Jump to content

3D printen van Scheergerei

FvL

Recommended Posts

Sinds kort heb ik een 3D printer in huis.  Ik heb het idee dat er in onze kringen wat meer zijn, en wellicht zinnig om een draadje te openen met ervaringen, suggesties voor downloads van modellen, het delen je eigen projectjes, etc.

Met volgende post zal ik mijn eerste ervaringen en observaties delen.

• I like it 4
  • Thanks! 1

Hi, Hierbij mijn eigen eerste ervaringen en observaties, uiteraard met doel om scheergerei te printen.

Printen Krabbers: Ik heb een shapeway slant, lelijk, maar zeer bruikbaar.  Dit soort beter scheergerei kun je (op dit moment, begin 2019) nog niet van de gratis van het internet (thingiverse.com)  plukken. Wat ik daar zie zijn vooral modellen met een boodschap, en die is "Pas Op". 

Op Thingiverse overingens wel een aantal bruikbare ontwerpen voor standaards, kommen en doosjes . Printtijden vallen echter behoorlijk tegen,  zal selectief moeten zijn in wat ik print. (ben nu een standaardje aan het printen, wellicht aan het eind van deze post een foto)

Ik ontdek dat ik misschien een te kleine printer heb gekocht: een Profab Mini V3, een in Europa ge-upgrade versie van de Monoprice V2, met een printvolume van 12*12*12cm. Dit  leek me  voldoende om krabbers te printen,  maar blijkt dan weer te klein voor scheerkommen. Daar zijn wel interessante ontwerpen  van te vinden zijn op thingiverse. Wat kommen die me aanspraken:

Shaving Lather Bowl with Brush Rest

https://www.thingiverse.com/thing:3392930

01f7b06c03cd4992f062f19e9a28884a_preview_tiny.jpg

(dubbelwandige scuttle:  https://www.thingiverse.com/thing:2567362 )

of deze:

c5f162a5c83b057870a22e4092ea0336_preview_featured.jpg

Een reis scheerkom met schroefdeksel, met een los binnenwerk om je rockwell set op te bergen, als je dat eruit haalt kun je schuim kloppen: https://www.thingiverse.com/thing:3441635

Enfin, wel frustratie omdat ze allemaal te groot zijn voor mijn printer, en down-scaling vaak niet werkt. Wil nog wel proberen een paar van deze zaken te "scalen",  maar met printtijden van ca 8 u voor bovenstaande prints is dit geen snelle hobby, en ga dan wellicht liever voor een eigen ontwerp. 

Droom nog steeds van het ontwerpen van een eigen 3D krabber, en heb daar wel wat ideeën voor. Maar met recente ervaring zal ik eerst nog behoorlijk wat print ervaring op moeten doen.  (verschillende materialen, print instellingen etc voor gewenste resultaat)

Wat betreft mijn actuele print van dat standaardje: te vinden  op https://www.thingiverse.com/thing:30443

Printtijd 1u44 volgens Cura, met 0.18 "layer" hoogte, in de praktijk 1u49

Ontwerp voorziet in een gaatje aan de onderkant (water/drogen), kan alle krabbers die ik heb aan, incl merkur futur. Denk succes (5 sterren) ga er daar meer van printen (maar wellicht niet in groen)

SAM_1779.thumb.JPG.2c5a5ced57544c4ac1ecb1152be83207.JPGSAM_1780.thumb.JPG.077ef9973ef657f81de0813b030168ea.JPG

• I like it 8

Wat je kunt doen voor grotere prints is ze op delen.

Daar is software voor, of je doet het zelf. De truuk is om een verbinding er in te maken. Vaak wordt een puzelstuk geometrie gebruikt. Beetje lijm er op, in elkaar drukken en klaar.

Print tijden blijven lang. Schrik niet van 24u. Grotere printers kunnen rustig meer dan een week bezig zijn.

Afgelopen dagen wat frustratie met mislukte 3D prints, vandaag daarom maar een van die modellen voor scheerkommen er bij gepakt die je van Thingiverse kunt downloaden: 

De download komt met bestanden voor drie kommen (Medium, Large en XLarge), maar zelfs de medium was wat te groot voor mijn printer, dus geschaald op 75%. Gekozen voor 0,22 printlaag, en 30% invulling, resulteerd in een print van 5u50 min.

