shadowman12 Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Ik ben me aan het orienteren op een open-scheermes, en vroeg me af welk mes jullie aanraden bij een hele zware baard en redelijk gevoelige huid. Qua safety razor gebruik ik nu een Muhle R41 met Feather of Kai mesjes, om een idee te geven. Ik zat al te kijken naar Thiers-Issard, maar wellicht zijn er ook nog alternatieven?
efsk Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Het staat op de messen die je zoekt: "Für Hartem Bart" of "Pour Barbe Dure".
CobraX Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 Koraat heeft open scheermessen voor een zware baard. Bovendien kan je een open scheermes volledig naar wens samenstellen dankzij de configurator (eentje voor het Sheffield design en eentje voor het #14 design). 1
onno Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 Maar is er nou iemand van ons die echt het verschil voelt tussen een normaal open mes en een "barbe dure"? Ik heb beide soorten messen en merk dat de snijkwaliteit vooral afhangt van staal en slijpkunst en niet van zo'n (marketing?) term. Als er dan 1 kenmerk is die dan extra zou kunnen zijn dan is het gewicht van het mes waardoor deze gelijkmatig over de huid glijdt en minder snel stuitert en kom ik uit op de iets grotere messen 7/8 en 8/8 inch. Het laatste mes is dan voor een beginner wat lastiger te hanteren. En doe je eerste mes hier van de marktplaats. Koraat is mooi en prettig maar ook een heel bedrag. Voor de helft heb je hier een mooie Henckels en ERN die in mijn ervaring ook nog iets beter scheren. Edit: op een of andere manier vind ik een open mes toch altijd zachter scheren dan welke krab/mes combinatie dan ook, maar dit geldt dan pas als de techniek een aanvaardbaar niveau heeft gekregen 2 1
Tony Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 Doordat ik zelf eerder een gemiddelde baardgroei heb kan ik niet uit persoonlijke ervaring adviseren over een zwaardere baardtype. Gevoelsmatig zou ik ook voor een wat zwaarder mes gaan.
Snuff Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 Ik heb aardige groei en maakt voor mij niks uit welk mes ik neem
roland Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 Inderdaad als het mes maar scherp genoeg is, maakt het volgens mij "kein flauws aus... ?
QuantumCat Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 Ik zie het verschil niet zo, zeker als je een goede voorbereiding hanteert, dan gaat het enkel om de scherpte van je mes. Maar ik ben wel een paar keer iets tegen gekomen, wat neigt naar: "bij meer/langer baardhaar, is een grotere scoop gewenst", bij vragen "welk mes is gewenst? " Maar eerlijk is eerlijk, met een kleiner mes (i.e. kleinere scoop), zou je vaker moeten afstrijken, maar dit heeft niets met de scheerkwaliteiten zelf te maken. 4
efsk Posted January 28, 2019 Posted January 28, 2019 Ik kan me voorstellen bij harder haar een stijver mes, vandaar dat de Franse half-hollen het daar zo goed op doen. Verklaart ook de extremere wall zichtbaar bij Ulrik zijn zware baard messen.
Buffel Posted January 31, 2019 Posted January 31, 2019 Inderdaad een wat zwaarder mes, half hol of dikker geeft minder mee. Scheren zal elk mes wel doen, als ze maar scherp genoeg zijn.Geslepen op natuursteen is heel prettig voor de huid in ieder geval.
shadowman12 Posted February 3, 2019 Author Posted February 3, 2019 CobraX schreef op 28-1-2019 om 09:35: Koraat heeft open scheermessen voor een zware baard. Bovendien kan je een open scheermes volledig naar wens samenstellen dankzij de configurator (eentje voor het Sheffield design en eentje voor het #14 design). Bedankt, maar ik heb geen idee wat ik in die configurator moet kiezen, ben niet zo bekend met al die dingen die je kan kiezen daar voor een open mes. Kun jij mij daarin wellicht adviseren @CobraX ?
Recommended Posts