efsk Posted January 20, 2019 Posted January 20, 2019 Al enkele jaren kijk ik uit naar het bezit van een Mvltiplex, een fascinerende Italiaanse krabber met meerdere mesjes in een complexe constructie. In de basis gaat het over vijf mesjes, afwisselend met een plaatje gestapeld, vastgeschroefd op een greep. Ze bestaan met meer of minder uitbundig versierd greepje, en tot nu heb ik ze altijd gezien met een extra schroefdraad op de bovenplaat, waarmee je de krabber vastschroeft op een plaat waar een soort octagonale koepel overheen gaat: fabuleus stuk barok opbergsysteem. Die koepel is er glad, met extreem versierwerk, in metaal en in hout. Naar het schijnt bestaan ze ook voor drie mesjes, en zijn ze er verguld, verzilverd en vernikkeld. De productie was, aldus Waits, moeilijk, waardoor het nooit een doorslaand succes geworden is, al werd de krabber gebruikt, zo adverteerde men, door grootheden als Marconi. Een patent werd toegekend 8 november 1928 in Italië. In Duitsland, Engeland en Zwitserland in 1930, en in de VS 1933. Recent stond er weer eentje op de ebays. Eigenlijk stonden er twee, maar hoewel beiden bij dezelfde verkoper zag ik er maar éen. Geen opbergdoos, geen versiering, een beetje een iel greepje, en een geheel gladde bovenplaat: deze was dus niet eens op te bergen in zo'n constructie als boven beschreven. Blijkbaar bestonden ze ook als budgetversie! Had ik nog nooit gezien! Enig bieden en nog maar weer enige DHL-perikelen later ontving ik een pakje. Het blijkt de vernikkelde variant. Bizar uitziend ding eigenlijk, met een complete vestibuletrap als scheerhoofd, beginnende bij een vooruitgeschoven onderkaak als gesloten kam, met daarboven vijf mesjes, steeds een stukje naar achter springend. Onderaan de bodemplaat steken twee boutjes door, waarop twee moeren.Schroef je die moeren los zie je al meteen hoe dun de boutjes eigenlijk zijn, en haal je het geheel uit elkaar merk je hoe exact het allemaal past: je hebt geen enkele speling om een plaat of mesje ook maar iets scheef te houden, want dan zit het zootje muurvast. De onderplaat en greepje blijken aan elkaar te zitten, zo ook de bovenplaat en bouten. De mesjes zijn genummerd, evenals de plaatjes voor tussen de mesjes. De goede volgorde moet aangehouden, anders verspringt de trap verkeerd. Zoals zichtbaar hebben de mesjes meerdere gaatjes, sommige twee, andere drie, en ook daar is het mikken op de juiste. Waar die anderen voor zijn weet ik nog niet, ik ben nog op zoek naar een afbeelding van de gebruiksaanwijzing die naar het schijnt meegeleverd werd. Kijkende naar de mesjes zie je direct dat gewone DE's niet gaan werken. Jammer eigenlijk. 14
Tjebbe Posted January 20, 2019 Posted January 20, 2019 Wow, wow en nog eens wauw!Je collectie is een heus museum! 1
Kamp Posted January 20, 2019 Posted January 20, 2019 Erg mooi benieuwd hoe zoiets zou scheren, lijkt me erg lastig om a@n de mesjes te komen 1
Robert79 Posted January 20, 2019 Posted January 20, 2019 Leuk ! erg bijzonder ook. Hopelijk kan je nog is aan mesjes komen en je ervaring delen. 1
efsk Posted January 21, 2019 Author Posted January 21, 2019 Dank jelui wel allemaal. Een set NOSmesjes zou leuk zijn inderdaad, hoewel ik me afvraag hoe je met dit ding onder de neus scheert. Enfin. Nu op zoek naar een betaalbaar broertje mét octagonaal opbergsysteem!
Tinboy Posted January 21, 2019 Posted January 21, 2019 Wat ik hier nu mooi aan vind, is dat het laat zien hoe oud somige ideeen zijn die nu als NIEUW! en HIGHTECH! verkocht worden. Het wiel wordt stiekem zeer vaak opnieuw uitgevonden ( soms beter, soms slechter, meestal gewoon opnieuw). 1
efsk Posted January 23, 2019 Author Posted January 23, 2019 Overigens ondertussen ontdekt dat het tweede greepje eigenlijk een extra plaatje behoeft, deze met open kam. 2
efsk Posted June 27, 2019 Author Posted June 27, 2019 Komies. Deze Mvltiplex heeft Mvltiplex op de krabber, Multiplex op het doosje. Wat overigens geniet is, maar dat gebeurde vaker eind jaren 20. Opvallender is dat de tekst in Engels is. Maak het doosje open en er ligt een messing koepel in. Gaat met wat moeite open en dan staat er een vergulde krabber in, ondersteboven in de basis van de koepel geschroefd. Voorzichtig draaien en daar is de krabber, fabuleuze goudglans, dikke greep, Medusakop. Gesloten kam, vijf mesjes. Het geheel als bij de eenvoudigere versie in de eerste post van dit onderwerp vastgeschroefd. De bovenplaat heeft een ingebouwde moer, de basis van de koepel een ingebouwde schroef. Dat je de krabber veilig weg kunt zetten. De onderplaat is een inzetdeel, waar het geval bovenaan vast zit. Komt in mijn geval met een NOS pakje mesjes. 11 1
WilcoRoos Posted June 27, 2019 Posted June 27, 2019 Ik vind hem wonderbaarlijk mooi! Niet heel praktisch, maar meer een Objet d'art, wat een show constructie, en dat omhulsel, helemaal geweldig, het mooi bewerkte greepje, de goud bekleding en de medusa maken het geheel af, enkel een bewerkte boven kap had het nog meer barok gemaakt als het al is. Het geheel kan zo in een Steampunk Film, zou absoluut op zijn plaats zijn Complimenten voor deze bijzondere vondst.
Snuff Posted June 28, 2019 Posted June 28, 2019 Mooi en gewichtig, een pils avant la lettre qua gewicht, verstandig om je snor te laten staan want echt makkelijk kom je waarschijnlijk niet onder de neus.
Hanskoning Posted June 28, 2019 Posted June 28, 2019 Het blijkt weer........hetkan nog steeds mooier en mooier. Maar waar zitten de lubra strips nu? ? 2
Marcel Posted June 28, 2019 Posted June 28, 2019 Wow, héél fraai! Praktisch lijkt hij me een drama naar de ekster in me vindt hem geweldig ?
Harkos Posted June 28, 2019 Posted June 28, 2019 Komies. Deze Mvltiplex heeft Mvltiplex op de krabber, Multiplex op het doosje. Wat overigens geniet is, maar dat gebeurde vaker eind jaren 20. Opvallender is dat de tekst in Engels is. Maak het doosje open en er ligt een messing koepel in. Gaat met wat moeite open en dan staat er een vergulde krabber in, ondersteboven in de basis van de koepel geschroefd. Voorzichtig draaien en daar is de krabber, fabuleuze goudglans, dikke greep, Medusakop. Gesloten kam, vijf mesjes. Het geheel als bij de eenvoudigere versie in de eerste post van dit onderwerp vastgeschroefd. De bovenplaat heeft een ingebouwde moer, de basis van de koepel een ingebouwde schroef. Dat je de krabber veilig weg kunt zetten. De onderplaat is een inzetdeel, waar het geval bovenaan vast zit. Komt in mijn geval met een NOS pakje mesjes.Bijzonder en mooi! Harrie Kosses
efsk Posted June 28, 2019 Author Posted June 28, 2019 Ik schreef het al in de erste post in dit draadje: de Mvltiplex was er ook met open kam. En als men dan alle reserveonderdelen bij elkaar pakt dan heb je Mvltiplex nummer drie, met open kam. 5
efsk Posted June 28, 2019 Author Posted June 28, 2019 Tot slot de hele gelukkige familie. Drie krabbers, een koepel, twee modellen greep, goud, zilver, open en gesloten kam, mesjes, doos, kopieën van de gebruiksaanwijzing. Zoveel Mvltiplex op één foto vind je buiten dit forum alleen bij FdR. 10
koenfucius Posted August 27, 2019 Posted August 27, 2019 hier kan ik ook wat plaatjes aanbieden en een treurig verhaal - bijna had ik een fantastische deal afgesloten, maar net niet dus... Op een Franse site zag ik onder de hoofding "oude krabber" (ancien rasoir) een heel onduidelijke foto, maar het leek wel een mvltiplex. Ik contacteer de verkoper en vraag om enkele bijkomende foto's. Dit is wat hij mij toestuurde. Ik reageer direct en bied de gevraagde koopprijs (die belachelijk laag was als je ziet wat derglijke krabbers halen op ebay - als je ze al kan vinden). En dan - niets, volledige radiostilte. Wanneer ik de koper opnieuw wil contacteren, blijkt de advertentie en de verkoper verdwenen te zijn. Wat is er gebeurd? Ik weet het niet - is hij argwanend geworden door mijn interesse? Heeft hij plots een bod gekregen dat hoger lag dan de vraagprijs? in elk geval, net geen droom-deal dus.
marzman Posted August 28, 2019 Posted August 28, 2019 Jammer dat het niet doorging. Nog nooit gezien zoiets, de voorloper van de Fusion 1
Recommended Posts