talibeard Posted October 19, 2013 Posted October 19, 2013 Dit draadje is bedoeld voor als je vragen of opmerkingen hebt over mijn review hier; viewtopic.php?f=35&t=725
Marcel Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Goed stuk! Als je kans ziet om wat vergelijkende foto's te plaatsen zou dat helemaal mooi zijn! Hoeveel schelen de grepen in lengte trouwens? Het zijn in ieder geval erg vriendelijk geprijsde kwasten die veel mensen volgens mij over het hoofd zien.
michigalex Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Idd een duidelijke review! Zeker omdat ik aan t kijken ben naar Simpson kwast.
talibeard Posted October 20, 2013 Author Posted October 20, 2013 Goed stuk! Als je kans ziet om wat vergelijkende foto's te plaatsen zou dat helemaal mooi zijn! Hoeveel schelen de grepen in lengte trouwens? Het zijn in ieder geval erg vriendelijk geprijsde kwasten die veel mensen volgens mij over het hoofd zien. Foto's doen we hier nog met een rolletje dus dat werkt niet echt maar de lengte van de grepen kan ik je wel geven; de B46 heeft een greep van 45mm hoog, de X1 zit daar vlak bij met 44,6mm. Het zijn volgens mij ook relatief goedkope kwasten, voor Simpsons dan, met een hoog bang-for-the-buck gehalte.
DoubleB Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Mooi vergelijking, Talibeard! Hoe zit het met vormgeving van het haar? Hebben beide de bekende Simpson hybride knots (tussen bulb en fan in) of is er een duidelijk verschil in te zien?
talibeard Posted October 20, 2013 Author Posted October 20, 2013 Ja, allebei hebben de bekende Simpsons 'geen vlees geen vis' knot. Maar zoals gezegd blijft die van de X1 in gebruik veel compacter dan die van de B46 hoewel me volstrekt onduidelijk is waarom. De knot van de Special die ik eerder reviewde blijft ook veel compacter trouwens. Voor mij positief (want; stugger) maar ik kan me voorstellen dat sommigen liever een kwast met meer 'bloom' hebben.
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Graag zou ik dit oude draadje weer nieuw leven in willen blazen. Ik heb de vergelijking tussen de Berkeley en de Commodore met grote belangstelling gelezen. Terecht wordt door de schrijver gesteld: Let wel; ik heb het over de exemplaren in mijn kast maar aangezien er nogal wat onderlinge verschillen op kunnen treden tussen twee 'identieke' Simpsons moet er hier toch een slag(je) om de arm genomen worden. Ik heb een aantal Simpsons aangeschaft en kan nu uit ervaring zeggen dat die onderlinge verschillen wel heel erg groot zijn. Ik begrijp dat het de charme van een merk kan zijn dat geen twee kwasten hetzelfde zijn. Handwerk, natuurproduct etc etc. Dat de verschillen echter zo groot zijn, had ik niet verwacht. Het is zelfs zo erg dat een review van de Berkeley vs de Commodore net zo goed een review van de Berkeley vs de Berkeley had kunnen zijn. Deze charme heeft ook z'n nadelen. Je kunt met goed fatsoen eigenlijk geen Simpsons kwast aan iemand aanraden. Je weet immers nooit wat je krijgt. Op internet zijn er vast genoeg afbeeldingen te vinden, maar ik zal hier met foto's van mijn eigen exemplaren laten zien wat "onderlinge verschillen" bij Simpsons kan betekenen. Ik heb voor de foto's 3 Berkeley's Pure Badger gebruikt, die vorige week zijn binnengekomen. Ze zijn dus heel recent en ongeveer van gelijke productiedatum. Wellicht ten overvloede: het is niet mijn bedoeling om hier te vertellen dat er verschillen zijn, dat is bekend. Ik wil alleen laten zien hoe groot die verschillen kunnen zijn.
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Eerst de vorm. Zo ongeveer elke vorm wordt geleverd. Waarschijnlijk gebruiken ze willekeurige mallen door elkaar voor hetzelfde type kwast. De rechter is een duidelijke bol, de linker heeft haren van vrijwel gelijke lengte.[attachment=0]Simpsons Berkeley Pure Badger (2) (640x496).jpg[/attachment]
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Dan de kwaliteit: deze varieert bij de Berkeley Pure van een vrij stugge 1-band tot een 3-band in een kwaliteit die bijna gelijk is aan de Berkeley Best.[attachment=0]Simpsons Berkeley Pure Badger (1) (640x495).jpg[/attachment]
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Dan het handvat. Op de foto moeilijk te zien maar de rechter heeft de bekende creme/beige kleur. De linker is spierwit.[attachment=0]Simpsons Berkeley Pure Badger (3) (640x495).jpg[/attachment]
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Dan de tekstkleur. Die is soms zwart, soms bruin.[attachment=0]Simpsons Berkeley Pure Badger (9) (640x495).jpg[/attachment]
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Opgemerkt moet worden dat ieder exemplaar individueel goed is. Ik vraag me alleen af hoe een Berkeley Pure eigenlijk bedoeld is ? En dan zijn dit nog maar 3 exemplaren ................
