Jump to content

Recommended Posts

Posted

 

Ik heb de afgelopen jaren meerdere malen mensen geadviseerd om met crox de eerste tijd hun open mes scherp te houden. Echter zelf paste ik dit al een hele tijd niet meer toe, mijn messen gaan meestal na vijf beurten naar de stenen voor een touch-up. Vandaar dat ik een experiment gestart ben om te zien of het advies wel stand houdt. Dit experiment is eigenlijk gestart om mijn DHZ strops te testen op effectiviteit maar is nu bijgesteld voor een dubbel doel.

 

Ik heb de afgelopen 5 - 6 weken een Gold Dollar 208 dagelijks gebruikt voor een halve scheerbeurt naast een mes dat volgens een rotatieschema aan de beurt was. Dit mes wordt alleen gestropt op de DHZ strop, 40 tot 60 slagen, zonder voorbereidende linen component die ik normaal wel gebruik.

 

Voorlopig resultaat: Het mes blijft goed scherp, net zo scherp als een rotatiemes, pas na 4 weken had ik het gevoel dat de scherpte iets terugliep.

Ik heb toen het mes op een met crox behandelde strop met 20 slagen weer scherp gemaakt. Inmiddels draait dit mes alweer een paar weken mee, net zo scherp als in het begin.

Of te wel het advies is nog steeds van kracht.

Je kan crox op diverse ondergronden gebruiken. Het goedkoopst is om balsahout als ondergrond te gebruiken, zelf gebruik ik voor dit experiment de zachte binnenkant van een brede leren damesriem die ik op maat geknipt heb.

 

Ik ben van plan om dit nog een tijd vol te houden om te bezien wanneer dit regime niet meer voldoet. Het zou met niet verbazen als het nog wel een aantal maanden gaat duren voor het zover is.

 

Nu is het natuurlijk wel zo dat ik al jaren dagelijks strop en dat ik niet gauw de snede van een mes hiermee zal beschadigen.

Nieuwelingen zullen flink moeten oefenen om de techniek ervan op orde te krijgen voor het zover is.

 

a9d73803e01afc6f1fbb5a6de891ca79.jpg

 

Je hebt erg weinig crox poeder nodig, met een paar gram doe je jaren. Zelf heb ik het ooit op eBay gekocht, een snelle zoekactie levert o.a. een aanbieding op van ca 5,75 € na een brexit mogelijk zelfs goedkoper.

 

dbea51e4a9ab39dca0e485a3da8455bf.jpg

 

 

 

 

 

  • I like it 1
  • Thanks! 3
Posted

@TonyHeel interessant Tony. Leuke en leerzame test.

Ikzelf heb nog geen CrOx gebruikt terwijl het wel klaar ligt.

Ik strop ook heel veel, zeg 30x, maar dan met een heel brede en lange strop. Vergelijkbaar met 50 a 60x.

Met alleen wat touch up kan ik de goedkopere messen scherp houden en de duurdere hebbne na 4 jaar nog steeds niets nodig om scherp te blijven.

 

  • I like it 1
Posted

Heb zelf hier nog een plankje van mijn Rasurpur paddlestrop met crox liggen, heb het in het begin 1 of 2 x gebruikt daarna eigenlijk niet meer en nu ik me meer met slijpen begin te leren denk ik niet dat ik het snel ga gebruiken in de toekomst.

 

Maar een leuk experiment Tony

  • I like it 1
Posted

Mooie post Tony!

Zelf gebruik ik regelmatig het paneeltje met crox wanneer ik het mes iets " scherper"  wil bij scheren van een baard van meer dan 1 dag.

Meestal dan zo'n 7 slagen en daarna linnen en leer.  Opfrissen gaat hier ook op een steen.

Ik ben  benieuwd hoe lang je het mes scherp houdt met stroppen en crox alleen.

  • I like it 1
Posted

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat een wat bredere en langere strop makkelijker werkt dan een kortere en of smalle. Vaak zijn de te koop zijnde goedkopere strops slechts 2” breed, een strop van 2,5” of eventueel 3” breed stropt makkelijker daar je vrijwel rechte slagen met het mes kan maken op het leer. Ik verwacht dat een beginner minder vaak de snede zal verpesten met een bredere strop. De DHZ strop op de foto is 60 cm lang en 2,5” breed.

