt dat het niet meer beter kan dan een glad geschoren verzorgd gezicht zonder irritatie en ingegroeide haren. Zodra je dat punt hebt bereikt ga je zepen verzamelen.... 1
IEDierckx Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Heb ergens gelezen dat om ingegroeide haren te vermijden het aanbevolen is om 12-24u na de scheerbeurt een (zachte) scrub te gebruiken. Ik heb er zelf geen last van, dus kan niet uit eigen ervaring spreken maar wellicht iets om te proberen ?
VarioTMS Posted May 8, 2019 Author Posted May 8, 2019 Kitchen schreef 1 uur terug: Schaf jezelf een krabber en wat DE mesjes aan en koop een kwast en een kwalitatief beter zeepje (dat hoeft echt niet gek veel te kosten) en je zult merken dat na een tijdje het scheren steeds betere resultaten oplevert totdat je op een gegeven moment doorhebt dat het niet meer beter kan dan een glad geschoren verzorgd gezicht zonder irritatie en ingegroeide haren. Zodra je dat punt hebt bereikt ga je zepen verzamelen.... Aan wat voor zeep zat je zelf te denken, of zou je aanraden?
Snuff Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Baume.be scheercreme (de creme niet de zeep!), speciaal voor de gevoelige huid
VarioTMS Posted May 8, 2019 Author Posted May 8, 2019 Zou je de Baumbe safety razor dan ook aanraden?
d1rk Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 VarioTMS schreef 58 minuten geleden: Zou je de Baumbe safety razor dan ook aanraden? Kan best een goed krabbertje zijn, maar op het eerste oog lijkt het mij China meuk wat redelijk aan de prijs zit. Mijn advies: koop een Muhle R89/R41 of een Merkur, (kost ca. 25 a 30 euro) deze behouden zijn waarde, en als je wat anders wilt verkoopt het ook gemakkelijker.
Kitchen Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 VarioTMS schreef 1 uur terug: Aan wat voor zeep zat je zelf te denken, of zou je aanraden? Een TFS zeepje bijvoorbeeld. Keuze genoeg en daar kun je je zowel qua prijs als kwaliteit geen bult aan vallen.
d1rk Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Proraso of Haslinger is ook goed, zeker voor een beginner. 1
Snuff Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 VarioTMS schreef 1 uur geleden: Zou je de Baumbe safety razor dan ook aanraden? Nee dat zou ik niet, alleen de creme en de aftershave balm, die zijn super voor iemand met gevoelige huid. d1rk schreef 55 minuten geleden: Mijn advies: koop een Muhle R89/R41 of een Merkur, (kost ca. 25 a 30 euro) deze behouden zijn waarde, en als je wat anders wilt verkoopt het ook gemakkelijker. De R41 is zeker een heel goede krabber maar zou ik een beginner niet aanraden, dat gaat 9 op 10 niet goed komen. Naar mijn bescheiden mening is de restwaarde van dit soort krabbers laag, zowat iedereen heeft er al eentje of meerdere. Maar de prijs nieuw valt mee en het zijn inderdaad goede krabbers. 1
d1rk Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Snuff schreef 8 minuten geleden: Nee dat zou ik niet, alleen de creme en de aftershave balm, die zijn super voor iemand met gevoelige huid. De R41 is zeker een heel goede krabber maar zou ik een beginner niet aanraden, dat gaat 9 op 10 niet goed komen. Naar mijn bescheiden mening is de restwaarde van dit soort krabbers laag, zowat iedereen heeft er al eentje of meerdere. Maar de prijs nieuw valt mee en het zijn inderdaad goede krabbers. R41, omdat ik de R89 toch wel tam vind, maar wellicht onderschat ik de R41 aangezien ik wel wat ervaring heb met de Merkur Progress op standje 3. Maar dat is een andere discussie.