Het is en ontwerp van rogerquin (Roger Quin?) en is behoorlijk geoptimaliseerd voor een fraai resultaat (geen gekke hoeken die lelijke plekken achterlaten). Die van mij is wat aan de kleine kant, maar lijkt desondanks best bruikbaar (morgen uittesten). Als ik een grotere printer had, zou ik in ieder geval meteen de grootste zijn gaan printen.

Heb vergelijkbare ontwerpen volgens mij wel eerder gezien (aardewerk), maar die combinatie van greep/borstel steun vindt ik erg fraai en praktisch.

SAM_1788.thumb.JPG.58bb3e82fdd55cc979e6c5342f98a7e8.JPG

• Thanks! 1

• 1 month later...

Leuke kom en oppervlakte ziet er zeer netjes uit.

@Hanskoning onbreekbaar is niet gegarandeerd, ook al is het plastic. Maar zal zeker beter stuiteren dan keramiek ?.

Beetje algemene info:

De sterkte hangt sterk af van de printer, instellingen, ontwerp en materiaal.

Ze zijn meestal hol (vul graad 30 %= 70% hol) om materiaal en print tijd te besparen. Hoeft niet slecht te zijn, een fietsframe is ook hol.

Meest gebruikte materiaal is PLA, dit is redelijk bros. ABS is sterker, maar moeilijker te printen.

En het blijft een product opgebouwd uit laagjes, elke tussenlaag is een potentieel zwak punt. De instellingen en printer zelf hebben hier grote invloed op.

Die laagjes is ook de rede dat dit soort 3d prints niet geschikt zijn voor etenswaar. Ze zijn/kunnen licht poreus zijn, waardoor etenswaren achter kunnen blijven. Plus je weet niet wat voor verontreinigingen er in het plastic zitten. Alles met voedsel en dergelijken moet virgin (schoon en nieuw) materiaal zijn.

Leuke techniek, zou er meer mee willen doen. Te veel andere hobbies ?.

FvL schreef op 2-3-2019 om 20:39:

Afgelopen dagen wat frustratie met mislukte 3D prints, vandaag daarom maar een van die modellen voor scheerkommen er bij gepakt die je van Thingiverse kunt downloaden: 

De download komt met bestanden voor drie kommen (Medium, Large en XLarge), maar zelfs de medium was wat te groot voor mijn printer, dus geschaald op 75%. Gekozen voor 0,22 printlaag, en 30% invulling, resulteerd in een print van 5u50 min.

Het is en ontwerp van rogerquin (Roger Quin?) en is behoorlijk geoptimaliseerd voor een fraai resultaat (geen gekke hoeken die lelijke plekken achterlaten). Die van mij is wat aan de kleine kant, maar lijkt desondanks best bruikbaar (morgen uittesten). Als ik een grotere printer had, zou ik in ieder geval meteen de grootste zijn gaan printen.

Heb vergelijkbare ontwerpen volgens mij wel eerder gezien (aardewerk), maar die combinatie van greep/borstel steun vindt ik erg fraai en praktisch.

SAM_1788.thumb.JPG.58bb3e82fdd55cc979e6c5342f98a7e8.JPG

Leuk ! Een klein modelletje (buitendiameter max 12 cm) zonder kwaststeun/handvat lijkt mij wel wat .... ;-)

• 1 month later...

@FvL

Ik ben zelf bezig met een printer aan het bouwen die 300x300 wordt (heb nu een printer 250x250). Ik ga hem naar alle waarschijnlijkheid afbouwen als mijn vakantie voorbij is.

Even een een tip (zelf ondervonden)

Let op hoe je print, omdat 3d prints niet waterdicht zijn... zijn ze niet altijd geschikt voor spullen die veel met water in aanraking komen.

Print je trouwens met PLA of PETG, de laatste is beter voor scheerkommen, ivm de hitte van het water kan PLA vervormen bij redelijk lage temperaturen. PLA heeft een glastemperatuur van 40 graden, en ik dacht PETG van 80 (ABS is nog beter, maar dat is redelijk moeilijk te printen als je geen complete metalen hotend  en een hitte-bed hebt)

Ooh btw, die printer die ik aan het bouwen ben kun jij ook bouwen. de plannen staan gewoon op Thingiverse: de Hypercube evolve heet ie

• I like it 1