Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu is het voor mijn niet nodig me iedere dag te scheren, een beetje stoppel is niet erg. Als ik met de Mühle R41 over 2 dagen groei heen ga is er geen probleem. Doe ik het elke dag dan krijg is snel scheerbrand. Is dat kwestie van wennen? Is het beter elke dag te scheren? Wat is jullie mening daar over

Posted

Ik ben zelf geen dagelijks scheerder en als ik scheer doe ik het met het open mes, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat door dagelijks te scheren je huid zich daaraan gaat aanpassen. Dat zou dan impliceren dat het door vaker te scheren minder scheerbrand oplevert uiteindelijk. Het zou ook best natuurlijk een technische kwestie kunnen zijn, dat je leert beter te scheren met minder druk en irritatie.

• Thanks! 1
Posted

Ik scheer me elke dag en soms 2x als ik bijvoorbeeld's avonds nog iets bijzonders heb. Voor mij is dat geen probleem, maar er is een heel groot verschilik gebruik één van de mildst scherende krabbers, namelijk de Merkur 34C. Met een R41 heb ik geen ervaring, maar de verhalen kenende kan dat wel eens te veel van het goede zijn voor je huid inderdaad. Medeforumlid Snuff scheert zich volgens mij zelfs élke dag minimaal 2x en er zijn er wellicht nog wel meer die dat doen, dus het moet zeker kunnen. Belangrijkste hierbij is natuurlijk dat ieder mens anders is, iedereen een andere huid heeft en dan zijn er ook nog eens ontelbare combinaties mogelijk van krabbers, mesjes en zepen/crèmes.

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted

Zo als je in de SVDD kan zien scheren veel leden zich elke dag met de meest uiteenlopende krabbers dus elke dag scheren is absoluut geen probleem voor velen.

Eigenlijk komen je vragen telkens op hetzelfde neer en dat is dat er scheerbrand ontstaat en daar zoek je allerlei verklaringen voor zoals de gebruikte krabber en/of het gebruikte mesje en/of zoals hier nu de frequentie van het scheren terwijl ik denk dat het bij jezelf begint.

Over het algemeen ontstaat scheerbrand doordat je de opperhuid teveel aangetast hebt met de gedane scheerbeurt die daardoor geïrriteerd raakt en dus rood en branderig aan gaat voelen. Met elke dag scheren beschadig je weer de nog niet geheel herstelde huid en er onstaat weer scheerbrand en steeds iets heftiger, er is zeg maar sprake van perpetuum mobile.

Als je je om de dag scheert krijgt de opperhuid natuurlijk meer tijd om te genezen dus zal de scheerbeurt minder snel tot irritatie leiden.

Maar het probleem zit m.i. toch zoals eerder gezegd meer in je scheertechniek want als je in staat bent om het mesje zonder druk over de huid te laten gaan onder de juiste scheerhoek dan raakt de opperhuid minder aangedaan en is elke dag scheren mogelijk.

Gun je gewoon zelf de tijd en trek er maar een paar maanden voor uit om de techniek onder de knie te krijgen je zal zien dat de opperhuid steeds minder geïrriteerd raakt.

• I like it 3
  • Thanks! 1
Posted

Is persoonlijk, scheer al 40+ jaar twee keer per dag. Deze morgen heb ik me bijvoorbeeld om 5 uur met de gamechanger geschoren die gisteren aankwam en een half uurtje geleden ontving ik de Muhle Rocca en dook gelijk de badkamer in voor een 3 gangen test scheerbeurt. Niks last, mogelijks komt dat omdat ik enorm veel buiten heb geleefd en mijn huid erg taai is.

Hanskoning schreef 4 minuten geleden:

er onstaat weer scheerbrand en steeds iets heftiger, er is zeg maar sprake van perpetuum mobile

Klinkt eng, brrrrr .... gelukkig geen last van :lol:

• Haha 1
Posted

In de zomer ga je, als je regelmatig buiten bent, inderdaad een iets taaiere huid krijgen door de zon.  

Dan gaat het scheren ook makkelijker. 

Dan is het helemaal lekker om een goede mentholzeep te nemen.   

Meteen een goed verfrissend begin van de dag.  

(Tenzij je door teveel zon verbrandt natuurlijk)

Posted (edited)

Ik scheer me om de dag, omdat a: mijn baardgroei niet spectaculair is en b: huidirritatie.

Ik had bij de Fusion zelfs met een 1x in de 3 dagen beurt pijnlijke en rode plekken, die heb ik nu alleen als ik een onbekende krabber gebruik en weer heel dom druk heb gezet. De krabbers die ik veelvuldig gebruik geven geen 'razorburn' meer, alle andere moet ik eerst onder de knie krijgen, bij elke varieert de hoek, de snelheid en vaak ook welk mesje residentie heeft ingenomen in de krabber.

Om je een idee te geven, ik had de Fatip Piccolo Limited Edition gekocht, mooie prijs, gaaf uiterlijk en twee basisplaten open en gesloten. 

Het heeft weken geduurd voor ik een bloedbad kon voorkomen, gewend aan de vergevingsgezindheid van de R89 en hoe ik de Mach 3 & Fusion gebruikte zette ik stevig in, slecht idee, ook bij de R89 loop je dan toch rode plekken op. Mijzelf aanleren na diverse tips van o.a. @Hanskoning om echt helemaal geen druk te geven, maar het gewicht van de krabber zijn werk te laten doen loonde de moeite, ik zwier nu moeiteloos de Piccolo open kam over het gelaat, iets dat ik haast opgegeven had. Nu heb ik problemen met de Timeless SS OC 0.95 maar ook die ontstaan door toch iets te veel druk, dat luistert gewoon nog nauwer.

Let wel er zijn mesjes die in combinatie met bepaalde krabbers gewon oncomfortabel zijn, en ook sommige krabbers die bij het inleggen van een mesje veel speling hebben, daar kun je makkelijk een mesje verkeerd in plaatsen met als gevolg 'Dunschiller - effect'.

Geduld en oefenen, wedden dat je over een paar maanden niet beter weet dan dat de 41 een prettig mes is?

Edited by WilcoRoos
Wachten op correctie, 1. 2. ...
  • I like it 3
  • Thanks! 1
Posted

Ik had het zelfde met de Fatip. Overgestapt naar een Merkur 34C met Feather mesjes en geen probleem meer.

Zal vast aan mijn techniek liggen, maar dit werk voor mij.

Een andere zeep kan ook verschil maken.

En vooral de tijd nemen. Een wat gehaaste scheerbeurt geeft meer problemen.

Posted
Tinboy schreef 2 uur geleden:

Ik had het zelfde met de Fatip. Overgestapt naar een Merkur 34C met Feather mesjes en geen probleem meer.

Zal vast aan mijn techniek liggen, maar dit werk voor mij.

Een andere zeep kan ook verschil maken.

En vooral de tijd nemen. Een wat gehaaste scheerbeurt geeft meer problemen.

Qua techniek is het eigen best makkelijk met safety razors, maar je moet even de volgende truc weten, de kop van de safety razor heeft een rond bolling, die zet op je gezicht horizontaal en kantel je todat je voelt dat ie baardgroei pakt, dat is je scheerhoek. En natuurlijk het mesje het werk laten doen en geen druk zetten. Zie onderstaand plaatje als voorbeeld. Als je hoek groter maakt ga je in plaats van scheren een soort van schrapen en dan krijg je dus meer last van scheerbrand.

spacer.png

Coarse schreef op 25-4-2019 om 12:42:

Nu is het voor mijn niet nodig me iedere dag te scheren, een beetje stoppel is niet erg. Als ik met de Mühle R41 over 2 dagen groei heen ga is er geen probleem. Doe ik het elke dag dan krijg is snel scheerbrand. Is dat kwestie van wennen? Is het beter elke dag te scheren? Wat is jullie mening daar over

Ik scheer met mijn Muhle R41 en Feather mesjes soms wel is twee keer per dag. Als je scheerbrand moet je denk ik na het scheren wat aluin gebruiken en goede techniek,hoek van je safety razor en goede zeep en aftershave balm. De Proraso Aftershave Balm heeft een formule die scheerbrand voorkomt na het scheren.

