creon Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Ik heb ondertussen begrepen dat het erg goed slijpen is op een Coticule maar de prijs is best redelijk een BBW heeft de zelfde slijpdelen als een Coticule alleen wat minder (waardoor een Coticule sneller slijpt) ook kun je door de licht kleur van een Coticule ook goed zien wat je aan het doen bent maar is dat alles het prijs verschil waard? Of zouden er nog andere natuursteenen zijn die ook met slurie werken voor een redelijke prijs? (aan 1 steen heb je dan genoeg, ipv verschillende stenen met verschillende grits) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Ik begreep altijd dat een BBW (belgian blue whetstone) een grovere steen is dan een Coticule. Deze pagina legt het heel uitgebreid uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 mooie link daar zeggen ze dat je met slurrie op een BBW een scherpere snede krijgt dan op een coticule MET SLURRIE dat gelezen te hebben nijg ik nog meer naar een BBW met alleen water kun je met een coticule een nog iets scherpere snede krijgen (of dit dan scherper is dan een BBW met slurrie staat er dan weer niet bij, maar ik denk het wel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Een BBW is tergend traag, probeer een goede combisteen te vinden (dus met een achterkant (gelijmd of natuurlijk) van BBW in plaats van leisteen) dan kun je zelf de verschillende kanten proberen. Grote kans dat je die BBW kant daarna nooit meer gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 mijn punt is alleen een BBW van 200x60mm kost 45 euro een Coticule van 150x50mm kost 90 euro is het dat prijs verschil waard ook voor hoe vaak je zo'n steen echt nodig hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
meemai Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 mijn punt is alleeneen BBW van 200x60mm kost 45 euro een Coticule van 150x50mm kost 90 euro is het dat prijs verschil waard ook voor hoe vaak je zo'n steen echt nodig hebt Lijkt me een eenmalige aankoop waar je je leven lang mee doet. Ik bedoel bij schoenen heb je ook schoenen van 45 euro en schoenen van 90 euro. Naar mijn beleving gaan die van 90 vaak langer mee, en zijn vaker van kwaliteit iets beter. Loop maar eens op een paar van haren schoenen en een paar duurdere van een gewoon goed schoenen merk. Die van 45 euro kan je de zool vaak van buigen maar van een degelijke kan je dat niet zeggen. Het is natuurlijk aan jou wat je wel wilt en niet wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 mijn punt is alleeneen BBW van 200x60mm kost 45 euro een Coticule van 150x50mm kost 90 euro is het dat prijs verschil waard ook voor hoe vaak je zo'n steen echt nodig hebt Als ik een opmerking mag maken, laat die 50 en 60 mm aan de kant en ga voor een 40 mm, dat is meer dan voldoende, normaal gebruik je toch een X patroon om te slijpen en dan is dat breed zat en scheelt aardig in prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Ik pik hier even in op een oud onderwerp : is de BBW ( men zegt ongeveer vergelijkbaar met 4k ) wel geschikt als bevel zetter ? dan lijkt mij dat wel leuk om mee te experimenteren om zo het hele mes op natuursteen scherp te kunnen krijgen en maakt het inderdaad niet uit bij Coticule of je een "selected" koopt of niet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Een synthetische steen is voor de bevel veel geschikter , 1000 is prima daarvoor. Naniwa is goed, king wordt ook door veel gebruikt. Dan ben je voor €45 klaar... tis maar een tip Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Bedankt Eelco. Ik heb nu een combi steen van King 1K /6K en daar doe ik het nu mee maar je wilt eens wat proberen he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Snap ik uiteraard! Als je jouw huidige steen eenmaal kent en daar vanaf gaat kijken wat je nog mist, kun je een betere aanvulling kiezen. Anders heb je de kans dat je te veel factoren tegelijk gaat veranderen, dan wordt het lastig te zeggen waar de verandering zit.. Met de king 1000-6000 en de coticule zou je echt een mooi resultaat kunnen behalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiFuMi Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Bedankt. Ben druk aan het oefenen. ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts