Jump to content

Krijg mijn scheermes niet echt scherp

Recommended Posts

Posted

Beste forumleden ,

Ik ben niet zo'n actieve blogger maar het volgende probleem doet zich voor

Ben mezelf met een de gaan scheren dat gaat goed 

Een vast knipmes gekocht verschillende tweedehands silversteel zal ik maar zeggen 

Ik krijg ze wel scherp en een haar afscheren gaat ook 

Met de haren mee lukt ook nog   

Tegen de richting in is een drama

Coutile steen gekocht om hem te slijpen maar dat extra stukje scherpte krijg ik niet

Een schavette gekocht en daar lukt het wel mee tegen de richting in  ( astra blad erin wel na 1x scheren weggooien dan is ook daar het echte scherpe eraf)

Waarom krijg ik een open scheermes niet net zo scherp als een de mesje ( wat doe ik fout )

Posted

De vraag is of de messen die je op marktplaats gekocht heb wel scherp genoeg waren. Mijn ervaring is dat dat meestal niet het geval is.

heb je je er in het begin wel goed mee kunnen scheren ?

• Thanks! 1
Posted

Nee wat ik gekocht heb was natuurlijk bot 

Heb ze geslepen op steen en later gestropt 

Kan van mijn arm in een beweging de haren eraf halen dat is het probleem niet 

Maar een hangende haar doorsnijden lukt niet dat lukt met een schavette wel 

Conclusie mijn mes is na heg stroppen net niet  scherp genoeg

Met wederom terug op de steen en weer stroppen wordt het niet beter alsof ik een maximale scherpte bereikt heb en niet verder kom

Posted

Heb het op het gezicht geprobeerd

Met de haren mee gaat nog wel en scheert ook wel 

Maar er tegenin stropt gewoon  kan ik wel 2x zoveel kracht zetten dan is alles rood en schraal 

Posted
Chiel schreef op 19-3-2019 om 20:34:

Waarom krijg ik een open scheermes niet net zo scherp als een de mesje ( wat doe ik fout )

Waarschijnlijk is het mes niet goed geslepen, een open mes is trouwens nooit zo scherp als een krabber mesje, het is gewoon anders aanvoelend. 

Combinatie van pas scheren met open mes en zelf slijpen is natuurlijk bij de overgrote meerderheid van de mensen nu niet echt de ideale combinatie voor een goed resultaat.

Je hebt vergelijkingsmateriaal nodig, ttz een goed geslepen mes.

• I like it 1
Posted

Ik heb een aantal messen die Tony heeft geslepen voor me waarmee het mij nog steeds niet lukt om goed ATG te scheren, althans het gebied van de adamsappel tot aan de kin.

Is meer een techniekding denk ik alhoewel ik van een zeer ervaren barbier wel eens begrepen heb dat ATG niet voor iedereen weggelegd is. Bij sommigen mensen kan het bij sommigen niet. Kennelijk behoor ik tot de niet? Met een DE lukt dat overigens veel beter maar dan wel ten koste van een stevige scheerbrand.

• I like it 1
Posted

Het gedeelte tussen adamsappel en kin is voor mij ook een minder makkelijk gedeelte voor ATG, een aantal keer XTG werkt bij mij prettiger met een uiteindelijk goed resultaat.

Posted

Heeft bij mij ook meer dan een jaar geduurd voordat het rond de kin ATG goed ging. Wel de enige manier om echt goed te scheren. WTG krijg ik het niet kort genoeg.

• I like it 1
Posted

Ik ben nog een beginner op dit gebied met zo'n 30 scheerbeurten met open mes denk ik, maar een BBS is me met een open mes nog nooit gelukt en ik betwijfel of dat überhaupt ooit lukt.

Ik krijg zoveel weerstand ATG dat ik teveel moet gaan trekken en duwen om het glad te krijgen. Maar WTG en enkele keren XTG krijg ik een zeer acceptabel resultaat. Visueel glad zeg maar. Als ik ga voelen ATG dan is het niet glad, WTG als een aal. Ik vind dat prima.

• I like it 1
Posted

@Kitchen oefenen, oefenen, en nog meer oefenen. Toen ik 6 jaar geleden begon heb ik een keer een vakantie (3 weken ) elke dag met open mes geschoren en na die 3 weken kon ik de ATG  redelijk. Ging daarna nog veel  beter. Als je mes scherp genoeg is en vooral bij de ATG in je hals je het mes haast plat op je hals hebt gaat het bij mij haast altijd goed .

Succes verder!

• I like it 1
Posted

Ik dwing mezelf om uitsluitend met open mes te scheren dus dat komt goed. Alleen als het echt niet kan of uitkomt dan pak ik een DE.