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted
shadowman12 schreef 11 uur geleden:

Als je scheerbrand moet je denk ik na het scheren wat aluin gebruiken.

Aluin kan scheerbrand niet verhelpen en op een aangetaste huid is dit werkelijk geen pretje. Aluin ontsmet en dicht kleine wondjes maar heeft als je het te lang laat zitten zelfs een uitdrogend effect.

shadowman12 schreef 11 uur geleden:

De Proraso Aftershave Balm heeft een formule die scheerbrand voorkomt na het scheren.

Juist de huid moet zich herstellen dus een balm zonder alcohol inplaats van een alcohol houdend product is minder irriterend.

Maar de functie van elke balm is  gelijk namelijk voeding voor de huid maar ook hiermee voorkom je niet de scheerbrand hoogstens een kalmerend effect. 

En net zoals daar crèmes voor de gevoelige huid of balm zijn zet ik een vraagteken bij hun “speciale” werking elk goed product is hiervoor goed.

Dat gezegd hebbende was het een oud forum lid Talibeard die als advies gaf om bij scheerbrand Arko C (kleine groene tube en bij de Turkse super te verkrijgen) op de huid te smeren. Of met dit product een beter resultaat bereikt wordt weet ik niet maar het is voor beginnende scheerders natuurlijk te proberen.

2980CB35-29B5-4B20-A465-29D63C3859B6.jpeg

Posted

Heb hier een potje 3P, ruikt eventjes raer, maar is wel lekker zacht voor scheerbrand.

Maar zelf ervaar ik dat mijn huidje gewoon 'rust' nodig heeft na het scheren, liefst een dag of twee.

De 3P producten, ik geloof dat er wel meer mensen hier blij mee zijn. Als Haslinger Schafmilch op is, koop ik daar ook de zeep van.3p-crema-pre-e-post-rasatura-100-ml.jpg

Posted

@shadowman12 wilde voornamelijk aangeven dat een andere krabber misschien prettiger werkt.

Kon het heel goed merken, en dat is  rede dat ik de Fatip niet meer gebruik. Voor mij werkt de 34C gewoon veel beter en prettiger.

• I like it 1
Posted
Hanskoning schreef 2 uur geleden:

Aluin kan scheerbrand niet verhelpen en op een aangetaste huid is dit werkelijk geen pretje. Aluin ontsmet en dicht kleine wondjes maar heeft als je het te lang laat zitten zelfs een uitdrogend effect.

Juist de huid moet zich herstellen dus een balm zonder alcohol inplaats van een alcohol houdend product is minder irriterend.

Maar de functie van elke balm is  gelijk namelijk voeding voor de huid maar ook hiermee voorkom je niet de scheerbrand hoogstens een kalmerend effect. 

En net zoals daar crèmes voor de gevoelige huid of balm zijn zet ik een vraagteken bij hun “speciale” werking elk goed product is hiervoor goed.

Dat gezegd hebbende was het een oud forum lid Talibeard die als advies gaf om bij scheerbrand Arko C (kleine groene tube en bij de Turkse super te verkrijgen) op de huid te smeren. Of met dit product een beter resultaat bereikt wordt weet ik niet maar het is voor beginnende scheerders natuurlijk te proberen.

2980CB35-29B5-4B20-A465-29D63C3859B6.jpeg

Daarom is de Proraso ook best geschikt, zit geen alcohol in maar witch hazel.

Posted
shadowman12 schreef 1 uur terug:

Daarom is de Proraso ook best geschikt, zit geen alcohol in maar witch hazel.

Wat ik bedoel is dat scheerbrand een aangetaste opperhuid is die allereerst rust nodig heeft om te herstellen en hoe beter de scheertechniek zich ontwikkeld hoe minder de huid beschadigd raakt bij het scheren.

En natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur voor een product waarvan hij het meeste kalmerende resultaat ondervind en dat is iets wat je proefondervindelijk in je scheerreis zal ontdekken.

De Proraso wit met Witch Hazel staat dan haaks op het kalmerend effect zou je kunnen denken want WHis tenslotte een astringent en heeft eenzelfde werking als aluin, maar het aandeel in de lotion zal waarschijnlijk niet hoog zijn.

Posted

Geen idee hoe hoog het percentage is, ik zou zelf ook nooit een balm met alcohol kiezen, want eigenlijk is alcohol heel slecht voor de huid, het maakt al je huidcellen meteen kapot en maakt de huid nog vatbaarder voor slechte invloeden van buitenaf. Dus ik snap ook niet zo goed waar mensen al die aftershaves met alcohol op hun gezicht smeren, het zal onwetendheid zijn, ieder dermatoloog zal je dat zeggen.

Alcohol lost verder de natuurlijke vetten op in het oppervlakkige gedeelte van je huid. En die heb je nu juist heel erg hard nodig om te voorkomen dat er vocht verdampt en irriterende stoffen je huid kunnen beschadigen. Dat maakt alcohol ook een penetration enhancer. Doordat de barrièrefunctie kapot gaat, kunnen stoffen dieper de huid in dringen. Fijn, zal je misschien denken, maar dat geldt ook voor stoffen die je liever niet diep in je huid wilt. Denk maar aan bepaalde bewaarstoffen.

Als laatste is er nog een hele belangrijke reden om de slechte soort alcohol  te mijden. Alcohol zorgt ervoor dat de voorlopers van vitamine A (denk aan bètacaroteen en retinol) niet verder omgezet kunnen worden tot vitamine A zuur. Je huid krijgt dan een tekort aan deze huidverjonger. Dit fenomeen verklaart ook deels de versnelde veroudering die je ziet bij alcoholisten. Niet echt logisch dus om alcohol toe te voegen aan producten met deze ingrediënten!

Posted

@shadowman12 O jé dan moet mijn huid na een kleine 40 jaar aftershave en Whisky gebruik -hoewel die laatste natuurlijk niet onder het slechte soort alcohol geschaard kan worden- dus wel heel verouderd zijn. ?

Maar nu begrijp ik dat mensen vaak zeggen je ziet er veel ouder uit als je als je leeftijd doet vermoeden Koning. ?

• I like it 1
  • Haha 1
Posted
shadowman12 schreef 30 minuten geleden:

Geen idee hoe hoog het percentage is, ik zou zelf ook nooit een balm met alcohol kiezen, want eigenlijk is alcohol heel slecht voor de huid, het maakt al je huidcellen meteen kapot en maakt de huid nog vatbaarder voor slechte invloeden van buitenaf. Dus ik snap ook niet zo goed waar mensen al die aftershaves met alcohol op hun gezicht smeren, het zal onwetendheid zijn, ieder dermatoloog zal je dat zeggen.

Alcohol lost verder de natuurlijke vetten op in het oppervlakkige gedeelte van je huid. En die heb je nu juist heel erg hard nodig om te voorkomen dat er vocht verdampt en irriterende stoffen je huid kunnen beschadigen. Dat maakt alcohol ook een penetration enhancer. Doordat de barrièrefunctie kapot gaat, kunnen stoffen dieper de huid in dringen. Fijn, zal je misschien denken, maar dat geldt ook voor stoffen die je liever niet diep in je huid wilt. Denk maar aan bepaalde bewaarstoffen.

Als laatste is er nog een hele belangrijke reden om de slechte soort alcohol  te mijden. Alcohol zorgt ervoor dat de voorlopers van vitamine A (denk aan bètacaroteen en retinol) niet verder omgezet kunnen worden tot vitamine A zuur. Je huid krijgt dan een tekort aan deze huidverjonger. Dit fenomeen verklaart ook deels de versnelde veroudering die je ziet bij alcoholisten. Niet echt logisch dus om alcohol toe te voegen aan producten met deze ingrediënten!

