Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben benieuwd hoe mensen hier hun scheergerei schoonmaken, ik doe het meestal met warm water, en een keer in de zoveel tijd doe ik dit:

https://www.scheersalon.nl/blog/geef-jouw-scheermes-een-grote-beurt/

https://www.scheersalon.nl/onderhoud-scheerkwast

Vooral met Proraso zepen merk ik dat die een witte gloed achter kunnen laten op je scheergerei en met schoonmaakazijn krijg ik die weg.

Posted

Ik mik af en toe mijn DE's in een lauwwarm sopje van afwasmiddel in een professionele ultrasoontriller op mijn werk. Evt. voorgegaan door met een stoomstraler rommel uit lastige hoekjes te blazen. Brandschoon.

• I like it 1
Posted

Ik veeg de krabbers altijd af met een handdoek.

De kwast maak ik wel eens schoon met een beetje Dreft, onlangs het inmiddels schralen houten greepje 24 uur onder de paraffine olie gezet, zo heeft toekomstige vochtwerking nog minder kans.

• I like it 1
Posted

Ik gebruik enkel ultrasoon met een neutraal zeepje + tandborsteltje. Gaat opperbest

hier is is trouwens ook een draadje over ultrasoon : alleen zullen de beschreven toestellen niet meer bestaan.

Posted

Voor mijn kwasten het volgende:

Bij navraag in Artis geven de verzorgers aan dat de dassen elkaar schoonhouden door de vacht en haren te likken.

Nu moet ik zeggen dat nadat ik 3 kwasten gedaan heb, mijn tong aanvoelt als leer en het schuim mij om de mond staat. 

• I like it 4
  • Haha 7
Posted

Krabbers: bij tijd en wijle aan de slag met een een zachte tandenborstel en een beetje afwasmiddel. 

Kwasten: altijd goed uitspoelen en laten drogen na gebruik. Mochten zich er toch zeep- en kalkresten ophopen aan de basis van de kwast dan maak ik een subtiele  1 op 10 oplossing van schoonmaakazijn en warm water waar ik de kwast kort in week. Naderhand goed uitspoelen en je hebt weer een schone en erg zachte kwast. Borax kan ook maar ontkalkt niet bij mijn weten. Af en toe een milde shampoo gebnruiken kan uiteraard ook.

• I like it 2
  • 3 weeks later...
Posted

Ik heb net mijn voltallige krabber bezit (minus de nieuwe aankoop) deze behandeling Grote Beurt gegeven, wel met de lage % waarde van natuur(schoonmaak)azijn en maar 5 minuten er in laten staan (een krabber in satijn uitvoering). De opmerking van @Harkos dat het Triton mesje langer mee moest gaan deden mij de krabbers beter inspecteren, maar nu met bril op, wat ik meestentijds des ochtends nog niet gedaan heb. Een witte vettige waas bedekte veel van de krabbers, en bij de QShave was dat vooral in de kop, alwaar de overlappende 'klem' niet goed op zijn plek viel.

Oi ? niet gedacht dat het zo snel zo erg zou zijn! Het geheel blinkt je nu weer tegemoet, en frequentere inspecties (met bril) zullen ingelast worden ;-) 

Wel heb ik alle (niet nieuwe) mesjes ook geofferd aan de goden van het depot bakje, morgen eens ervaren of een blinkende krabber met gloednieuw mesje erg veel verschil maakt :-D 

Algemeen advies na dit debacle, regelmatig onderhoud is dringend noodzakelijk ?

• I like it 1
Posted

Dan ben ik maar een lui beest want hooguit 1 keer per 2 maanden á 3 maanden maak ik de krabbers met een lauw sopje met afwasmiddel schoon en ik heb eerlijk gezegd nog nooit een mindere scheerkarakteristiek ontdekt veroorzaakt door wat waas.

Hoewel bovenstaande gaat niet op voor de Charcoals die worden na de drie á vier scheerbeurten gereinigd vervolgens in de wax gezet en netjes opgeborgen. xD

• Thanks! 1
Posted
Hanskoning schreef 37 minuten geleden:

Dan ben ik maar een lui beest want hooguit 1 keer per 2 maanden á 3 maanden maak ik de krabbers met een lauw sopje met afwasmiddel schoon en ik heb eerlijk gezegd nog nooit een mindere scheerkarakteristiek ontdekt veroorzaakt door wat waas.