Hanskoning Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Snuff schreef 25 minuten geleden: Nee dat zou ik niet, alleen de creme en de aftershave balm, die zijn super voor iemand met gevoelige huid. De R41 is zeker een heel goede krabber maar zou ik een beginner niet aanraden, dat gaat 9 op 10 niet goed komen. Naar mijn bescheiden mening is de restwaarde van dit soort krabbers laag, zowat iedereen heeft er al eentje of meerdere. Maar de prijs nieuw valt mee en het zijn inderdaad goede krabbers. +1 Ik begrijp deze aanbeveling elke keer ook niet zo. Het leren scheren met een krabber kent normaal gesproken een leercurve en het belangrijkste geen druk zetten blijkt in de praktijk telkens weer weerbarstig te zijn. Begin je vervolgens met een R41 die toch al niet de comfortabelste krabber is en ook vrij efficiënt is kan het beginnende scheerplezier bij nieuwelingen flink bederven. De Progress op stand 3 is in mijn optiek geen vergelijk aan de R41 maar zoals altijd uekaz 2
d1rk Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Hanskoning schreef 47 minuten geleden: ...het belangrijkste geen druk zetten blijkt in de praktijk telkens weer weerbarstig te zijn. Valt wel mee, een vriend die ik een de EdwinJagger R89 aanraadde i.c.m. Astra Groen, was de 1e keer redelijk glad zonder enige kras. Dus het kan wel, of is hij een uitzonderlijk talentje? Hanskoning schreef 47 minuten geleden: De Progress op stand 3 is in mijn optiek geen vergelijk aan de R41 maar zoals altijd uekaz Oh? Dacht dat standje 3 redelijk agressief was. Anyway de R89 vind ik maar redelijk lauw, zeker de de Voshkod ? Maar goed, om even ontopic te zijn: Koop een Muhle R89 en wat fijne Astra Groen of Blauw mesjes, en je hebt er als beginner een goede start! Gaan met die ? ! 1
Hanskoning Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Natuurtalent dient direct een filmpie te maken kunnen die Amerikanen nog wat van leren. ? 3
shadowman12 Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Ik heb zelf de R41 en het is efficiente krabber, maar ik zou hem niet voor een beginner aanraden. Je zou op AliExpress de Qshave kunnen kopen, op een ander forum waar veel beginners zitten zijn die erg tevreden over, en is niet meteen een flinke investering, en hij is ook verstelbaar. Maar een goede zeep en eventueel pre shave zijn ook net zo belangrijk naar mijn idee. https://nl.aliexpress.com/item/Men-Double-Edge-Safety-Shaving-Razor-Adjustable-1-6-Files-Classic-Double-Edge-Razors-1-handle/32791325508.html En dan nog een mild DE mesje uitzoeken(afhankelijk van je baardgroei en huidtype). Qua scheerzeep zou ik gaan voor DR Harris of Haslinger, mijn eenieder heeft daar zijn voorkeur, op shavedash.com kun je samples bestellen. 1
Hans1980 Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 Eerste prioriteit is ingroei oplossen. Glad of niet glad zijn zorgen voor later. Ingroei wordt namelijk veroorzaakt doordat haren te kort afgesneden worden op plaatsen waar deze (bijna) evenwijdig lopen met het vel. Een cartridge geeft nauwelijks controle hierover. Een niet agressieve krabber wel. Dus: Beginnen met de minst agressieve krabber die je kan vinden. Merkur 15c (of 25c) is ondanks dat het een open kam betreft een van de minst agressieve en makkelijkst scherende krabbers op de markt. Dat is dus zeker een optie. Moeilijk(er) om hier spekglad mee te gaan maar dat is nu net even de bedoeling. Je begint eerst op het punt waar je geen ingegroeide haren meer ervaart en van daaruit bouw je terug op naar een gladder resultaat. Wat zeep betreft. Baume.be