Jump to content

Bic Chrome Platinum

Harkos

Recommended Posts

P_M_Bic_ChromePlatinum.thumb.jpg.08103e4511fbf31fdbbd313e42f85c74.jpg

Het was al lange tijd geleden, ongeveer 5 jaar, dat ik een Bic mesje gebruikte. Iemand uit een FB groep stuurde me een doosje, daar hij zag, dat deze aan mijn lijst ontbreekt, dus tijd voor een hernieuwde kennismaking. Kortweg, dat is een prettige ervaring geweest. Dit in Griekenland geproduceerde en door Bic Frankrijk verkochte mesje is een goed mesje uit het midden segment, boven in de bandbreedte. Hangt voor mijn gevoel tegen de Astra groen en dat soort mesjes aan. De kwaliteit van de beurten is goed, maar de Astra is net wat duurzamer en daarmee scoort die nog net iets beter voor mij. Mijn oordeel: goed.
Goed mesje, maar er zijn betere. Koopwaardig *** 6,5 beurt gemiddeld.

1- Krabber: Gillette New
Een nieuw mesje deze  morgen. 5 jaar geleden al eens een gebruikt, maar toen legde ik nog niet mijn bevindingen vast. Kreeg een doosje van een scheervriend uit een FB groep. 5 jaar geleden deed ik 6x met dit mesje. Eens zien hoe het nu gaat met wat andere krabbers.
In de Gillette New was het vanmorgen in elk geval een best aardig mesje. Goede snit geen verrassingen, zelfs de schedel ging met de New probleemloos. Mooi glad dus. Hoekgevoeligheid was met de OC Gillette niet aan de orde.

2- Krabber: Rockwell Razors 6s
Het Bic mesje is prima bruikbaar. Doet zijn werk goed, maar geen toppertje. Vergelijkbaar met de voorganger de Euromax. Mooie snit, voelt constant aan, eens zien hoelang.
In de Rockwell met plaat 6 is de combi goed en toch vergevingsgezind, dus zonder schade mooi glad, ook boven op het hoofd. Had plaat 4 al klaar liggen,  maar dat was dus overbodig.

3- Krabber: Timeless Solid Bar scalloped 0,95
Ook deze beurt laat de Bic zich van zijn goede kant zien. Prima scherend, zonder enige weerstand.
In de Timeless 0,95 een mooi effectieve combi. Lekker voortploegend in het resistente glycerine schuim, wordt de baard en het hoofdhaar gladweg weg geschoren.

4- Krabber: Blackbird V2 machined finish 85mm steel
Het Bic mesje scheert lekker vlot weg. Lijkt me wel een erg gevoelig mesje voor de combi waarin hij wordt gebruikt.
In de Blackbird vanmorgen een prima effectieve beurt, bolletje en bakkes mooi glad. Geen schade of irritatie.

5- Krabber: Lutz Slant
De Bic heeft de 5 norm gehaald in een redelijk constante kwaliteit. Niet bijzonder geweldig maar toch een prettig bruikbaar mesje, die het in tenminste 11 van mijn krabbers goed doet volgens de geschiedschrijving.
Vanmorgen in de Lutz slant en goede snit met duidelijk te voelen verschil in de meer en minder effectieve kant van de Lutz. Het vorige Bic mesje is 6x meegegaan, dat doet deze dus ook zeker., want morgen mag hij  weer en het voelde nu niet, dat dat echt het laatste is.

6- Krabber: Above The Tie S2
De Bic blijft aardig op snee en deed zijn werk dan ook zo goed, dat hij morgen nog een keer mag. Verrassend aardig, ik had 6x verwacht gezien mijn ervaring in mei 2014 met zo'n mesje, maar dat wordt dus meer! Dat is geen opgave.
In de ATT S2 is de combi redelijk effectief, maar toch niet over de top. Die S2 kan met sommige mesjes erg bijterig zijn, maar in dit geval dus geheel niet. Zowel het dakleer, als het gezicht mooi glad.

