Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dat is misschien een rare vraag, maar is 1 pass een scheerbeurt? of is de routine, 2 á 3 passes, een scheerbeurt?

ik heb namelijk een Astra Blue, voor drie keer drie passes gebruikt en bij de één na laatste pass begon het pijn te doen. Ik dacht dat het aan mijn techniek lag.

Want ik had gelezen dat Astra's makkelijk 4 á 5 scheerbeurten mee moet kunnen, dit ligt echter wel aan je definitie van scheerbeurt.

Posted
Snuff schreef 1 minuut geleden:

Als het niet meer comfortabel is ander mesje erin

Hoe vaak gebruik jij meestal een mesje?

Gewoon als indicatie.

Posted
Snuff schreef 3 minuten geleden:

Vijftal keer (1 keer=hoofd+gezicht)

Okay, dat is wel redelijk

Posted

Gemiddeld 5 scheerbeurten waar ik een gangetje of 4 per scheerbeurt doe, dus vermenigvuldigd 20 gangen en dan mag niet onvermeld blijven dat mijn bolletje redelijk groot is en ik een volle en zware baard heb.

Maar los van dat, als een mesje al zo snel tot irritatie leidt is de gedachte al snel dat het mesje niet goed is en dat bestrijd ik want de Astra blauw is een mesje waar gewoon goed mee te scheren valt.

Als je bij de derde gang (wij gebruiken hier het liefst de Nederlandse taal) al irritatie oploop durf ik te stellen voor 99’9% dat je de scheertechniek nog niet geheel onder de knie hebt.

En als je dan een paar weken met een R41 scheert zoals je aangeeft na van een Cartridge systeem af te komen zit het  euvel naar grotewaarschijnlijkheid in het te veel druk zetten met de krabber en de verkeerde scheerhoek aanhouden.

Als beginnende krabber scheerder had je misschien ook beter een 89 aan kunnen schaffen omdat niet elk foutje genadeloos afstraft wat de R41 wel hoewel hij getemd is toch zeker nog doet.

Posted
Hanskoning schreef 15 minuten geleden:

Gemiddeld 5 scheerbeurten waar ik een gangetje of 4 per scheerbeurt doe, dus vermenigvuldigd 20 gangen en dan mag niet onvermeld blijven dat mijn bolletje redelijk groot is en ik een volle en zware baard heb.

Maar los van dat, als een mesje al zo snel tot irritatie leidt is de gedachte al snel dat het mesje niet goed is en dat bestrijd ik want de Astra blauw is een mesje waar gewoon goed mee te scheren valt.

Als je bij de derde gang (wij gebruiken hier het liefst de Nederlandse taal) al irritatie oploop durf ik te stellen voor 99’9% dat je de scheertechniek nog niet geheel onder de knie hebt.

En als je dan een paar weken met een R41 scheert zoals je aangeeft na van een Cartridge systeem af te komen zit het  euvel naar grotewaarschijnlijkheid in het te veel druk zetten met de krabber en de verkeerde scheerhoek aanhouden.

Als beginnende krabber scheerder had je misschien ook beter een 89 aan kunnen schaffen omdat niet elk foutje genadeloos afstraft wat de R41 wel hoewel hij getemd is toch zeker nog doet.

Het gebeurde bij de 3 scheerbeurt(van 3 gangen ieders) van dit mesje dus 9 gangen mee gedaan. In principe hebben mijn wangen er geen last van. Het is vooral mijn keel en kin. Dus zou het inderdaad best aan de techniek kunnen liggen. 

Ik heb wel bewust voor de r41 gekozen. Want mijn baard is erg hard, cartridge scheermesjes waren naar 2 á 3 gangen vol en bot.

Posted

Is best te verwachten, zeker als je hard haar hebt.
Hier meestal na 3x3 weg.
Maar soms heb je ineens een mesje dat het beter doet, of één die het minder doet. Op een gegeven moment kun je d athos aanvoelen.

Posted
Coarse schreef 53 minuten geleden:

Ik heb wel bewust voor de r41 gekozen. Want mijn baard is erg hard,

die van mij ook maar zelfs met milde krabbers is het resultaat gelijk (hooguit scheren ze iets minder diep uit maar helemaal glad). In de toekomst wellicht eens uitkijken naar een SE krabber (single edge), die werken heel goed bij zware baardgroei.

