Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen forumleden,

Op zoek naar een nieuwe kwast deed ik wat onderzoek naar de herkomst van dassenhaar, en waar ik al bang voor was, blijkt ook de productie van dassenhaar in China weer gepaard te gaan met gruwelijke dierenmishandeling, zoals vrijwel altijd bij de combinatie van het woordenpaar dier+china.

Dieren worden weer opgesloten in kleine kooien, leven onder miserabele omstandigheden, worden mishandeld, de kop ingeslagen, enz, enz, zoals dat daar altijd gaat.

Zie: https://www.peta.nl/blog/procter-gamble-stopt-met-dassenhaarscheerkwasten-nadat-gruwelijke-wreedheden-zijn-blootgelegd/

Nu zou ik graag een dassenharen scheerkwast willen hebben, dus ik zou willen weten of een label bestaat voor diervriendelijk dassenhaar? Of een niet-chinese producent die ook de haren niet uit china betrekt? 

Of is alle dassenhaar op een dergelijke schandelijke wijze geproduceerd en kom je automatisch uit bij een synthetische kwast?

Groeten, Ernst

Posted

Ik ken geen fabrikanten die kunnen beloven dat hun dassenhaar op een (relatief) diervriendelijke manier verkregen wordt.

Als je wilt uitsluiten dat je meewerkt aan het wreed doden van dieren, dan moet je inderdaad niet voor een dassenharen kwast kiezen.

• I like it 1
Posted
Ernst schreef 2 uur geleden:

Of is alle dassenhaar op een dergelijke schandelijke wijze geproduceerd en kom je automatisch uit bij een synthetische kwast?

Groeten, Ernst

Je geeft het antwoord zelf al, als ik het goed heb komen alle dassen borstel stukken nu uit China, het was ook voor mij een reden om eens een Syntheet te proberen, geen spijt van, ik ga binnenkort zelfs een nieuwe Sytheet voor de mooi kopen, van Yaqi, ik vind die Tuxedo varianten geweldig.

• I like it 1
Posted

Ligt eraan wat voor plastic, er zijn zat kunststoffen die goed te recyclen zijn.

Wat betreft diervriendelijkheid / millieu zijn paardeharen kwasten het besten. Haren komen van de manen en staart  vrij bij de verzorging van ze. 

Posted
efsk schreef 1 uur terug:

Nee plastic is goed voor het millieu.

Dierenleed heeft weinig met milieu te maken, het is maar net wat je zwaarder vind wegen, en het is niet alsof een synthetic een eenmalig gebruik artikel is. Ik ben overigens ook niet zeker of synthetisch in de deze specifiek plastic betekend.

Posted

Dierenleed is anders dan het milieuvraagstuk

zelf heb ik meerdere dassen, varken en syntheet.  Maar beken dat ik na deze wetenschap mij meer zou gaan richten op de syntheten

ps.  Wanneer komt de shavemac syntheet uit ? ??

• I like it 1
Posted (edited)
Darth Vader schreef 36 minuten geleden:

Ligt eraan wat voor plastic, er zijn zat kunststoffen die goed te recyclen zijn.

Wat betreft diervriendelijkheid / millieu zijn paardeharen kwasten het besten. Haren komen van de manen en staart  vrij bij de verzorging van ze. 

Plastic haren geeft ook weer slijtage, wat via de gootsteen toch weer een bijdrage levert aan de plastic soep.

Wellicht wordt paardenhaar weggenomen tijdens de verzorging, maar is dat niet een al te naïeve gedachtegang?  Waarschijnlijk wordt het gewoon van dode paarden afgenomen, alvorens ze verwerkt worden als (rundvlees)kroketten.

Edited by d1rk
spelling verbeterd
  • Haha 2
Posted
Kitchen schreef 33 minuten geleden:

Hoe zit dat met varkenshaar in dezen? Wordt dat geschoren? Iemand die dat weet?

Bij mijn weten is dat bijvangst van de slacht. Niet van varkens in deze contreien overigens, onze varkens hebben blijkbaar niet zulk lang haar.

De Keuringsdienst van Waarden heeft eens een uitzending besteedt aan varkensharen verfkwasten.

• I like it 2
Posted

Dank voor jullie reacties.

Ik heb ergens eens iets voorbij zien komen over een amerikaanse producent, die het dassenhaar lokaal 'oogst', maar kan het niet meer terugvinden. Zegt ook natuurlijk nog niets, maar duik ik nog in.

Voor nu denk ik dat ik Wilco volg en op zoek ga naar een goede synthetische kwast. Die Yaqi's zijn ook netjes geprijsd, zie ik.

• I like it 1
Posted

Synthetische kwast lijkt mij ook de meest diervriendelijke keus, en voor het scheren doet het niet (veel ) onder dan das of varken.

• I like it 1
Posted
Ernst schreef 1 uur terug:

Dank voor jullie reacties.

Ik heb ergens eens iets voorbij zien komen over een amerikaanse producent, die het dassenhaar lokaal 'oogst', maar kan het niet meer terugvinden. Zegt ook natuurlijk nog niets, maar duik ik nog in.

Voor nu denk ik dat ik Wilco volg en op zoek ga naar een goede synthetische kwast. Die Yaqi's zijn ook netjes geprijsd, zie ik.

Fakenews denk ik.

• I like it 2
Posted
d1rk schreef 32 minuten geleden:

Synthetische kwast lijkt mij ook de meest diervriendelijke keus, en voor het scheren doet het niet (veel ) onder dan das of varken.

De eigenschappen van das zijn goed terug te vinden in syntheten. Ik weet echter niet of er al overtuigende "synthetische zwijntjes" zijn.

• I like it 1
Posted
Joris schreef 36 minuten geleden:

De eigenschappen van das zijn goed terug te vinden in syntheten. Ik weet echter niet of er al overtuigende "synthetische zwijntjes" zijn.

Er is geen syntheet, die een echt goede das evenaart. Dan doe je concessies!

• I like it 4
Posted

Dit is nou typisch zo'n onderwerp waar ik heel graag mijn ogen en oren dicht wil houden.......Wat had ik graag in het sprookje blijven geloven dat het slechts de haren bijvangst zijn van het decimeren van een overschot aan dassen in China. ?

• I like it 4
Posted

Ik raak altijd wat in de war als er van die woorden worden gebruikt, die in het algemeen niet gebruikt worden. De zin komt over als een vage en veroordelende stellingname.

Als ik dat woord antropomorfisme opzoek krijg ik:

Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen aan niet-menselijke wezens: het tonen of behandelen van dieren, goden en voorwerpen alsof ze menselijk zijn qua uiterlijk, karakter of gedrag. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor 'mens' (ἄνϑρωπος / ánthrōpos) en 'gedaante' (μορφή / morphē): "van menselijke gedaante". (wikipedia)

In mijn zin dicht ik geen enkele menselijke eigenschap toe aan de das. Het lijden van het dier bij deze vormen van verwaarlozing en mishandeling is evident. Daar zijn voldoende wetenschappelijke studies naar verricht. Dat het lijden van de dier mij persoonlijk raakt is dan ook vooral als mijn eigen menselijk op te vatten. 

• I like it 1
Posted
onno schreef 26 minuten geleden:

Ik raak altijd wat in de war als er van die woorden worden gebruikt, die in het algemeen niet gebruikt worden. De zin komt over als een vage en veroordelende stellingname.

Als ik dat woord antropomorfisme opzoek krijg ik:

Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen aan niet-menselijke wezens: het tonen of behandelen van dieren, goden en voorwerpen alsof ze menselijk zijn qua uiterlijk, karakter of gedrag. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor 'mens' (ἄνϑρωπος / ánthrōpos) en 'gedaante' (μορφή / morphē): "van menselijke gedaante". (wikipedia)

In mijn zin dicht ik geen enkele menselijke eigenschap toe aan de das toe. Het lijden van het dier bij deze vormen van verwaarlozing en mishandeling is evident. Daar zijn voldoende wetenschappelijke studies naar verricht. Dat het lijden van de dier mij persoonlijk raakt is dan ook vooral als menselijk op te vatten. 

+1

• I like it 1
Posted

Ik neem geen stelling, gebruik de term daar waar nodig, en heb de neiging te chargeren. Echter denk ik wel dat wij als mens de neiging hebben alles tegen de menselijke maat af te meten waardoor wat in zichzelf inderdaad niet goed is nog weer groter wordt dan het is.

Ga ik nu een paar ambachtelijke worsten braden.

Posted

Mijn hart bloedde en mijn bloed kookte toen ik het filmpje van die das zag. Ben alleszins een stuk minder fan van dashaar kwasten op dit moment. Ik zou met plezier een meerprijs betalen als de dassen daardoor op een humane wijze gedood werden.

Posted

Vanaf de dag dat ik serieus begon met DE scheren was ik al zeer sceptisch over het gebruik van dassenharen scheer kwasten en dan wel vooral het feit dat deze vooral uit China komen  . Wat een mede forum lid al schreef , dieren in combinatie met China staat garant voor dieren mishandeling. Er zijn scala aan filmpjes die dit aan tonen en die vaak gruwelijk zijn om te zien.

Ik wil niet Roomser zijn dan de paus en Ik eet ook mijn balletje gehakt  en versmaad zomers een gezellige BBQ niet.(met een dozijn pilsjes niet. Ook onze dierlijke producten die wij gebruiken gaan regelmatig gepaard met met dierenmishandeling. Voorbeelden te over bv misstanden in slachthuizen. 

Wij zijn de consumenten en aan ons de keus of je een product wel of niet

koopt!  Ik zelf eet vlees , maar minder dan voorheen en dan het liefst dier vriendelijk. Dassen haren kwasten komen bij mij niet in huis , ook al zijn ze nog zo goed en/of mooi en dat heeft alles te maken over hoe dassenhaar gewonnen wordt.  Maar dat is een keus van mij persoonlijk.  Als een mede forum lid een mooie dassenharen kwast koopt ,dan ben ik de laatste om met opgestoken vingertje iemand te  bekritiseren.  Als hij blij en trots is op zijn kwast dan vindt ik dat OK .Het is zijn keus zols het een keus is om al dan niet vlees te eten, krokodillen leren schoenen te dragen enz. of zoals ik een beetje de middenweg te zoekt. 

Dit is een onderwerp waar je oeverloos over kan discuseren maar ik heb voor mezelf al een persoonlijke keus gemaakt .

Prettige dag Heren. 

• I like it 3
  • Thanks! 1
Posted

Prima betoog @jos schenau, chapeau!

Als je je om alles druk maakt kun je niet meer leven, je trekt een lijn ergens in het zand,  ook voor mij gaat das over die lijn, tja voor een ieder is het een eigen afweging :-)

Voordeel van een lijn in het zand, die kun je in de toekomst indien nodig ook verplaatsen, maar voorlopig blijft de Black Angus steak netjes aan mijn kant van de streep liggen (zolang ik er met mijn vork en mes niet bij kan althans) :-D

• I like it 1
Posted

@jos schenau 

Prima gerelativeerd.

In elk land en over ieder onderwerp is het mogelijk de meest mensonterende filmpjes te maken. in hoeverre dat representatief is valt heel vaak te bezien.

Maar het is niet verkeerd om over alle keuzes een beetje objectief na te denken.

• I like it 2