Jump to content

scheermes lijkt minder scherp

Ben1611
 Share

Recommended Posts

Hallo beste medescheerders

Ik heb 2 vraagjes .

Ben pas sinds een paar maanden met het open scheermes aan de gang .

Nu heb ik het idee dat met de baardgroei mee het mes soepeler scheert dan tegen de vleug in .Snap wel dat dit normaal is ,maar verschil is wel erg groot .

Komt dit omdat mijn mes niet scherp genoeg is ,of dat mijn techniek nog wat verbetering behoeft ?

2e vraag .

Klopt het dat de goedkopere scheerzeep te weinig glycerine bevat , ik bedoel ....als het te lang duurt voor ik op een ingezeepte plek kom ,vliegen de schilfers van de zeep in het rond .

En is dus de zeep te ver opgedroogd .Scheren is dan bijna onmogelijk 

Merk  wel als ik het wat natter houd ,dat dit beter gaat .

alvast bedankt voor de reacties 

ATG is inderdaad heel erg veel moeilijker en een paar maanden oefenen is heel erg weinig. Zeker onder de neus is lastig ATG.

Onder de wangen lukt eenvoudiger.

Oefenen en geduld is een schone zaak. Succes

Hoeveel scheerbeurten heb je op het mes zitten?
En heb je gestropt tussen beurten in?
Wat betreft de zeep, gewoon opnieuw de kwast erover als het opdroogt.
Bij mij begint het meestal na een minuut of 10 op te drogen, verschilt en beetje per zeep.

Ik strop regelmatig en het aantal scheerbeurten valt wel mee .

Maar als ik die filmpjes op youtube zie ,dan gaat het daar toch allemaal wel een stuk soepeler .

Zal ook wel met de techniek en ervaring te maken hebben .

ik scheer me al weken niet meer raak ,dus we gaan vooruit.

Btw het valt nog niet mee om aan een goeie linnen strop te komen .Bedoel een wat bredere .

mvg Ben 

Vraag 1: Oefenen (x5). Is een techniekkwestie.

Vraag 2: Waarmee scheer je je? Misschien je zeep met meer water opschuimen. Desnoods zeep je eerst 1 kant in als je nog niet snel genoeg bent. Overigens de ene zeep is de andere niet. Best mogelijk dat je met een andere zeep een prettiger resultaat boekt. Beetje uitproberen.

Met zo'n 30 beurten ben ik ook ruimschoots beginner. Ik krijg het ATG vrijwel niet voor elkaar. De wangen gaan prima, maar de driehoek van kin naar de kaakhoeken vrijwel niet. Ligt niet aan het mes maar de scheerder. Techniek dus. Wat zeep betreft: Ik heb een bescheiden collectie van verschillende zepen en merk echt wel verschil tussen de 1 of de andere.

Er is een soortgelijk onderwerp over dit onderwerp in het onderdeel 'Help' van het forum. Lees daar ook eens.

Ben, zelf vind ik dat linnen niet altijd nodig is, ik gebruik het alleen als ik een mes net geslepen heb. Wat wel helpt om je mes goed scherp te houden is langer stroppen. Met de strop die je hebt zou ik zo tegen de 100 slagen maken voor het scheren en 20 na het scheren. Succes

Ik strop regelmatig en het aantal scheerbeurten valt wel mee .

Maar als ik die filmpjes op youtube zie ,dan gaat het daar toch allemaal wel een stuk soepeler .

Zal ook wel met de techniek en ervaring te maken hebben .

ik scheer me al weken niet meer raak ,dus we gaan vooruit.

Btw het valt nog niet mee om aan een goeie linnen strop te komen .Bedoel een wat bredere .

mvg Ben