Hoewel bovenstaande gaat niet op voor de Charcoals die worden na de drie á vier scheerbeurten gereinigd vervolgens in de wax gezet en netjes opgeborgen. xD

Veel te veel moeite. Ik heb nu ontdekt dat de krabber prima in het  bestekmandje van de vaatwasser past.

Posted
d1rk schreef 3 uur geleden:

Veel te veel moeite. Ik heb nu ontdekt dat de krabber prima in het  bestekmandje van de vaatwasser past.

Denk dat krabbers met zamac koppen hier niet vrolijk van worden. Overigens heb ik ook niet zo'n milieu technisch absoluut onverantwoord apparaat, sinds we met zijn 2en zijn.

Posted
Harkos schreef 1 uur terug:

Denk dat krabbers met zamac koppen hier niet vrolijk van worden. Overigens heb ik ook niet zo'n milieu technisch absoluut onverantwoord apparaat, sinds we met zijn 2en zijn.

Was meer als een grapje bedoeld. De roestvaststalen varianten kunnen dat wel makkelijk aan,  met name de uitvoeringen AISI 304 en AISI 316L. Vooral de AISI 316(L) is heel goed bestand tegen corrosieve omgevingen zoals zeewater en zwembaden (chloor), een vaatwasmachine is dan niet veel agressiever.

• I like it 1
  • Haha 1
Posted
shadowman12 schreef 14 minuten geleden:

Mijn barbier had het over barbacide, heeft iemand dat wel is geprobeerd?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Dat is waarschijnlijk een desinfectans, bedoeld voor messen en andere tools die in kapperszaken gebruikt worden. Je schiet net zo goed op met een eenvoudige schoonmaakbeurt en daarna een desinfectiestap met labalcohol. Labalcohol kun je zelf maken (IPA verdunnen tot 70 a 75% ABV of kopen.)

Eigenlijk zijn deze stappen zwaar overdreven voor thuisgebruik, of je hebt last van smetvrees. Maar dan is een cursusje microbiologie meer op zijn plaats.

• I like it 2
Posted
kalerolf schreef 4 minuten geleden:

barbacide is idd een desinfectie middel hier krijg je de witte waas niet mee weg.
Sopje en oude tandenborstel voor de moeilijke plekjes is het makkelijkst

Nieuwe tandenborstel werkt anders ook prima, zeker als je  Proraso groen gebruikt. Lekker fris. ?

• I like it 2
  • Haha 1
Posted

Ach goed veel zeep gebruiken en rap poetsen, kun je daarna gelijk verder gaan met scheren.....of je wordt afgevoerd vanwege mogelijke hondsdolheid.

Maar anders is het idd zonde van de tandenborstel.

• 2 weeks later...
Posted
Tav schreef 1 uur terug:

Warm water is genoeg lijkt mij 

Absoluut niet hiermee krijg je niet de vettige zeepresten van krabbers af. 

Posted
Tav schreef 10 minuten geleden:

water en dreft ? 

1. Warm water mixen met wat dreft in je scheerkom. Bij hardnekkige resten schoonmaken met een oude tandenborstel

2. Scheerkom opnieuw vullen met wat warm water en witte wijnazijn, (ratio warm water -- witte wijnazijn  9:1)

Dit is wat ik doe 

Posted
shadowman12 schreef 2 minuten geleden:

1. Warm water mixen wat dreft in je scheerkom. Bij hardnekkige resten schoonmaken met een oude tandenborstel

2. Scheerkom opnieuw vullen met wat warm water en witte wijnazijn, (ratio warm water -- witte wijnazijn  9:1)

Dit is wat ik doe 

ok bedankt 

Posted
Tav schreef 1 minuut geleden:

ok bedankt 

Sorry ik was een klein ding vergeten, dit geldt voor safety razors, niet voor open messen. De safety razors moeten de tweede stap maximaal 20 minuten weken in de mix van wiite wijnazijn warm water.

Welkom op dit forum trouwens ;)