7- Krabber: Merkur 510 Progress
De Bic deed zijn werk goed, maar toch wat minder scherp dan de vorige beurten. De 7 beurten is voldoende voor dit mesje. De vorige Bic haalde destijds 6 beurten, maar daarvan weet ik niet hoe goed ik die waardeerde. In elk geval is het een mesje, die zeker goed bruikbaar is.
In de Merkur Progress de hele bol glad gemaakt. Begonnen met 2,5 op de top en vervolgens 3,5 op de lagere regionen leverde een mooi glad resultaat op.

Naar index Harkos

• I like it 4
  • Thanks! 1

• 3 years later...

Ik ben benieuwd. Ik heb een verse Bic Chrome Platinum in mijn Merkur Progress geladen en ga het morgenochtend proberen.

Toen ik zo'n mesje destijds in mijn slant probeerde, vond ik het niet zo prettig, maar ik heb nu bedacht dat het mesje een herkansing verdient in de Merkur krabber met zijn andere karakter.

• I like it 2

On 2/6/2023 at 2:35 PM, mifi said:

Ik ben benieuwd. Ik heb een verse Bic Chrome Platinum in mijn Merkur Progress geladen en ga het morgenochtend proberen.

Toen ik zo'n mesje destijds in mijn slant probeerde, vond ik het niet zo prettig, maar ik heb nu bedacht dat het mesje een herkansing verdient in de Merkur krabber met zijn andere karakter.

Goed, ik ben drie jaar naar dato tot dezelfde conclusie gekomen. De Bic Chrome Platinum mag bij mij blijven meedoen.

Dit is geen verkeerd mesje.

Als ik het vergelijk met het vorige mesje dat ik in mijn krabber had, de Tiger Platinum, dan is dit mesje van Bic prettiger.

• I like it 1
  • Agreed 1

De vierde dag met het Bic mesje begon het scheerresultaat in de Merkur Progress op stand 3,5 minder te worden.

Dus ik dacht dat het tijd was om te wisselen. Ik heb het mesje in mijn Razorock 37 German slant gezet. Die is wat directer, dus misschien gaat het mesje dan nog wat dagen mee.

Het is een sport aan het worden 😉

Dat ging prima vanmorgen. Dag 5 dus en we gaan weer verder want dit kan morgen ook nog wel een keer.

En toen stak mijn vrouw haar hoofd om de hoek. Ik vriendelijk lachen natuurlijk. Je moet altijd vriendelijk naar je eigen vrouw lachen, heb ik geleerd.

Ouch, meteen een jaap in mijn kin. Snijden doet dat Bic mesje nog als een jekko. De slant krabber is nog altijd even onvergevelijk als altijd.

"Ik zei toch niks?" zei mijn vrouw.

Klopt.

Maar ja, met dat vriendelijke gezicht van haar via de spiegel, laat de slant meteen weten dat ik minder geconcentreerd ben.

Conclusie: Het Bic Chrome Platinum mesje kan gerust 5 scheerbeurten mee, en misschien nog wel meer en ik begin te begrijpen hoe ze in de middeleeuwen het aderlaten hebben uitgevonden. 🥴

Mijn vorige conclusie blijft staan: Geen verkeerd mesje.

• I like it 4
  • Haha 1

23 hours ago, mifi said:

Conclusie: Het Bic Chrome Platinum mesje kan gerust 5 scheerbeurten mee.

Nou, dat was het. Vanmorgen scheerbeurt 6 en dat was drama: Ruw en onplezierig. Hij is niet scherp genoeg meer, ook niet in de slant.

Ik vind het Bic Chrome Platinum mesje nog steeds een prima mesje, maar meer dan 5 keer gaat niet bij mij. Ik kon de zesde scheerbeurt er nog wel uitpersen, maar comfortabel was dat niet.

Zou ik deze mesjes opnieuw kopen? Ja hoor, geen probleem, maar de prijs moet correct zijn.

Tot zover mijn persoonlijke indrukken van het Bic Chrome Platinum mesje.

• I like it 3
  • Thanks! 1

Op 7-2-2023 om 16:22, mifi zei:

De Bic Chrome Platinum mag bij mij blijven meedoen.

Good for you. Mij bevallen ze helemaal niet. Als je me in een persoonlijk bericht je adres stuurt dan doe ik wat ik nog heb (iets van 14 mesjes denk ik) in een envelop. 

• I like it 3

On 2/14/2023 at 11:00 PM, JJ. said:

Good for you. Mij bevallen ze helemaal niet. Als je me in een persoonlijk bericht je adres stuurt dan doe ik wat ik nog heb (iets van 14 mesjes denk ik) in een envelop. 

Bedankt voor het aanbod. Ik heb voldoende mesjes, maar misschien is hier iemand die ze nog niet kent en die ze eens wil proberen?

Ik heb laatst uitgerekend hoeveel mesjes ik in voorraad heb... Oeps.

• I like it 2

• 1 year later...

Ik vind de Bics wel oke. Ze voelen bij mij niet overdreven scherp aan. Alhoewel de tweede keer is wel beter dan de eerste keer.

Ze voelen vooral heel comfortabel.

Het zijn niet al te dure mesjes die hun werk doen, maar ik vind ze niet de beste mesjes die ik heb geprobeerd.

• I like it 2
  • Agreed 1

• 1 month later...

Hoi allemaal, 

Polsilver is dus niet meer te verkrijgen. Kunnen jullie mij misschien helpen welke een goede vervanger is van Polsilver? Alvast bedankt. 

32 minuten geleden, -Danny- zei:

Hoi allemaal, 

Polsilver is dus niet meer te verkrijgen. Kunnen jullie mij misschien helpen welke een goede vervanger is van Polsilver? Alvast bedankt. 

Persoonlijk zou ik dan Wizamet aanraden. 

IMG_1028.jpeg

• Agreed 3
  • Thanks! 1

9 minuten geleden, Chrispijn2 zei:

Hoe kan het onderwerp ineens over Polsilver gaan, is dat een gelijkwaardig mesje aan de Bic? 

Is Wizamet nog goed verkrijgbaar? Het is immer Russisch. 

Ik heb een keer 250 voor 30e gekocht maar zie dat ze bijna niet te krijgen zijn en als ik ze zie zijn ze veel duurder helaas.

mocht iemand ze vinden voor een goede prijs zou ik het ook wel willen weten😋

@ Julyan    Kijk eens goed naar de doosjes in die advertentie ??  MN linksboven op de doosjes ??

Ik heb zo mijn twijfels over die advertentie !

Als je naar kleine afbeeldingen kijkt zie je twee verschillende types doosjes.

Een afbeelding staat linksboven niets en bij de andere staat "10 Zyletek" 

Kan natuurlijk zijn dat ze oude en nieuwe doosje door elkaar verkopen ......

Bij deze razorbladeclub ( zonder liggend streepje) staan ze ook  :-)

https://www.razorbladesclub.com/razorblades

14 minutes ago, Niek said:

@ Julyan    Kijk eens goed naar de doosjes in die advertentie ??  MN linksboven op de doosjes ??

ik heb eerder van razorbladeclub  besteld in de Nederlandse Amazon, in de duitse ook trouwens.

de prijs is waarschijnlijk anders om de de voorraad bij amazon ligt die doet de verzending.

17 uren geleden, Niek zei:

Op Amazon, bij de gedetailleerde verkopersinformatie staan dezelfde gegevens als op razorbladesclub.com. Het lijkt mij daarom wel om dezelfde leverancier te gaan. 

Misschien bestaan er verschillende doosjes voor de Russische markt en voor de export. Ik zou hier niet bang zijn voor fakes maar het is altijd goed om in het achterhoofd te houden dat er fakes kunnen bestaan. 

Voor zover ik weet: Wizamet wordt/werd in Rusland gemaakt en in Marocco. Die laatsten is wat nog verkrijgbaar is en de doosjes hebben ook net een paar verschillen met de Russen. Over verschil in kwaliteit (of helemaal geen verschil) wordt al lang in verschillende fora gedebatteerd. De Marokkaanse zijn volgens mij vrij goed en de moeite waard.

Goed om in mijn achterhoofd te houden. Als ik ooit weer eens een bestelling ga samenstellen doe ik er een doosje bij om te proberen. 

De Bic's, waar het onderwerp mee begon idem. Lijkt me ook een mesje die ik eens geprobeerd moet hebben.