zoals gesuggereerd door Snuff wordt zeer hoog aangeschreven. Vind je die te duur dan is de eerder genoemde Haslinger een uitstekende optie. Hoge prestaties en wordt zeer goed verdragen. In het geval van de Haslinger zou ik niet voor de Shafmilch (schapenmelk) gaan. Reden zijnde dat de Shafmilch lanoline bevat. Dit ingrediënt wordt door velen als weldadig ervaren maar sommigen zijn er overgevoelig aan. Persoonlijk is Haslinger mijn all-round favoriete zeep. Ringelblumen of Aloe Vera zijn leuke opties. In het begin ga je, waar mogelijk, uitsluitend met de haren mee scheren . Je zegt dat je baard op bepaalde plaatsen in alle richtingen groeit. Toch zullen sommige richtingen daar minder problemen geven dan andere. Met een krabber ga je dat beter aanvoelen dus zeker nog steeds veel aandacht aan besteden. Als laatste moet je wat experimenteren met temperatuur van het water. Veel mensen verdragen heel warm water zeer slecht, ondanks dat dat de "beste" manier zou moeten zijn. Dus... Wat spelen met enerzijds scheren voor of na het douchen alsook warm tot lauw tot misschien zelfs koud water om je te scheren. Veel succes. 3
Kazuya17 Posted May 8, 2019 Posted May 8, 2019 En niet geheel onbelangrijk, koop een test pakket van mesjes. Lees de index van @Harkos kan ook helpen die heeft zowat elke mesje getest en zorgvuldig beschreven. 3
d1rk Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 Kazuya17 schreef 10 uur geleden: En niet geheel onbelangrijk, koop een test pakket van mesjes. Lees de index van @Harkos kan ook helpen die heeft zowat elke mesje getest en zorgvuldig beschreven. Niet helemaal mee eens. Als je nog moet beginnen met de techniek zou ik gewoon eerst een paar pakjes van het zelfde merk opmaken, alvorens je gaat experimenteren. Als je als beginner alles door elkaar gaat gebruiken zie je door het bos de bomen niet meer. 4
Hanskoning Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 d1rk schreef 4 uur geleden: Niet helemaal mee eens. Als je nog moet beginnen met de techniek zou ik gewoon eerst een paar pakjes van het zelfde merk opmaken, alvorens je gaat experimenteren. Als je als beginner alles door elkaar gaat gebruiken zie je door het bos de bomen niet meer. Daar sta ik helemaal achter in het begin niet (teveel) variëren met scheergoed omdat je je dan blijft afvragen waarom de scheerbeurt wel of niet goed ging en je de oorzaak alleen in de gebruikte spullen gaat zoeken terwijl het vaak de techniek is die parten speelt. 1 1
WilcoRoos Posted May 9, 2019 Posted May 9, 2019 Hanskoning schreef 1 uur geleden: Daar sta ik helemaal achter in het begin niet (teveel) variëren met scheergoed omdat je je dan blijft afvragen waarom de scheerbeurt wel of niet goed ging en je de oorzaak alleen in de gebruikte spullen gaat zoeken terwijl het vaak de techniek is die parten speelt. Inderdaad, na een goede basis te hebben gelegd en precies weten hoe het hoort te voelen is daar echt onderdeel van, kun je 1 ding gaan variëren per keer, op die manier kun je blijven vergelijken en makkelijker ontdekken wat jouw exacte voorkeuren zijn. 1 1
VarioTMS Posted May 10, 2019 Author Posted May 10, 2019 Allemaal bedankt voor het reageren, ik ga me hier in verdiepen en zeker wat aanschaffen. Wat raden jullie aan, ik heb nu enkele scheerbultjes op mijn hals. Is het beter om mij gewoon te scheren met een krabbertje o.i.d. (Of iets van wat jullie mij adviseerde). Of even wachten met scheren? Mij lijkt het dat als ik wacht met scheren dat de scheerbultjes niet weggaan? Wat is jullie advies? 1
Recommended Posts