Posted
Snuff schreef 1 minuut geleden:

die van mij ook maar zelfs met milde krabbers is het resultaat gelijk (hooguit scheren ze iets minder diep uit maar helemaal glad). In de toekomst wellicht eens uitkijken naar een SE krabber (single edge), die werken heel goed bij zware baardgroei.

Dat zou ik doen thanks voor alle tips

Posted

merwtje hier op het forum heeft er wel eens te koop voor aantrekkelijke prijzen. Is het niks voor jouw ben je niet veel kwijt

Posted
Coarse schreef 3 uur geleden:

Ik heb wel bewust voor de r41 gekozen. Want mijn baard is erg hard, cartridge scheermesjes waren naar 2 á 3 gangen vol en bot.

Het is niet zo dat de keuze van de krabber hier alleen invloed op heeft het mesje doet tenslotte het maaiwerk en het is echt dit in combinatie met je scheertechniek.

Dus de gedachte dat alleen efficiënte (soms agressief genoemd) krabbers voor zware baarden zijn is verkeerd. Elke krabber is in staat om elke baard aan te kunnen pakken en is het meer het scheergevoel wat de keuze maakt.

Efficiënte krabbers scheren over het algemeen wel dieper uit als milde krabbers waardoor de huid langer glad blijft aanvoelen, de keerzijde hiervan is dat ze ook sneller schade aan de huid kunnen aanrichten en dat een betere scheertechniek hierop de kans verkleint.

En mag je bij Cartridges nog wel druk zetten om glad te worden bij Elke DE krabber is dit volledig uit den boze.

Maar daar kom je in je nog af te leggen prachtige scheerreis vanzelf wel achter. ?

• I like it 2
Posted

Welkom, misschien kun je nog een los R89 scheerkop kopen die op het steeltje van de R41 past. Kun je afwisselen , ene dag een milde en de volgende keer een wat agressievere.

• I like it 1
Posted
Ko Eversdijk schreef 1 uur terug:

Welkom, misschien kun je nog een los R89 scheerkop kopen die op het steeltje van de R41 past. Kun je afwisselen , ene dag een milde en de volgende keer een wat agressievere.

Is dat mogelijk??

Posted

Dat is mogelijk, als je tenminste een R41 met losse steel hebt. Er is namelijk ook een R41 twist,waarbij de steel vast zit aan de kop. Het is dan een tweedelige krabber.

Google even op b.v.  muhle r89 replacement head dan kun je wel wat vinden. Je kunt op dit forum ook winkels vinden waar ze die kop wel kunnen leveren. 

Posted
Dat is mogelijk, als je tenminste een R41 met losse steel hebt. Er is namelijk ook een R41 twist,waarbij de steel vast zit aan de kop. Het is dan een tweedelige krabber.
Google even op b.v.  muhle r89 replacement head dan kun je wel wat vinden. Je kunt op dit forum ook winkels vinden waar ze die kop wel kunnen leveren. 
Ja, ik heb idd een driedelige R41. Daar ga ik me eens in verdiepen. Bedankt voor de tip

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Posted
Coarse schreef 6 uur geleden:

Ja, ik heb idd een driedelige R41. Daar ga ik me eens in verdiepen

Op het Duitse forum staat er eentje voor €10 link

Posted

Ik wist het, ondanks het vroege uur bijten ze al, kwestie van het juiste aas aan de haak te hangen ? 

• Haha 5
Posted

Ik meen me te herinneren dat bij het uitkomen van de R41 2011 de consensus leek te zijn dat ie dol was op nieuwe mesjes. Die ervaring heb ik zelf ook, mesjes voelen wat vlotter bot aan. Of dat bij het herziene 2013 model ook het geval is weet ik niet.

Posted
Marcel schreef 2 minuten geleden:

Ik meen me te herinneren dat bij het uitkomen van de R41 2011 de consensus leek te zijn dat ie dol was op nieuwe mesjes. Die ervaring heb ik zelf ook, mesjes voelen wat vlotter bot aan. Of dat bij het herziene 2013 model ook het geval is weet ik niet.

Zou best kunnen, het ene mesjes (Astra Blue) ging 8 goede gangen mee

Posted
Marcel schreef 28 minuten geleden:

Dat ervaar ik bij de 2013 uitvoering niet, maar die is natuurlijk tam vergeleken met de 2011.