Tony Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Een aantal jaar terug heb ik een aantal scales gemaakt voor mijn favoriete open messen. In die tijd heb ik eigenlijk teveel materiaal gekocht en die kwam ik tegen toen ik op zoek ging voor scales voor een model 14. Bleek zelfs dat ik halverwege een paar gestopt was. Tijd om het maar weer eens op te pakken. 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 erg mooi vooral die linker met de tekening 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 3, 2019 Author Share Posted April 3, 2019 Hoe diep laat je het mes tussen de scales zakken, evenwijdig aan de lijn van de scales of net iets dieper, evenwijdig aan de oppervlakte waar hij op staat ? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kitchen Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Maken we er een poll van? Ik zeg optie 2, de onderste foto. Daar wordt het mes als het ware opgevangen door de spine op de scales. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 voor mij ook optie 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 3, 2019 Author Share Posted April 3, 2019 Ik was even aan het dubben wat het moet worden. De dikte van het wigje bepaald uiteindelijk waar het mes opgevangen wordt, dus als het mes lager opgevangen moet worden dient het wigje dunner te zijn. Daar het wigje later verder uitgedund kan worden starten we met de lagere uitvoering. Door schroeven te gebruiken Voor de bevestiging blijven we flexibel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Ook ik vind de tweede optie het mooiste. De scales en het hout zien er trouwens goed uit Tony. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WilcoRoos Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 De tweede qua uiterlijk, geweldig dat mini aambeeld! ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 3, 2019 Author Share Posted April 3, 2019 Wigje pasklaar gemaakt, vind hem wel mooi zo. Morgen verder. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 3, 2019 Author Share Posted April 3, 2019 mhharsta schreef 8 minuten geleden: Ook ik vind de tweede optie het mooiste. De scales en het hout zien er trouwens goed uit Tony. Dank je Maarten, Ik kreeg bij mijn bestelling destijds 2 paar blank houten stukjes gratis erbij. Komt nu goed uit om een nieuwe vorm van scales te testen voordat we aan het mooiere hout gaan beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 De lichte scales passen wel bij een zwaar mes, puur persoonlijk natuurlijk. Ga je het hout nog lakken of behandelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 3, 2019 Author Share Posted April 3, 2019 mhharsta schreef 52 minuten geleden: De lichte scales passen wel bij een zwaar mes, puur persoonlijk natuurlijk. Ga je het hout nog lakken of behandelen? Er moet wel wat mee gebeuren, ik kan het niet zo laten, ik ga morgen eens kijken wat er in de kast staat. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kitchen Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Heel fraai! Lichte scales vind ik sowieso mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Als de wig te dik is,zakt mn brede mes er te diep in,komt de "hiel " van het mes er m net onderuit en snij je je daar aan!Gisteren weer een scale gemold,steeds met demonteren oude pin,eerst een bakelieten,nu ook een plastic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Scales verwijderen: tape over de pins (ik wikkel 1 laag tape om de scales, dan zijn de pins aan weerszijden bedekt), en dan aan 1 kant voorzichtig vijlen, tot het ringetje eraf springt. Dan zachtjes hameren, met een doorslag. Zachtjes, tot je niet verder kunt. Vooral niks forceren. Scales omdraaien en aan de andere kant vijlen, tot je het idee hebt dat verder viujlen de scales stuk maakt. Doorslag erbij en weer zachtjes tikken met het hamertje, tot het vast lijkt te zitten. Niet forceren, maar omdraaien en weer vijlen. Na een paar keer dit herhalen tik je het pinnetje in ieder geval uit 1 van de scales, en dan kun je knippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 Albert, het probleem van scales die breken bij het verwijderen van de pins ligt aan het feit dat bij het pinnen de pin zelf aan het eind verdikt. Als je probeert om dit verdikte gedeelte door te scales heen te tikken heb je een zeer grote kans op breuk. De methode die efsk beschrijft zorgt ervoor dat het verdikte gedeelte verwijderd wordt. Zelf gebruik ik een vergelijkbare methode waarbij ik ongeveer 90 procent scoor. ik bewaar meestal de oude pins omdat ik soms ringetjes tekort kom, op de foto is goed te zien hoever de pin verdikt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 De scales behandeld met Meubeline om enige bescherming te krijgen. Het mes aan een kant gepinned, de andere kant komt later als ik tevreden ben over balans bij het gebruik. Balans is mooi in het midden van het mes. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Wederom allen bedankt voor de tips. Ik ga het voorzichtiger aanpakken... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 5, 2019 Author Share Posted April 5, 2019 Ik ben wel tevreden over deze scales, de vorm is passend voor dit grotere mes, de balans is goed bij het slijpen en stroppen. Klaar. Mes sluit keurig in het midden, zo hoort het. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 ga ik ook eens proberen, met een oud mesje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts