Jump to content

Recommended Posts

Posted

Anderhalve week geleden heb ik op ATG een spiksplinternieuwe Simpson Chubby 2 "synthetic bristle" kwast overgenomen. De kwast was van eind 2018, en volgens de verkoper twee keer gebruikt. Hij gaf zelf de voorkeur aan wat slappere Tuxedo-stijl kwasten, en hield sowieso grote opruiming. Aangezien we tot een leuke prijs konden komen, en ik graag een keer de Chubby 2 synthetic wilde proberen, lag hij donderdag een week geleden op de deurmat.

Allereerst, omdat er veel discussie lijkt te zijn over de stugheid van de kwast, en de relatie tot de lengte; de haarlengte van mijn exemplaar is net geen 54mm. Als ik de discussies mag geloven is dat aan de lange kant (voor een Chubby 2) waardoor mijn kwast waarschijnlijk soepeler aanvoelt dan sommige andere Chubby 2 synthetische kwasten. Tot nu toe heb ik de kwast 10 keer gebruikt, te kort om te weten of de kwast naar verloop van tijd soepeler wordt, maar lang genoeg voor een eerste oordeel.

De Chubby is een echte synthetische kwast, dus dat betekent niet teveel water en zeep gebruiken bij het opschuimen. Niet teveel zeep omdat dat zonde is; synthetische kwasten hebben niet zoveel nodig voor een goed schuim, in vergelijking met natuurlijke kwasten. En niet teveel water omdat het anders een smeerboel wordt; de synthetische haren houden slecht water vast, en hebben de neiging om het teveel op onvoorspelbare momenten te laten gaan. Wat ik doe is de top van de kwast in het water dopen, en op dezelfde manier water toevoegen wanneer het schuim onvoldoende nat is. Ik begin dus met een droger schuim dan bij een natuurlijke kwast. Ik heb geen cremes in gebruik op het moment, dus ik heb hem alleen met harde en zachte zepen geprobeerd. Allemaal geen probleem om een net schuim te maken.

Waar veel synthetische kwasten (tenminste de exemplaren die ik heb geprobeerd) ook last van hebben, is springerigheid. De vezels voelen een beetje aan als elastiek; als je ze uit elkaar drukt geven ze tegendruk. De Chubby heeft hier ook last van, vooral door de dichtheid van de kwast. Maar het is voor mij niet storend, want de haren wijken makkelijk genoeg uit elkaar, zeker wanneer er voldoende zeep in de kwast zit. En na een paar scheerbeurten merkte ik het niet meer. De toppen van de haren zijn zacht, maar niet te zacht (dus niet zo als bij de Plisson kwasten), wat ik wel prettig vind bij het opschuimen. Zo'n natte lap gevoel is niets voor mij.

Het handvat is aan de korte kant, maar dik genoeg om prettig te hanteren, en het kunststof voelt massief genoeg aan. En zolang je niet de fout maakt om met een te natte kwast te beginnen komt het ook niet vol schuim te zitten (dat gebeurde mij de eerste keer dus wel). Ik heb de standaard ivoorkleuren variant, met als opdruk "synthetic bristle", dus niet met "synthetic badger". Volgens mij had Simpson beter kunnen kiezen voor "synthetic fibre", want het is geen das en geen varken maar gewoon kunststof vezel.

Het enige wat me een beetje tegenviel is hoe lang het duurde voor de kwast droog was. Bij een syntheet ben ik gewend dat hij na twee uur al kurkdroog aanvoelt, hoewel er dan misschien nog wel vocht binnenin zit. Maar de Chubby 2 deed er toch wel een halve dag over om een beetje droog tegen de hand te voelen. Dat maakt hem voor mij minder geschikt als reiskwast.

Mijn oordeel? Het exemplaar dat ik heb is een prima kwast, maar omdat hij langer lijkt dan gemiddeld (52mm schijnt de norm te zijn, en Simpson zelf noemt 50mm) kan ik dat niet veralgemeniseren. De kwast geeft een beetje tegendruk als je de haren spreidt, maar de hoeveelheid is voor mij niet storend. Vanwege de grote dichtheid van de kwast zal het nooit een slappe vaatdoek worden, maar daar ben ik ook niet naar op zoek. Het enige wat mij verbaasde was de lange droogtijd, in vergelijking met andere synthetische kwasten. Maar voorlopig is het een blijver.

Wat ik gemeten heb:

Haarlengte van de kwast: 53,5 ~53,8mm (afhankelijk van hoe optimistisch je meet ;) )

Dikte van de kwast: 27,0 ~ 27,2mm

Lengte van het handvat: 44mm

Dikte van het handvat: 42mm

Totale lengte: net geen 10cm

Ik heb hem niet gewogen; bovendien is hij nog niet helemaal droog na de scheerbeurt van vanmorgen.

• I like it 9
  • Thanks! 1
Posted

heb zelf eentje met een 54 mm loft en die voldoet prima, verschillende andere gehad die korter waren en die bevielen me absoluut niet.

• I like it 1
Posted
Snuff schreef 51 minuten geleden:

heb zelf eentje met een 54 mm loft en die voldoet prima, verschillende andere gehad die korter waren en die bevielen me absoluut niet.

Er moet toch een goede vertaling zijn voor het Engelse begrip "loft"?

• I like it 1
Posted

Er moet toch een goede vertaling zijn voor het Engelse begrip "loft"?

Haarlengte misschien...
  • I like it 1
Posted

Met cremes werkt eigenlijk alleen rechtstreeks op het gezicht opschuimen, in een kom verdwijnt alle creme in de borstel (tenzij je echt veel product gebruikt) en het komt er haast niet meer uit hoe lang je ook klopt.

Wie een langere loft wenst kan best naar een fysieke scheerwinkel stappen en daar opmeten of een webwinkel die zo klant vriendelijk is om dat even voor je te doen. Bij Simpson hoef je het niet te vragen, verschillende keren gevraagd, geen antwoord. Twee keer besteld met de vermelding om aub eentje op te sturen met 54mm loft, kreeg ik één keer een 48 en één keer een 50 :-( 

• 1 month later...
Posted

wat bedoel je met synthetische borstel, de chubby heeft toch silvertip dashaar dacht ik  of heeft dat er niets mee te maken en bedoel je het handvat?