FvL Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Eerder heb ik via advertenties in kranten geprobeerd de geschiedenis van Gladweg te beschrijven. Dit bracht me echter niet verder met welke krabbers ze nu precies op de markt hebben gebracht. Misschien dat we samen daar wat aan kunnen doen, en in dit forum-draadje alle bekende Gladweg's bij elkaar kunnen brengen. Om te beginnen dan mijn eigen collectie. Alhoewel mesjes van Gladweg vanaf '29 worden geadverteerd, ben ik verwijzingen naar krabbers pas vanaf '31 tegengekomen. Ze hebben dan ook meteen drie verschillende, van 1,25, 1,90 en 2,25 hfl. Ik vermoed dat onderstaande gillette clones bij deze deze eerste Gladweg's hoorden. In mijn ervaring scheren ze zoals het origineel (dus als old-type, ball-end/brownie), in uitvoering is het belangrijkste verschil dat "Gladweg" in de greep staat. De ball-end kwam in een mooi doosje, maar weet niet of dat origineel is. De volgende doet me, met die plastic dop, erg denken aan vergelijkbare Nederlandse krabbers van o.a. Nationaal en Rembrandt. Hij heeft ook een vergelijkbare kop, alleen staat hier in de top plaat "Gladweg" gegraveerd. Nu wordt het echter interessant, want dat Gladweg ook fraaie betere krabbers heeft verkocht maken de volgende wel duidelijk. Deze OC en scheve zijn duidelijk verwant met eenzelfde constructie. Alleen de OC vermeld "Gladweg" onder de kop. De scheve vermeld nergens de naam, maar kwam wel in een Gladweg doosje. Ze doen me qua afwerking en scheereigenschappen erg denken aan Swing krabbers. Vooral de scheve vind ik overigens erg prettig scheren. De laatste is er een met een betrekkelijk dikke onder plaat, doet een beetje aan Fatip denken, en met een modern ogende greep. Heb er daar inmiddels een paar meer van gezien dus die zal ook origineel zijn. Ik ben in mij onderzoek naar advertenties van Gladweg geen advertenties tegengekomen voor krabbers van na de oorlog, dus ik neem aan dat ze allemaal uit de jaren dertig zijn. Ben echter benieuwd naar welke Gladweg's in jullie collecties te vinden zijn. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Mooi spul man! Je kromme doet me erg denken aan een Tuckmar die ik heb, en de laatste aan een Frans model, hoewel ik dan een massieve greep verwacht had. Ik ben benieuwd wat er verder langs komt, zelf kan ik niet zoveel bijdragen, behalve een leeg doodje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts