Jump to content

Nog meer Simpsons in best; Commodore X1 vs.de Berkeley 46

talibeard

Recommended Posts

Na de review over de Special hier nog eentje over twee Simpsons tegelijk; de Berkeley 46 en de Commodore X1. De X1 heb ik al een aantal jaren en was mijn eerste dassenharen kwast sinds ik das eigenlijk al opgegeven had en me hield bij mijn vertrouwde zwijntjes. De Berkeley is daar afgelopen juni bij gekomen en heb ik nu lang genoeg gebruikt om daar (hopelijk) iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Ik stop ze samen in een review omdat ze redelijk dicht bij elkaar liggen maar er toch ook wel duidelijke verschillen zijn. Een vergelijking is misschien daarom meer op zijn plaats. Let wel; ik heb het over de exemplaren in mijn kast maar aangezien er nogal wat onderlinge verschillen op kunnen treden tussen twee 'identieke' Simpsons moet er hier toch een slag(je) om de arm genomen worden.

De X1 heeft een iets grotere knot dan de B46; ca. 22x45mm tegen 20x45mm (gemeten met schuifmaat, dus geen "fabriekswaarde') en is ook wat meer gevuld. Tot zo ver klopt het Simpsons-adagium wel voor deze kwasten (inclusief de Special); hoe meer je betaald, hoe meer haar je krijgt.

De X1 blijft in gebruik ook compacter dan de B46, hoewel ik niet durf te zeggen of dat exemplarisch is, zodat de X1 duidelijk steviger aanvoelt. Bij de B46 kom je wat stevigheid betreft ook al aan je trekken hoor maar de X1 is echt voelbaar stugger.

Beide kwasten hebben ook overeenkomsten; nadat het initiële prikje verdwenen is, al na een half dozijn scheerbeurten of zo, zijn de toppen heerlijk zacht en comfortabel terwijl de kwast toch lekker stevig aanvoelt. Wel niet zo stevig als de gemiddelde varkenskwast maar voldoende om van facelatheren een massage te maken. Beiden zijn ook groot genoeg voor bowl-latheren trouwens hoewel een grotere kwast misschien de voorkeur verdient. Een andere overeenkomst is dat je erg gemakkelijk teveel zeep in je borstel krijgt; bij allebei heb ik moeten leren om niet voor drie mensen tegelijk op te schuimen.

Zeep opnemen doen ze makkelijk en opschuimen gaat als vanzelf, wat dat betreft zijn het allebei heel gebruiksvriendelijke kwasten. Ook beide grepen zijn comfortabel in gebruik hoewel ze heel verschillend zijn en ik ze ook allebei anders vasthoud; de X1 met drie vingertoppen en de B46 meer met drie (hele) kootjes. Vooral de B46 voelt aan als een grotere kwast dan hij in werkelijkheid is hoewel dat logischerwijs wel wat ten koste gaat van de stevigheid.

Al met al denk ik dat de kwasten dicht genoeg bij elkaar liggen om te zeggen dat als je de één prettig vindt, je de ander ook zult kunnen waarderen. Het prijsverschil lijkt correct omdat de duurdere X1 gewoon meer gevuld is dan de B46 en beiden horen in mijn optiek bij de scherper geprijsde Simpsons. Binnen de Simpsons range krijg je zowel met de B46 als met de X1 veel waar voor je geld.

Ga voor de X1 als je een zo stevig mogelijke kwast wilt maar als dat niet zoveel voor je uitmaakt zou ik gaan voor de greep die het beste bij je past. Mijn persoonlijke voorkeur ligt ook bij de X1 maar ik moet daarbij aantekenen dat het niet met een grote marge is; de B46 vind ik gewoon ook een hele fijne kwast.

Heb je vragen of opmerkingen heb ik hier een discussie-draadje geopend;

viewtopic.php?f=10&t=726