talibeard Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 Opgemerkt moet worden dat ieder exemplaar individueel goed is. Ik vraag me alleen af hoe een Berkeley Pure eigenlijk bedoeld is ? En dan zijn dit nog maar 3 exemplaren ................ Als een lekkere scheerkwast... Maar je hebt gelijk, zoals Simpson zijn kwasten maakt moet je eigenlijk zelf naar de winkel (sowieso met iedere kwast vind ik) en in ons webshoptijdperk kan het zomaar zijn dat je er ééntje koopt die je niet voor ogen had. Tenminste één leverancier gaat dan ook zover dat iedere kwast apart op de site staat, met de individuele afmetingen erbij; https://www.thesuperiorshave.com/index.php?option=com_virtuemart&view=category&virtuemart_category_id=26 Voor wat betreft de kleurverschillen van de handgreep; ik dacht dat Catalin (of een iets modernere vervanger) gebruikt wordt maar hoe dan ook, de grepen verkleuren licht in de loop van de tijd. Dat gebeurd al als het materiaal nog op verwerking ligt te wachten en vermoedelijk zijn er al kleurverschillen als het stafmateriaal bij Simpson binnenkomt. Vervelend of juist charmant? Dat is dan weer voor iedereen anders natuurlijk. De haren krijg je alleen maar identiek door de jaren heen als je ze verft, wat niet alleen bij sommige varkentjes maar dus erg vaak bij das gebeurt, of als je er een hele kostbare selectiemethode op na houdt. Zeker bij de 'pure' kwaliteit mag de inkoop niet te hoog worden dus dat laatste valt meteen af.. Er wordt telkens in partijen ingekocht en dat kan met een dergelijk natuurproduct nooit jaar in jaar uit identiek zijn zonder de verfdoos. De vorm van de knot, tja, ik zou eigenlijk wel eens een dagje mee willen draaien daar op het Eiland Man om te zien hoe dat eigenlijk in zijn werk gaat. Als eindconclusie zou ik willen herhalen dat internet en Simpson niet de meest ideale combinatie is (hoewel de paar die ik van BdF heb zeker binnen mijn verwachtingen waren) en we bovendien niet meer gewend zijn als consument aan niet-identieke serieproductie. Aanraden durf ik ze nog steeds maar het is zonder meer waar dat niet iedereen even blij is met hoe er bij Simpson gewerkt wordt. Voor die mensen is er echter meer dan voldoende keus elders.
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 (edited) De vorm van de knot, tja, ik zou eigenlijk wel eens een dagje mee willen draaien daar op het Eiland Man om te zien hoe dat eigenlijk in zijn werk gaat. Dagje meedraaien op het Eiland Man: Ik ga mee ! De vorm van de knot zou eigenlijk binnen een type wel een beetje gelijk moeten zijn, aangezien dit toch het karakter van de kwast mede bepaalt en elke knotvorm ook weer zijn eigen groep van liefhebbers kent. Weet jij of dat handvat nog verder blijft verkleuren ? En wordt het dan donkerder of lichter ? Het was niet de bedoeling om kritiek te leveren op Simpsons, van dit soort bedrijven zijn er helaas te weinig. Het was meer bedoeld als extra informatie voor de liefhebbers. Edited March 15, 2014 by Guest
talibeard Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 De handvatten worden geler, donkerder dus.
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Klinkt goed. Donkerder is mooi. Je ziet wel eens van die oude donkergele exemplaren, bijna oranje. Zouden die dan heel erg zijn verkleurd of werden die zo gemaakt ?
talibeard Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 Nee, die werden zo gemaakt; de zgn. butterscotch greepjes. Volgens mij hebben ze er nog een paar op de site staan bij de limited editions.
Francois Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Jammer. Ik ben benieuwd hoe donker die van mij nog gaan worden.
Marcel Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Ik meen dat sinds Vulfix de scepter zwaait er resin, kunsthars dus, grepen worden gebruikt. Er was na de overname nog wat oude voorraad materiaal om de grepen van te draaien maar dat is ook al verleden tijd. Wat ik gelezen heb: het oude materiaal zou verkleuren, het huidige niet. Alle kwasten die ik heb, hebben een identieke kleur. Wat nu als butterscotch wordt verkocht is gewoon gekleurd kunsthars, geen verkleurd catalina.
talibeard Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 Ik ben even op zoek gegaan Marcel naar dat catalin- en butterscotch verhaal. Tot eind jaren '80 werd catalin gebruikt en als dat verouderde werd dat na lange tijd steeds donkerder tot butterscotch aan toe. Daarna is een andere kunststof gebruikt maar ik weet niet welke (resin of kunsthars zegt nog niks, net als plastic) en worden de butterscotch grepen idd apart gekleurd. Overigens zijn mijn greepjes qua kleur niet volledig identiek en over eventuele latere verkleuringen kun je beide varianten (wel of niet dus) lezen. Je hebt dus gelijk dat het niet meer gebruikt wordt alleen is de overstap al eerder gemaakt dan dat Vulfix Simpson overnam. Als jij nog iets specifieks weet over het huidige materiaal houdt ik me aanbevolen!
Recommended Posts