De strops die meestal door de winkels aangeboden worden aan starters zijn vaak 2” breed met een werkbare lengte van 30 cm.

 

Verder merk ik dat je op de gebruikte rundleren DHZ strop meer slagen nodig hebt dan op mijn top strops van paardenleer. In de praktijk doe ik ca 50 % meer slagen, 60 ipv 40, om het zelfde resultaat te krijgen. Heb je een kortere strop dan kan je zelf uitrekenen hoeveel slagen je nodig hebt.

 

  • I like it 1
Posted

Doordat je bij gebruik crox of een andere pasta de apex van de snede elke keer iets zal afronden kan je hier niet onbeperkt mee doorgaan. Op een gegeven moment zal het mes op de stenen moeten, een finisher is hiervoor in principe voldoende. Om ook eventuele kleine beschadigingen te verwijderen zou je kunnen overwegen om een hiervoor een synthetische 8k of 10k wetsteen in huis te halen.

  • I like it 1
Posted

Ja in Thiers adviseren ze toch gebruik leer crox haalde ik in den Haag  oud verfwinkeltje wat ik ook nog gebruik Zijn die polijst blokken diaflux heb je in verschillende kleuren grof Fijn middel en je messen slijten ook minder 

  • I like it 1
Posted

Wat is een goed voorbeeld van zo’n synthetische steen van 8 of 10k?

Maar dat is dan weer wat anders dan een finisher?

Excuseer mijn onwetendheid...

 

 

  • I like it 1
Posted

Er zijn verschillende goede 8k synthetische stenen te koop. Zelf gebruik ik na de 5k een 8k Naniwa Junpaku Snow white voordat ik naar een finisher overstap. Deze is volgens mij inmiddels vervangen door de Naniwa gouken Fuji van 8k.

  • I like it 1
Posted
Tony schreef 12 uur geleden:

Er zijn verschillende goede 8k synthetische stenen te koop. Zelf gebruik ik na de 5k een 8k Naniwa Junpaku Snow white voordat ik naar een finisher overstap. Deze is volgens mij inmiddels vervangen door de Naniwa gouken Fuji van 8k.

Klopt, die gouken heb ik ook sinds kort. Een mooie dikke grote steen.

Met mijn beperkte ervaring gebruikt en volgens mij doet hij het prima. Daarna de Suhiro 20K en dat gaat super.

  • I like it 2
Posted

Mijn ervaring is dat het opfrissen van het mes met een natuursteen (Escher of Japans) of een Suegiro 20k steen betere resultaat oplevert dan een CrOx plankje.

Daar staat tegenover dan het plankje bij het scheren onder handbereik is en te gebruiken is. Bovendien is er dan ook geen tape op de rug nodig.

Ofwel steen is bij mij beter maar blijft door extra handelingen te snel achterwege. Dan is het CrOx plankje toch wel een heel goed alternatief. 

  • I like it 2
Posted

Om het experiment iets uit te breiden heb ik vanochtend een strop met ijzer oxide gemaakt, dit is nog fijner dan de Chrome oxide. Ik heb er in het verleden al mee gewerkt en vond toen de snede iets te agressief worden, mogelijk dat het op deze zachtere  ondergrond anders overkomt.

 

F0A4A865-8C28-4A1C-B58C-3FFFC78811EC.jpeg

  • I like it 2
Posted

Kun je dit ook op de ruwe zijde van het leer toepassen? De 'suede' kant van een stuk leer? Ik heb namelijk nog een oude brede riem liggen waarvan de gladde zijde (denk ik) niet geschikt is om te stroppen maar de achterzijde is ruw. Wellicht prima geschikt hiervoor?

  • I like it 1
Posted

Ik heb voor deze laatste twee zwarte strops de suedekant genomen. Vanaf 80 grit opgeschuurd tot 1600 grit voordat ik de crox en Feox heb aangebracht

  • I like it 1
Posted

Nog een vraag, 2 eigenlijk: hoe vaak moet je Crox opnieuw opbrengen op een strop oid, zit er een bepaalde ‘houdbaarheid’ aan? En kun je ook Crox in staaf of blokvorm gebruiken of geeft dat een ander resultaat?

Posted

Zelf gebruik ik crox in poedervorm, na twee jaar voeg ik weer wat poeder toe of zoveel eerder als nodig is. Oftewel niet te vaak.

 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.