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted
Kitchen schreef 4 uur geleden:

Ik ben nog een beginner op dit gebied met zo'n 30 scheerbeurten met open mes denk ik, maar een BBS is me met een open mes nog nooit gelukt en ik betwijfel of dat überhaupt ooit lukt.

Ik krijg zoveel weerstand ATG dat ik teveel moet gaan trekken en duwen om het glad te krijgen. Maar WTG en enkele keren XTG krijg ik een zeer acceptabel resultaat. Visueel glad zeg maar. Als ik ga voelen ATG dan is het niet glad, WTG als een aal. Ik vind dat prima.

Eerst 100 scheerbeurten zwoegen en experimenteren. In mijn ervaring is duwen nooit 

• I like it 1
Posted

Ook na 2 jaar scheren met een open mes had ik moeite met ATG Met name de hals lukte moeilijk, recht onder de kin, en de kin zelf.

Het probleem zat m er in dat ik de hoek van het mes op de moeilijke gebieden toch te groot had. Dat komt nauwer bij ATG dan bij WTG.  Waar ik met een DE niet ATG scheer doe ik dat ook niet met een open mes (onder de neus). Ik let nu  bewust op de hoek als het niet soepel loopt. Kwestie van techniek dus, en dat heeft echt zn tijd nodig.

Maar je hebt wel absoluut een scheerklaar mes nodig!

Het is denk ik goed dat je een mes laat slijpen door een ervaren slijper zodat je een referentie hebt. 

Dan weet je waar je uiteindelijk wil komen met zelf slijpen, en hoe het hoort te scheren.

Posted

@onno Ik vindt 100 scheerbeurten nog heel weinig.

Ik scheer 360 dagen per jaar met open mes en pas na 1 a 2 jaar dat het echt soepel en super begon te gaan.

Dit is niet om te ontmoedigen maar geef het de tijd en dan is de beloning des te groter.

Posted

Omdat ik wat scheerbrand oploop met het scheren met een schavette doe ik dit 1x per week

De rest met DE

In het weekend heb ik dan rustig de tijd want haasten tijdens het scheren is helemaal vreselijk

Dan kan door de week mijn huid weer kalmeren  van  alle gemaakte fouten

Posted

Bij mij ging het juist eigenlijk vanaf de eerste keer al beter dan met een DE, gladder en minder irritatie. Het kost me wel nog steeds behoorlijk wat meer tijd dan met een krabber, dat is dan ook de enige reden dat ik die nog steeds vaker gebruik dan het open mes.
Dit zeg ik niet om op te scheppen, maar alleen om aan te geven dat het niet per se zo lang hoeft te duren voordat het beter scheert dan DE.

Posted

Alleen door ook tussen adamsappel en kin ook ATG te scheren krijg ik het supergladde resultaat, waarvoor het scheren met een open mes garant staat. En inderdaad met minder irritatie dan met een krabber.

• I like it 1
Posted

Herken je verwarring maar al te goed. In het begin het open mes tijdens het scheren regelmatig omgeruild voor mijn vertrouwde DE krabber omdat alles mis ging. Zoals een mede forum lid al aangaf , je blijven oefenen en ik zelf scheer me nu 2 en een half jaar en kan nu pas zeggen dat ik de straight razor goed onder controle heb. (Sommigen leren sneller uiteraard) Geen wondjes ,sneetjes etc. In het begin WTG een ramp. Nu doe ik het bij wijze van spreken met een blinddoek.

Dus veel oefenen en met heel veel vallen en opstaan kom je op een punt waarbij je zegt yes dit is het.

Slijpen van een mes is een appart verhaal. Met toch een overlap. Ook hier weer blijven oefenen. Goede slijpstenen kopen . Ikzelf heb een 1K suihiro,  2K , 5K 8K en een 12 K naniwa en na veel uit proberen behaal ik nu een goed resultaat ( tip , gebruik hiervoor een  oefenmes).

Met de  coticule heb ik een haat, liefdes verhouding.  Het is niet de gemakkelijkste steen. Soms mooi resultaat en ook na een uur zwoegen een mes zo bot als een tierelier. Wat heb ik fout gedaan ? Joost mag het weten.

Ik wens je nog veel succes met je zoektocht en geloof me , het is het dubbel en dwars waard.!

Posted

Aanvulling WTG moet zijn ATG.   Met het open mes scheer ik me nu zo glad dat Ik vaak de andere dag mezelf niet hoef te scheren en ik heb een vrij zware baard. Ook de moeilijke plekjes gaan nu propleemloos ATG. Ik scheer me 1x WTG en 2x ATG . En dan werk ik de ruwe plekjes nog even ATG weg.