Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb nu een zeepje van Haslinger. Als ik er schuim van maak (kopsopmethode) valt de schuimlaag snel droog. Is dit normaal, of moet ik toch op mijn opschuimtechniek letten? Ik heb daar met de crèmes (Proraso, Palmolive)  daar eigenlijk geen last van.

Zelf heb ik wel de voorkeur de schuimlaag niet te dik op de te leggen, aangezien ik het contact met het mesje dan snel kwijtraak.

Ideeën of suggesties?

Posted

Het ligt niet aan de methode maar aan de verhoudingen zeep/water. Met de haslinger zeepjes die ik ken kun je een lekker vet schuim maken maar dan heb je zeker niet te weinig zeep nodig.

• I like it 1
Posted

Zoals Marcel al aangeeft het verschil zit niet in kop of kom schuimen maar is het zaak de juiste zeep/water verhouding in je borstel te verkrijgen.

Nu kan deze verhouding bij verschillende merken zepen geheel anders zijn, zo kan je bijvoorbeeld Amerikaanse zepen bijna niet "verdrinken" omdat deze over het algemeen veel water kunnen opnemen. Daarentegen een zeep van Paul Kox bijvoorbeeld en dan de Dutch shaving shop uitvoering moet je juist te lijf gaan met een vrij droge borstel om vervolgens slechts  druppelgewijs enig water bij te gaan voegen en absoluut niet te veel.

Dus is het met elke zeep  experimenteren tot je de juiste zeep/water verhouding hebt en dat is ook het leuke van deze hobby het vraagt nog iets van uitdaging, testen en creativiteit van ons. :)

• I like it 2
Posted

Ik denk dat ik de volgende keer eens ga proberen de schuim wat meer water op te laten nemen.

Posted

@efskDe logica ontgaat mij even: als de schuim snel droog is, dan moet er toch meer water bij?

Posted
[mention=268]efsk[/mention]De logica ontgaat mij even: als de schuim snel droog is, dan moet er toch meer water bij?

Er kan ook te weinig zeep zijn om het water vast te houden. Het gaat om de balans; sommige zepen zijn heel makkelijk (meer is beter) en bij sommigen moet je wat meer experimenteren.
  • I like it 2
Posted
d1rk schreef 10 uur geleden:

@efskDe logica ontgaat mij even: als de schuim snel droog is, dan moet er toch meer water bij?

Dat geeft vaak verwarring, maar als je te veel water met te weinig zeep hebt is er slechts een waterige zeepfilm op je huid die zoals Johan al aangeeft heel snel uitdroogt omdat er geen water vast gehouden kan worden die je nodig hebt om de baardharen te verzachten.

Bij teveel zeep en te weinig water is het net als behangplaksel dan ontstaat er een te droge dikke massa die door een tekort aan vocht gaat brokkelen.

En zo heeft elke zeep zijn eigen zeep/water verhouding die tot een optimaal schuim leidt welke je wees daarvan overtuigd proefondervindelijk onder de knie krijgt.

• I like it 4