Ik vind het wel aannemelijk, m.u.v. van de laatste 2 zinnen, want orale consumptie is natuurlijk niet te vergelijken met dermale toepassing daarvan. Heb je een bron?

Trouwens menthol is ook behoorlijk irriterend voor de huid, vandaar dat Proraso Wit en soortgelijke dit ook niet bevatten.

• Haha 1
Posted
d1rk schreef 1 minuut geleden:

Ik vind het wel aannemelijk, m.u.v. van de laatste 2 zinnen, want orale consumptie is natuurlijk niet te vergelijken met dermale toepassing daarvan. Heb je een bron?

Trouwens menthol is ook behoorlijk irriterend voor de huid, vandaar dat Proraso Wit en soortgelijke dit ook niet bevatten.

Ja een bevriende dermatoloog, dat is de bron.

Posted
d1rk schreef 1 uur geleden:

Proraso wit zeep heeft wel degelijk menthol als ingrediënt, wel in mindere mate als in de groene uitvoering.

• Thanks! 1
Posted

Toch heb ik een beter gevoel na het scheren als ik eerst een aftershave gebruik en dan een balm.
Omdat ik een droge huid heb, meed ik alcohol aftershaves met dezelfde argumenten als hierboven staan. Maar sinds ik wel aftershave gebruik voelt het daarna echt veel beter. Witch hazel droogt mijn huid nog veel erger uit dan alcohol, ik gebruik dit eigenlijk bijna nooit meer.
Uekaz, zoals altijd.

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted
Toch heb ik een beter gevoel na het scheren als ik eerst een aftershave gebruik en dan een balm.
Omdat ik een droge huid heb, meed ik alcohol aftershaves met dezelfde argumenten als hierboven staan. Maar sinds ik wel aftershave gebruik voelt het daarna echt veel beter. Witch hazel droogt mijn huid nog veel erger uit dan alcohol, ik gebruik dit eigenlijk bijna nooit meer.
Uekaz, zoals altijd.
Grappig, voor mij geldt excact hetzelfde.
  • I like it 1
Posted

Ik gebruik al jaren Turkse edc na het scheren, maar merk niets van een beschadigde huid. Rij motor, dan komt er toch troep genoeg op de huid. Inmiddels 72 en prima velletje. Oh ja drink ook nog eens stevig, alcoholist?? Wanneer ik last heb van geïrriteerde huid doe ik er wat olijfolie op, maar dat komt sporadisch voor.
Voor mij een beetje koeien kak verhaal.

Harrie Kosses

• I like it 2
Posted

Waar je van overtuigd bent moet je toepassen, zelf gebruik ik al sinds mijn jeugd alcohol aftershaves 's morgens en 's avonds, geen last van. Tijdens de dag creme ik mijn gezicht wel in.

Posted
Harkos schreef 9 uur geleden:

Ik gebruik al jaren Turkse edc na het scheren, maar merk niets van een beschadigde huid. Rij motor, dan komt er toch troep genoeg op de huid. Inmiddels 72 en prima velletje. Oh ja drink ook nog eens stevig, alcoholist?? Wanneer ik last heb van geïrriteerde huid doe ik er wat olijfolie op, maar dat komt sporadisch voor.
Voor mij een beetje koeien kak verhaal.

Harrie Kosses

Snuff schreef 2 uur geleden:

Waar je van overtuigd bent moet je toepassen, zelf gebruik ik al sinds mijn jeugd alcohol aftershaves 's morgens en 's avonds, geen last van. Tijdens de dag creme ik mijn gezicht wel in.

Juist jullie twee kennende en wetende dat jullie op gevorderde leeftijd nog geheel strak in het vel zitten zou dit eigenlijk een aanbeveling moeten zijn om minimaal 5keer per dag een flinke hoeveelheid alcohol houdende after shave op het gezicht te plempen en de alcoholische versnaperingen consumptie flink op te voeren. ?

Hoe vaak die dermatologen er toch naast zitten is ronduit verontrustend zo constateer ik telkens weer. ? ?

• I like it 2
  • Haha 2